نسخه چاپی

آیا فراموش كرده اند سوال حق نمایندگان است؟

ژست استعفا

عکس خبري -ژست استعفا

وزرای كابینه دولت تدبیر و اعتدال در حالی تهدید به استعفای خود را از زبان رئیس جمهور به گوش نمایندگان رساندند كه گویی فراموش كرده اند سوال حق نمایندگان است و برای ادامه رای اعتمادشان به كابینه امری ضروری.

اختصاصی/ به گزارش نما ،هنوز چند روزی از ژست استعفای نمایندگان مجلس در واکنش به برخی مفاد لایحه بودجه دولت یازدهم نگذشته که این بار وزرای کابینه در برابر آنچه تعداد بیش از حد سوال نمایندگان مجلس می دانند تهدید به ترک کابینه و استعفا کرده اند.
مساله ای که رئیس جمهور روحانی در دیدار 10 دی ماه با مجمع نمایندگان گیلان به آن اشاره کرده و گفته که سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و گاه برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم، وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.
جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی البته این خبر را تکمیل کرد؛ اینکه آقای روحانی در این نشست از تهدید برخی وزرا به استعفا خبر داده است.
کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه آقای رئیس‌جمهور در این جلسه نسبت به 2 موضوع مباحثی را مطرح کرد و انتقاداتی داشت اضافه کرد که روحانی درباره تعداد بیش از حد سؤال نمایندگان مجلس از وزرا که در این مدت کوتاه گذشته از فعالیت دولت یازدهم، به بیش از 300 پرسش رسیده، مطالبی را مطرح کرد و همچنین در مورد نحوه حضور وزرا در مجلس و جلسات نمایندگان با وزرا که گاهی 3 الی 4 ساعت به طول می‌انجامد، انتقاداتی داشت.
نماینده رشت افزود: همچنین آقای رئیس‌جمهور نسبت به برخی برخوردهای تند نمایندگان با وزرا نیز انتقاد کرد و گفت که برخی وزرا تهدید به استعفا کرده‌اند و گفتند که اگر این روند ادامه یابد، نمی‌توانند کار کنند.
البته این را هم باید گفت که باب تهدید به استعفا در دولت یازدهم چندی پیش توسط طیب نیا وزیر اقتصاد باز شده بود، 17 آذر؛ وقتی که آقای وزیر پس از دریافت کارت زرد مجلس قهر کرد و به نایب رئیس مجلس گفت که استعفا داده و یک دقیقه هم در وزارت اقتصاد نخواهد ماند.
این خبر را احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و گفت که: پس از رای نمایندگان، طیب نیا عصبانی شد و به جایگاه هیات رئیسه رفت و به باهنر نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، اعلام کرد که پس از ترک مجلس استعفایم را می نویسم و تحویل می دهم، یک دقیقه دیگر هم در وزارت اقتصاد کار نخواهم کرد.
تهدیدی که به خاطر پرحاشیه ترین سوال از وزیر اقتصاد یعنی پرسش قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد شکل گرفت؛ سوالی که وزیر را نسبت به اظهارات سیف رئیس کل بانک مرکزی به چالش کشیده بود.
هرچند برخی معتقد بودند که به لحاظ قانونی، وزیر در برابر اظهارات آقای رئیس کل پاسخگو نیست اما به هرحال سوال جعفری از وزیر شکلی جدی به خود گرفت و طیب نیا نیز در صحن علنی پاسخ هایی را به مجلس ارائه کرد.
سوال هایی که به نظر نماینده بجنورد قانع کننده نبود و به همین دلیل مجلس در این باره به رای گیری پرداخت؛ رای گیری ای که نشان داد بیشتر نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشده اند.
نتیجه این اتفاق، کارت زرد مجلس بود و ناراحتی آقای وزیر، تا جایی که وی قبل از خروج از مجلس به باهنر گفت که استعفا خواهد داد؛ اظهار نظری که برخی نمایندگان آن را تایید و برخی نیز تکذیب کردند.
