نسخه چاپی

كشف ردپای پلنگ ایرانی در "كوسالان"

با توجه به این‌كه این گونه در معرض خطر انقراض است، با اثبات حضور آن در استان كردستان، تامین اعتبارات و امكانات بیشتر برای محافظت از آن را ضروری می‌سازد.

كارشناس حيات وحش و آبزيان محيط زيست كردستان گفت: ردپا و آثار پلنگ ايراني در منطقه حفاظت شده كوسالان در شهرستان مريوان مشاهده شده است.

"علي اكبر عامري فر" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: پيشتر، سه قلاده پلنگ توسط مردم محلي ديده شده بود، كه با حضور كاشناسان محيط زيست كردستان در اين منطقه و مشاهده آثار به‌جا مانده اين پلنگ‌ها وجود حداقل سه پلنگ تاييد شد.

وی افزود: دوربين‌هاي تله‌اي براي عكسبرداري از پلنگ در منطقه كار گذاشته شده بود كه به دليل حضور گردشگران در اين منطقه و شلوغي زيستگاه موفق به گرفتن عكس از پلنگ نشديم.

كارشناس حيات وحش و آبزيان محيط زيست كردستان بیان کرد: اين منطقه كه زيستگاه "كوسالان" محسوب مي‌شود، از لحاظ وجود گونه‌هاي مختلف حيات وحش غني است. پيشتر احتمال وجود پلنگ از سوي كارشناسان محيط زيست داده مي‌شد.

وي با اشاره به وجود پلنگ در ديگر استان‌هاي غربي كشور، گفت: ديده شدن اين گونه در استان كردستان نشان مي‌دهد كه در سراسر نوار غربي كشور و رشته كوه زاگرس، اين پلنگ حضور دارد.

عامري فر افزود: با توجه به اين‌كه اين گونه در معرض خطر انقراض است، با اثبات حضور آن در استان كردستان، تامين اعتبارات و امكانات بيشتر براي محافظت از آن را ضروري مي‌سازد.

وي با اشاره به حمله پلنگ به دام‌هاي روستاييان منطقه، تصريح كرد: براي جبران خسارات وارده به مردم محلي نياز به تامين اعتبارات ويژه‌اي است. با اطلاع رساني مي‌توان از حمله روستاييان به اين پلنگ و نابودي آن جلوگيري كرد. كارشناسان محيط زيست كردستان طي حضور خود در منطقه اهميت حضور اين گونه را براي مردم محلي تشريح كردند.

كارشناس حيات وحش و آبزيان محيط زيست كردستان با بيان اين‌كه پلنگ تنها حيواني در منطقه است كه مي‌تواند رشد جمعيت خوك‌ها را كنترل كند، یادآور شد: از آن جايي كه خوك‌ها خسارت زيادي را به بخش كشاورزي در منطقه مي‌زنند، اطلاع روستاييان در اين خصوص كمك شاياني براي حفاظت از اين پلنگ خواهد كرد.

۱۳۹۱/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...