نسخه چاپی

حجت الاسلام پناهیان:منتظری نتوانست اقتدار امام را درك كند

باید از آبروی هم هزینه كرد

عکس خبري -بايد از آبروي هم هزينه کرد

حجت الاسلام پناهیان گفت: كسانی كه برای غربت اهل بیت گریه می كنند باید برای به قدرت رسیدن آنان تلاش كنند و حتی از آبروی خویش برای آن ها هزینه كنند.

 به گزارش نما به نقل از  بسیج پرس حجت الاسلام پناهیان  در مسجد امام حسن(ع) واقع در شهرک قدس در جمع  هیئات مذهبی شمال غرب تهران ضمن تفسیر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: پیامبراکرم(ص) کلام شریفی دارند که ائمه اطهار به ویژه امام رضا (ع) بر آن کلام شریف شرح داده اند که مربوط به آخر الزمان است .

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: "بدأ الإسلام غریباً وسیعود غریباً کما بدأ، فطوبى للغرباء"  اسلام غریبانه آغاز شد و به سرعت در آینده غریب می شود و خوش به حال افرادی که  جزو غربا باشند. اینکه اسلام غریبانه آغاز شد مشخص است و اینکه مجددا غریب می شود هم تاحدودی مشخص است اما اینکه غربا چه کسانی هستند نکته قابل توجهی است  و نیازمند توضیح است . از رسول گرامی اسلام پرسیدند بعد از آن چه می شود ایشان فرمود حق به اهلش بر می گردد. امام رضا (ع) این سخن پیامبر را به فرج تشبیه کردند و فرمودند روزی می رسد که اسلام از غربت در می آید.

وی در ادامه به تفسیر معنای غریب پرداخت و گفت: غربت در این حدیث به معنای عدم شهرت نیست، زیرا اسلام از لحاظ شهرت مشهور است و تمدن و سایر مسائل آن در جهان مطرح است؛ شاید بتوان این غربت را در مقابل محبوبیت در نظر گرفت  و گفت غریب کسی است که دوست و رفیقی ندارد یا کسی او را دوست ندارد. اما  می توان معنای دیگری برای غربت در نظر گرفت که از معنی قبلی یعنی عدم محبوبیت درست تر است و آن عدم قدرت است یعنی کسی که قدرت ندارد غریب است. بنابر این اگر این معنی غربت را بپذیریم درک می کنیم که منظور پیامبر چیست و می فهمیم که حتی خود ایشان و همه ائمه اطهار جزو غربا  هستند.

دعا برای فرج یعنی دعا برای اجرای مجازات یاران منحرف اسلام در کنار دشمنان اسلام

استاد دانشگاه هنر دانشگاه تهران در توضیح غربت پیامبر(ص) و ائمه به ماجرای ترور پیامبر توسط برخی صحابه، ماجرای دیدار ابن ملجم مرادی و حضرت علی(ع) و نامه امام به والی یمن اشاره کرد و گفت: وقتی پیامبر خدا به علت جهالت مردم نمی تواند دوازده نفر را که نقشه قتلش را ریختند مجازات کند و حتی آن ها را رسوا کند مصداق غربت است. چرا که آنها زمانی از سران بودند و مردم درک مجازات این سران منحرف را نداشتند ، قدرت یعنی اگر کسی جرمی انجام داد بدون ترس از افکار عمومی بتوان آن را مجازات کرد. بنابراین با این شاخص در می یابیم که همه ائمه از جمله حضرت علی(ع) که یگانه مولود کعبه است غریب هستند حضرت علی(ع) می داند که ابن ملجم او را خواهد کشت و حتی او را نیز از این عملش آگاه می کند.ابن ملجمی که خودش را مرید امام می دانست ولی به خاطر عدم  درک اقتدار علی(ع) در رفتار با خوارج از ایشان برید و دست به قتل کسی زد که از همه بیشتر به او محبت کرده بود.