در همین باره روح الله حسینیان با اشاره به قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ های علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دریافت کارت زرد، گفت: به طور حتم طیب نیا توقع قانع نشدن نمایندگان مجلس را نداشت، زیرا فکر می کرد استدلال وی مورد قبول نمایندگان قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: درست است که وزیر اقتصاد در انتصاب رئیس بانک مرکزی دخالت ندارد اما نمایندگان تنها از وزیر اقتصاد می توانند در خصوص سیاست های ارزی و بانکی سئوال کنند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه استدلال طیب نیا در مدیریت عملکرد رئیس کل بانک مرکزی صحیح بود، افزود: قطعا مسئولیت عملکرد سیف مربوط به طیب نیا نمی شود، از این رو طیب نیا به علت قانع نشدن نمایندگان مجلس شوکه شد و اعلام کرد که من استعفا می دهم.
عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در عین حال گفت: طیب نیا باید بداند که طرح سوال از وزرای دولت امری طبیعی است و وی باید در این امور صبر خود را بالا ببرد. به نظر من با کارت زرد دادن به طیب نیا یک اخطار جدی به کل کابینه دولت داد، زیرا در انتصابات مصالح نظام را رعایت نکردند.
محمدعلی عبدالله زاده نماینده مردم طبس در مجلس اما جزو نمایندگانی بود که اعلام کرد بحث های مطرح شده درباره تهدید وزیر اقتصاد به استعفا صحت ندارد: ایشان بعد از صحبت نمایندگان اعلام کردند اگر به من اعتماد ندارید من می توانم استعفا دهم.
وی این را هم گفت که هر چند وزیر اقتصاد نقشی در انتصاب رئیس کل بانک مرکزی ندارند اما به هر حال ایشان به عنوان متولی اصلی اقتصاد کشور امروز به مجلس فراخوانده شدند تا توضیحاتی را ارائه کنند پس از ارائه این توضیحات ایشان به نمایندگان گفتند در صورتی که به من اعتماد ندارید من می توان بروم از این رو بحث تهدید به استعفا از طرف دکتر طیب‌نیا صحت ندارد.
غیر از سوال از وزیر اقتصاد، زمزمه استیضاح وزیر علوم نیز به گوش می رسید، وقتی که وی 2 وزیر پیشنهادی قبلی علوم یعنی جعفر توفیقی و میلی منفرد را به عنوان مشاور وزیز و معاون آموزشی وزارتخانه منصوب کرده بود.
اتفاقی که تذکر نزدیک به صد نفر از نمایندگان را در پی داشت و احضار وزیر اطلاعات به مجلس. نمایندگان ملت از این انتصابات ناخرسند بودند و از بد قولی های فرجی دانا برای در نظر داشتن ملاحظات مجلس در عزل و نصب ها ناراضی.
مساله ای که عباس مقتدایی درباره آن گفته بود: فرجی دانا قول داد افرادی که شائبه حضور آن ها در فتنه ۸۸ وجود داشته در وزارت علوم به کار نگیرد. در جلسه روز سه شنبه تعدادی از اعضای کمیسیون می خواستند موضوع استیضاح را دنبال کنند که در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که در اولین فرصت از وزیر علوم برای حضور در کمیسیون و اجتماع نظر و دیدگاه های نمایندگان دعوت کنیم. امروز فرجی دانا با حضور در کمیسیون دیدگاه های نمایندگان را خواهد شنید. به نظر می رسد دلخوری بعضی نمایندگان استیضاح وزیر علوم را بسیار زودتر از آنچه پیش بینی می شد کلید بزند.
اما اینکه وزرا به خاطر سوالات نمایندگان که البته حق طبیعی آنها در برابر رای اعتمادشان و البته اعتماد مردم است تهدید به استعفا می کنند جای تامل دارد؛ تهدیدی که حالا از زبان رئیس کابینه مطرح شده است.

۱۳۹۲/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...