نسخه چاپی

موز از سكته‌های مغزی جلوگیری می‌كند

موز در حفظ تعادل ضربان قلب موثر است و از سكته‌های مغزی جلوگیری می‌كند، همچنین به افزایش نشاط افراد كمك كرده و باعث آرامش ذهن می‌شود.

ویدا رحیمی کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شماره دو اصفهان در گفتگو با ایمنا موز را یکی از میوه های پر خاصیت عنوان کرد و اظهار داشت: این میوه به دلیل طعم مطبوع و شیرینی که دارد اکثر افراد از خوردن آن لذت می برند و به دلیل حمل و پوست کندن آسان موز در شرایط گوناکون می‌توان از این میوه به عنوان میان وعده‌ای مقوی و ارزشمند به راحتی خارج از خانه استفاده کرد.

خواص موز بیشتر از سیب است

وی با اشاره به قولی که می گوید خوردن روزانه یک عدد سیب باعث دورماندن پزشک از شما می شود؛ افزود: این ضرب‌المثل را می‌توان در مورد موز نیز بکار برد و حتی شاید برایتان جالب‌تر باشد اگر بدانيد خواص موز ازنظر دارا بودن ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتر از سیب است، بطوریکه موز پنج برابر سیب کربوهیدرات، ویتامین آ و آهن دارد و میزان فسفر آن نیز سه برابر سیب است، علاوه بر این موز سرشار از پتاسیم و قند های طبیعی است.

موز به سلامت روده کمک زیادی می‌کند

وی بیان داشت: موز به دلیل داشتن فیبری خاص به بهبود حرکات و عملکرد روده کمک کرده و آن را بهبود می بخشد، همچنین موز برای درمان مشکل روده‌ای اسهال مفید است.

موز نشاط‌آور است

وی با بیان اینکه موز دارای ماده ای به نام تریپتوفان است و این ماده در بوقلمون نیز وجود دارد؛ خاطرنشان کرد: این ماده به افزایش نشاط افراد کمک کرده و موجب آرامش ذهن می‌شود در نتیجه افراد با مصرف آن احساس شادی بیشتری می کنند و حتی در برخی موارد گزارش شده است که می تواند در درمان افسردگی موثر باشد.

موز غنی از انرژی است

این کارشناس مرکز بهداشت شماره دو موز را به دلیل وجود مقادیر زیاد ویتامین و مواد معدنی یکی از بهترین منابع انرژی عنوان کرد و بیان داشت: خوردن تنها دو عدد موز می‌تواند انرژی لازم جهت یک ساعت و نیم ورزش را به شما دهد، علاوه بر این خوردن موز در زمان کسلی می‌تواند جانشینی مناسبی به جای نوشیدنی‌های حاوی کافئین باشد. زیرا ضمن ایجاد هوشیاری بیشتر، از افت انرژی پس از مصرف کافئین نیز جلوگیری می‌کند.

موز در دوران بارداری مفید است

وی با اشاره به حالت تهوع صبحگاهی که بیشتر در دوران بارداری شایع است؛ گفت: مصرف موز ضمن کاهش این حالت به تجدید نیروی بدن کمک کرده و با تنظیم گلوکز و دمای بدن به تجدید قوای مجدد کمک می‌کند.

موز از سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند

وی موز را سرشار از پتاسیم و مناسب برای گردش خون دانست و تصریح نمود: این عنصر باعث حفظ تعادل ضربان قلب و تنظیم آب بدن است. درنتیجه از سکته‌های مغزی جلوگیری کرده و فشارخون را کنترل می‌کند واز سویی دیگر پتاسیم هوشیاری مغز را در هنگام یادگیری افزایش داده و نیروی کلی ذهن را تقویت می‌کند.

موز به درمان زخم‌معده کمک می‌کند

رحیمی با بیان اینکه مصرف موز یک راه خوب برای پیشگیری یا درمان زخم معده است؛ بیان داشت: این میوه با کاهش اسید معده و تشکیل لایه‌ای محافظ در اطراف دیواره معده اين عضو از بدن را در مقابل اسيد قوي معده مقاوم ساخته و مصرف آن برای کاهش سوزش معده مفيد است.

موز باعث کاهش خارش ناشی از نیش پشه‌ها می‌شود

وی اظهار داشت: پیش از دور انداختن پوست موز قسمت داخلی آن را بر روی جای نیش پشه بمالید. چرا که پوست موز باعث کاهش خارش وتورم ناشی از نیش پشه‌ها می‌شود. همچنین قابل ذکراست که یکی دیگر از خواص جالب موز استفاده از پوست موز به عنوان کود طبیعی جهت تقویت گياهان و رشد چشمگیر آنها و افزایش شکوفه‌ها مي‌شود.

۱۳۹۲/۱۰/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...