نسخه چاپی

قصه های جشنواره فجر

موج دغدغه فرهنگی دولت!/ لطف و عنایت به جریان خاص؟

عکس خبري -موج دغدغه فرهنگي دولت!/ لطف و عنايت به جريان خاص؟

جشنواره سی و دوم فجر در پیش است و سینماگران خود را برای حضور آماده می كنند، اما جشنواره امسال با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید روی دیگری به خود گرفته است.

اختصاصی/ به گزارش نما ،نزدیک به سی روز دیگر، سی و دومین جشنواره فیلم فجر در دهه مبارک فجر برگزار خواهد شد؛ جشنواره ای که با انتخاب هیات انتخاب آثار اولین گام ها را برداشته است؛ بر این اساس ابراهیم داروغه‌زاده، مجیدرضا بالا، داریوش فرهنگ، حسین کرمی، محمدحسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری انتخاب آثار را به عهده گرفتند.
آثاری که نام برخی از آنها در لیست سیاه فیلم های توقیفی قرار داشت؛ فیلم هایی که یا مجوز ساخت و نمایش ندارند یا به لحاظ محتوایی مورد تایید دست اندرکاران حوزه سینما نبودند.
البته این را هم باید گفت که مساله اکران فیلم ها یا مجوز ساخت و نمایش گرفتن، همواره مورد بحث و جدل فعالین حوزه سینما و فرهنگ بوده است و همیشه با تغییر دولت ها مجوز ساخت و نمایش یک فیلم کنسل و یا عدم مجوزها نادیده گرفته می شوند.
اما مجوز نمایش گرفتن فیلمی که مجوز ساخت ندارد مساله ای نیست که بتوان آن را به راحتی قبول کرد، مساله ای که به لطف مسئولین سازمان سینمایی برای فیلم "قصه ها"ی رخشان بنی اعتماد ممکن شد.
موضوعی که پرویز شیخ طادی به آن اینگونه واکنش نشان داد: اینکه فیلمی بدون مجوز ساخت و تایید فیلمنامه بتواند در بخش مسابقه جشنواره فجر شرکت داده شود هیچگاه امری مرسوم در سینمای ایران نبوده و نیست.
وی با غیر منطقی دانستن اجازه ورود به فیلم قصه ها ساخته رخشان بنی اعتماد به جشنواره فجر این اقدام را لطفی تلقی کرد که مدیران سینمایی و فرهنگی دولت یازدهم به طیف خاصی از سینما گران دارند و افزود: شاید هیچگاه چنین امتیازی نصیب کسی نشود ولی به نظر می رسد مدیران فرهنگی برای اعلام همراهی با سینماگران نزدیک به خود این لطف را در حق خانم بنی اعتماد به خرج داده اند .
اعتراضات به جمال شورجه هم رسید: اساسا این اقدام اخلاقی و در شان سینما نیست و در چند سال گذشته مشکلی که کارگردانان برای اخذ مجوز ساخت دارند به صورت یک روند درآمده است.
وی ساخت بدون مجوز را مخصوص فیلم های زیر زمینی دانست و گفت: تفاوتی ندارد که فیلم را خانم بنی اعتماد بسازند یا هر کس دیگر؛ پروانه دادن به این گونه فیلم ها یک کار غیر اخلاقی و مشکل دار است.
شورجه با بیان اینکه این مساله با روح نظارتی و حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مغایرت دارد اظهارداشت: این کار را یک حرکت غیر قانونی می دانم و امیدوارم که این کار به شکل عادت در نیاید. اگر قرار است این کار ادامه پیدا کند دولت اعلام کند که هر فیلمسازی که می خواهد فیلم بسازد صرفا به پروانه نمایش اکتفا کند. من نگرفتن مجوز را در کارها عملی نمی دانم، چرا که قانون هم، گرفتن مجوز ساخت را برای فیلمساز واجب دانسته و دولت هم نمی تواند اعمال نظری کند، مگر اینکه بخواهد قوانین را تغییر دهد.