وی افزود: امام زمان(عج) در زمان ظهور به دو گروه سخت می گیرند یکی دشمنان و دیگری دوستان و یارانی که دچار انحراف هستند. حکومت امام زمان(عج) مظهر اقتدار و قدرت اسلام است. امام زمان(عج)غیر از دشمنان اسلام، سران منحرف پای رکاب خودشان را گردن می زنند. این یعنی قدرت اسلام که ان شاالله هرچه زودتر مفهوم ظهور را درک می کنیم. کسانی که برای غربت اهل بیت گریه می کنند باید برای به قدرت رسیدن آنان تلاش کنند و حتی از آبروی خویش برای آن ها هزینه کنند.

حجت الاسلام پناهیان افزود: وقتی پیامبر می فرمایند خوش به حال غربا یعنی اینها خیلی قدر و منزلت دارند؛ برخی از مومنین همه واجبات را انجام می دهند. نماز می خوانند، روزه می گیرند، خمس و ذکات می دهند، حتی بسیاری از مستحبات را به جا می آ ورند ولی حاضر نیستند از آبروی خویش هزینه کنند و در دفاع از حق غربت را تحمل کنند

وی برای تبیین این سخن به داستانی از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: در زمان امام علی(ع) شخصی که عقرب  نیشش زده بود نزد امام آوردند، امام فرمودند که تو بر نیش عقرب غلبه می کنی و نمی میری اما باید چند وقتی درد را تحمل کنی پس از مدتی امام به عیادتش رفتند و از او پرسیدند میدانی چرا عقرب تو را نیش زد؟ شخص پاسخ گفت: نمی دانم. امام فرمودند روزی که تو در جمع دوستانت نشسته بودی آن ها سلمان را به تمسخر و ریشخند گرفتند ولی تو با وجودی که می دانستی سلمان بر حق است به خاطر ملاحظات خودت از او دفاع نکردی. آنجا سلمان غریب بود و تو از آبرویت برای دفاع از او نگذشتی به همین دلیل عقرب نیشت زد. دقت کنید شخص به خاطر امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیش نخورد؛ به خاطر سلمان نیش خورد که این قضیه اهمیت مسئله را روشن می کند. پس غربا کسانی هستند که برای رفع غربت دین از جان و دل مایه می گذارند.

ماجرا آقای منتظری عدم درک اقتدار امام بود.

حجت الاسلام پناهیان در خصوص این حدیث و فرج امام زمان تصریح کرد:انتظار فرج بدون انتظار برای به قدرت رسیدن و رفع غربت اسلام معنا نمی یابد. راستی چرا آقای منتظری در دام افتاد؟چون وقتی امام اجازه دادند دستگیر شدگان منافقین تروریست بنابر حکم قوه قضائیه اعدام شوند نتوانست اقتدار امام را در اجرای دستورات اسلام را درک کند و از امام برید .وقتی خواستند مهدی هاشمی  از منتسبین به ایشان را که آقای شمس آبادی را قبل از انقلاب ترور کرده بود اعدام کنند، اقای منتظری ناراحت بودند و در خاطراتش نوشت "حالا او یک کاری کرده بود." آقای منتظری فاقد عدالت لازم برای مرجعیت بود  ولی هنوز عده ای از سران سیاسی مملکت با افتخار خودشان را مقلد آقای منتظری می دانند، امام در زمان حیاتشان می خواستند با آقای منتظری محکم تر برخورد کنند. مرحوم مشکینی و دیگران وساطت کردند و امام به آن ها گفت: بعدا پشیمان می شوید .مرحوم مشکینی ده سال بعد در نماز جمعه قم  به سخنان امام اشاره کرد و گفت: ما پشیمانیم که چرا با آقای منتظری برخورد نکردیم و او مملکت را به آشوب کشاند.

وی در پایان عنوان کردند علت اینکه حضرت ابوالفضل(ع) بنا به دستور امام سجاد(ع) دارای حرم و بارگاه جداگانه است اینست که  حضرت ابوالفضل(ع) مظهر قدرت امام حسین(ع) است  و از گریه برای امام حسین(ع) آفت زدایی می کند، چراکه ایشان مظهر اقتدار امام خود بوده است. امام سجاد (ع) می فرمایند همه شهدا به حال عمویم عباس غبطه می خورند چون همه شهدای کربلا  هنگامی که از امام حسین(ع) اذن میدان می گرفتند اعلام می کردند که برای دفاع از امام می جنگند ولی حضرت عباس گفتند برای انتقام خون شهدا به میدان می روند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...