نسخه چاپی

جایی برای زور «زن»ها نیست!

قوی ترین زنان ایران در تلویزیون

عکس خبري -قوي ترين زنان ايران در تلويزيون

شاید با شنیدن خبر پخش برنامه ای با موضوع قوی ترین زنان ایران از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، هر زن ورزشكاری به این فكر بیفتد كه «من و این همه خوشبختی؟»، اما چطور می شود در رسانه ملی برنامه ای را دوباره احیا كرد.

به گزارش نما به نقل از هفته نامه حاشیه: شاید با شنیدن خبر پخش برنامه ای با موضوع قوی ترین زنان ایران از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، هر زن ورزشکاری به این فکر بیفتد که «من و این همه خوشبختی؟»، اما چطور می شود در رسانه ملی برنامه ای را دوباره احیا کرد که حتی حضور مردان نیز حاشیه هایی در آن ایجاد کرده بود؟

مسابقه «قوی ترین مردان ایران» که بر مبنای قدرت بدنی مردان بود و در آن از ماشین کشیدن تا حرکات سخت بدنی اجرا می شد، پس از مدتی با توجه به مخاطبان و علاقمندانی که داشت به علت رفتارهای نادرست برخی برندگان و شرکت کنندگانش در محیط های مختلف، متوقف شد.

اولین بار مسابقه «قوی ترین مردان ایران» با راه اندازی انجمنی به همین نام در سال 77 ضبط و تولید و در سال 78 این مسابقه از تلویزیون پخش شد. سپس از این طریق ورزشکاران قدرتی شناسایی شدند و مسابقات پرورش اندام در سری های بعدی این مسابقه پخش شد. از روی این مسابقه بود که «مردان آهنین» کپی شد و چون برنامه حواشی زیادی به دنبال داشت، مدیران تلویزیون تصمیم گرفتند از ادامه آن جلوگیری کنند.



پس از آن، چندی پیش خبر رسید که برنامه «قوی ترین ها» از شبکه پنج سیما با تمرکز روی هوش، سرعت، تمرکز و قدرت افراد در حال تهیه است. تهیه کننده این برنامه معتقد بود مسابقه ای در راه است که خط قرمز حضور زنان را در این برنامه ها خواهد شکست در حالی که پس از آن توضیح داده بود: «اشتباهاتی که درباره مسابقه «قوی ترین ها» می شود، این است که همه فکر می کنند منظور از این مسابقه پیدا کردن قوی ترین ها به لحاظ قدرتی است در حالی که این مسابقه پنج فاکتور دارد که عبارتند از قدرت، سرعت، استقامت، تعادل و تمرکز. یعنی کسی که قرار است در این مسابقه شرکت کند همه این فاکتورهار ا باید همزمان داشته باشد؛ مانند دوندگان دو که در رشته های دهگانه شرکت می کنند. به همین دلیل هم ما فکر می کنیم در سری دوم بتوانیم از خانم ها نیز به عنوان شرکت کننده در این مسابقه دعوت کنیم. البته در سری نتخست از آقایان خواستیم تا به همراه یک خانم در مسابقه شرکت کنند.»

به گفته محمدیان امیری طراحی مسابقه قوی ترین زنان آماده و تصویب شده است اما با انتشار این خبر موجی از مخالفت ها در شبکه های مجازی شکل گرفت مبنی بر اینکه: «تولیدکنندگان برنامه قوی ترین زنان ایران، صرفنظر از جنبه اقتصادی مسابقات که برنامه ریزی کرده اند، شرف و غیرت مرد ایرانی را به طرز وحشتناکی زیر سوال بردند. آنچه واضح است آنکه تولید این برنامه برخلاف ذات زن براساس حدیث شریفه المرأه ریحانه لیس لقهرمانه است و تولیدکنندگان آن به شکل واضحی قصد دارند زن را قهرمان و از او به جای خصلت زنانه خویش، خصلت های مردانه طلب کنند و او را مردانه جلوه دهند.» اما با توجه به مخالفت ها، تهیه کننده برنامه نیز مانند مدیران سازمان از گفتن جزئیات این طرح با هدف گم شدن مخاطب در تصوراتی که هیچ گاه نمی تواند در صدا و سیما شکسته شود اجتناب کرد.

برنامه ای برای زن های باهوش

تلویزیون پیش از این نیز سعی کرده بود کاری کند که با عنوان سازی برای مخاطبش شبهاتی را ایجاد کند تا برای برنامه هایش مخاطبانی جذب کند؛ مثلا مدتی پیش، خبری داغ شد که تلویزیون می خواهد برنامه ای مشابه آکادمی های معروف آن ور آبی که خواننده انتخاب می کنند، بسازد. پس از این ایجاد سر و صدای اولیه، پیگیری ها مشخص کرد که نام برنامه «صدا» است و کوچکترین شباهتی به موارد مشابه غربی ندارد اما صدا و سیما توانست با آن عنوان سازی های اولیه مخاطبش را پیش از پخش برنامه، نسبت به آن حساس کند. حالا هم سه ماه است که این خبر می چرخد که برنامه ای در راه است که قرار است زن های غول پیکر را نشان دهد که وزنه بلند می کنند و ماشین جابجا می کنند و ... در حالی که به گفته تهیه کننده برنامه، آیتم های مربوط به زنان در این مسابقه صرفا محک زننده ذهن زنان خواهد بود نه جسم شان.

برنامه قوی ترین زنان ایران که آیتم های سبکتر و با مسابقات ذهنی اش در مرحله دوم و پس از برگزاری فصل اول این مسابقات نصیب بانوان شده است، حال آنکه هیچ یک از مسئو.لان پاسخگوی موج مخالفت های مردم در این باره نیست. مسابقه «قوی ترین ها» به کارگردانی نسرین فتح اللهی و طراحی صحنه مشترک داریوش شجاعی و نسترن فتح اللهی کاری از گروه تفریحات و سرگرمی شبکه تهران خواهد بود که طبق اعلام های قبلی قرار بود از اواخر آذر ماه روی خروجی شبکه تهران برود اما فعلا پخش نشده است.



نسترن فتح اللهی اما رئیس کمیته قوی ترین زنان آسیاست که همسر امید امیری، رئیس انجمن قوی ترین مردان ایران و رئیس کنفدراسیون قوی ترین مردان آسیاست. در این رابطه هم البته این سوال مطرح است که با وجود غیبت رشته و مسابقات مربوط به پرورش اندام زنان، چرا زنی از ایران به عنوان ریاست این کمیته آسیایی انتخاب شده است؛ ورزشکاری که حضورش در برنامه «قوی ترین ها» نیز محل پرسش است چرا که قرار نیست زن ها در این برنامه از زور بازویشان استفاده کنند.

۱۳۹۲/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...