در این میان یک نکته نیز قابل تامل است؛ صدور مجوز نمایش فیلم "پریناز" که جواز حضور در جشنواره سی و یکم را نیافت؛ فیلمی که فردی معتقد و مذهبی را شخصیتی بداخلاق و خرافه پرست معرفی می کند و همین مساله باعث اعتراض کارشناسان مبنی بر ارائه تصویری غیرمنصفانه از افراد مذهبی شده است.
اعتراضاتی که به نامه قابل تامل انجمنی تحت عنوان انجمن منتقدان سینما انجامید؛ این افراد در قالب نامه ای به وزیر ارشاد خواسته اند که با جداسازی اهالی رسانه از افراد متفرقه! آرامش و تمرکز لازم برای اهل رسانه را در جشنواره فیلم فجر فراهم کند.
سینماگرانی که تلاش دارند فیلم های جشنواره فجر امسال را به مدد دولت تدبیر و امید! دسته بندی شده ببینند و فضا برای حضور طیف های خاص و البته مذهبی برای نمایش برخی فیلم ها وجود نداشته باشد؛ موضوعی که به نظر می رسد مسئولین سینمایی کشور نیز پذیرفته اند.
هرچند این همه ماجرا نیست و باید به این مسائل، دیدار رئیس سازمان سینمایی با برخی فیلمسازان مساله دار کشور را نیز اضافه کرد؛ کسانی که عملکرد قابل توجهی در جریان فتنه 88 داشته و حتی فیلم هایی نیز در این زمینه تولید کرده اند.
البته به نظر می رسد الطاف مسئولین جدید تنها منحصر به قصه ها و پریناز نباشد چراکه برخی اتفاقات در عرصه سینما همچون بازگشایی خانه سینما و معرفی حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی خیلی از فعالان سینمای کشور را به یاری مسئولین امیدوار کرده است؛ امیدوار به تجدید نظر در دادن مجوز ساخت، مجوز نمایش و البته اکران.
حرف های محمد احسانی به عنوان معاون آثار و فعالیت های سازمان سینمایی درباره فیلم های توقیفی در آبان ماه نیز مزید بر این امیدواری ها شد: اين آثار به تدريج بررسي مي‌شوند و ممكن است تكليف بعضي از آن‌ها قبل از جشنواره فجر مشخص شود.
روی دیگر ماجرا هم تشکیل شورای بازبینی فیلم های سینمایی بود؛ شورایی متشکل از محمدحسین لطیفی، مجیدرضا بالا، ضیاءالدین دری، سیداحمدرضا دستغیب، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی، سیدطه مرقاتی، سیدحسن خامنه ای و رضا میرکریمی.
رفع توقیف "قصه ها" البته تقاضا برای رفع توقیف فیلم های توقیفی دیگر را نیز مطرح کرد؛ فیلم هایی چون "خرس" خسرو معصومی که البته در سی امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سپس اجازه اکران نیافت، اما حالا رایزنی هایی برای رفع توقیف آن در حال جریان است.
موضوعی که نوروزبیگی تهیه کننده فیلم درباره آن گفته که طی تماسی که با سازمان سینمایی داشتم به من اعلام کردند، «تحمل کنید» صادر می‌شود. کارهای اکران این فیلم برای نمایش در گروه سینمایی «قدس» هماهنگ شده و به محض صدور پروانه نمایش، فیلم به روی پرده خواهد رفت.
خانه پدری ساخته کیانوش عیاری نیز از جمله فیلم هایی همچون گزارش یک جشن حاتمی کیا، خیابان های آرام و پاداش کمال تبریزی، زادبوم ابوالحسن داودی و سفر به هیدالو اثر مجتبی راعی، در انتظار مرحمت مدیریت دولتی سینما است.
مدیریتی که انتظار می رود حین تصمیم گیری برای حوزه فرهنگ به یاد تهاجمات فرهنگی دشمنان هم باشند؛ موضوعی که این روزها با توجه به اتفاقاتی که در حوزه مطبوعات و فضای رسانه ای کشور افتاده به دغدغه فرهنگ دوستان تبدیل شده است.

۱۳۹۲/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...