نسخه چاپی

تولید عروسك ملی با حجاب نیم بند

كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در گذشته عروسك‌های ایرانی «دارا و سارا» را طی پیام‌ها و شعارهای نا امیدانه كه ایران توانایی تولید عروسك و اسباب‌بازی با كیفیت را ندارد، به كشور چین سفارش می‌داد اما با درایت برخی از مسئولان مؤمن و متعهد كانون، اجازه این مهم كه كارشناسان و تولیدكنندگان چینی بر نوع شكل، پوشش و ساختار این عروسك‌ها اظهارنظر داشته باشند، را ندادند به همین منظور عروسك‌ها در كشور چین ساخته و به ایران وارد شد.

به گزارش نما به نقل از مشرق، کانون پرورش فکری کودکان در راستای منویات رهبر انقلاب برای مواجهه با تهاجم فرهنگی دشمن از ده سال گذشته اقدام به تولید عروسک های ملی با هدف رقابت با عروسک‌های مشابه غربی به نام "دارا و سارا" کرده است.

«تهاجم فرهنگى يك حقيقتى است كه وجود دارد؛ ميخواهند برروى ذهن ملّت ما و برروى رفتار ملّت ما - جوان، نوجوان، حتّى كودك - اثرگذارى كنند. اين بازيهاى اينترنتى از جمله‌ى همين است؛ اين اسباب‌بازى‌هايى كه وارد كشور ميشود از جمله‌ى همين است كه من چقدر سر قضيّه‌ى توليد اسباب‌بازى داخلىِ معنى‌دار و جذّاب حرص خوردم با بعضى از مسئولين اين كار كه اين كار را دنبال بكنند. (در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی 1392/9/19)»

اما این طرح با شکست روبرو شد و نتوانست آنچنان باید و شاید در این رقابت حضور داشته باشد و رهبر انقلاب در علل شکست این پروژه نکات قابل ملاحظه ایراد کردند:

«خب، دوستان ما آمدند در يكى از دستگاه‌هاى فعّال و مسئول، عروسكهاى خوبى درست كردند؛ خوب هم بود؛ اوّل هم حسّاسيّت طرف مقابل را - يعنى مخالفين را، خارجى‌ها را - برانگيخت كه اينها آمدند در مقابل باربى و مانند اينها، اين [عروسكها] را درست كردند؛ ولى نگرفت. من به اينها گفتم كه اشكال كار شما اين است كه شما آمديد به فلان نام، يك پسرى را، يك دخترى را آورديد در بازار، اين عروسك شما را بچّه‌ى ما اصلاً نمى‌شناسد - ببينيد، پيوست فرهنگى كه ميگوييم اينها است - خب، يك عروسك است فقط، در حالى كه مرد عنكبوتى را بچّه‌ى ما ميشناسد، بتمن را بچّه‌ى ما ميشناسد. ده بيست فيلم درست كرده‌اند، اين فيلم را آنجا ديده، بعد كه ميبيند همان عروسكى كه در فيلم داشت كار ميكرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش ميگويد اين را براى من بخريد؛ عروسك را می‌شناسد؛ اين پيوست فرهنگى [است‌]. شما بايستى اين عروسك را كه ساختيد، در كنار ساخت عروسك، ده بيست فيلم كودك درست ميكرديد براى اينكه اين عروسك معرّفى بشود پيش بچّه‌ها؛ بعد كه معرّفى شد، آن‌وقت خودشان ميخرند، [ولى‌] وقتى معرّفى نشد، بازار ندارد و ورشكست ميشود؛ و ورشكست شد. يعنى يك چنين دقّتهايى را بايست كرد. به‌هرحال اين تهاجم فرهنگى به اين شكل يك واقعيّتى است. (رهبر انقلاب در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی 1392/9/19)»


حال این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گذشته عروسک‌های ایرانی «دارا و سارا» را طی پیام‌ها و شعارهای نا امیدانه که ایران توانایی تولید عروسک و اسباب‌بازی با کیفیت را ندارد، به کشور چین سفارش می‌داد اما با درایت برخی از مسئولان مؤمن و متعهد کانون، اجازه این مهم که کارشناسان و تولیدکنندگان چینی بر نوع شکل، پوشش و ساختار این عروسک‌ها اظهارنظر داشته باشند، را ندادند به همین منظور عروسک‌ها در کشور چین ساخته و به ایران وارد شد.

اما عروسک‌هایی که در این کشور ساخته شده است هیچ اشتراکی با فرهنگ اسلامی - ایرانی ندارد و با پوششی نا مناسب به دست کودکان می رسد. به عنوان مثال عروسک "سارا" دارای حجابی التقاطی است که در آن عروسک با پوشش چادر که موهایش هم پیداست دیده می شود و این پوشش یک زن مسلمان نیست.

بعد از گذشت یکسال از انتشار خبرهایی مبنی بر تولید عروسک‌های «دارا و سارا» در کشور چین، نمونه‌هایی از این عروسک‌ها در ایران ساخته و روز گذشته به علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه شده است.

اکنون ما از مسولان امر درخواست داریم با توجه به این نکته مهم که تولید عروسک ملی از انحصار کشور چین بیرون آمده و به تولید کنندگان داخلی واگذار شده توجه بیشتری به مسئله فرهنگ اسلامی و ایرانی و به ویژه حجاب شود.

۱۳۹۲/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...