نسخه چاپی

چه كسی برای استراو فرش قرمز پهن كرده است؟

پشت پرده علاقه استراو برای حضور در ایران

عکس خبري -پشت پرده علاقه استراو براي حضور در ايران

تا جایی كه به نظر بسیاری از ناظران سیاسی جك استراو برای سفر به كشور، اهداف پشت پرده ای دارد كه قطعا اعلام نشده باقی مانده است.

اختصاصی/به گزارش نما ،20 آبان ماه سال جاری بود که روابط ایران و انگلیس در سطح کاردار غیر مقیم از سر گرفته شد، روابطی که با تعطیلی سفارت انگلیس در تهران به مدت 2 سال به سردی گرائیده بود.
طبق توافقات به عمل آمده در جریان دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلستان که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اول مهر ماه امسال برگزار شد و البته متعاقب دیدارهای انجام شده میان مسئولان سیاست خارجی در نیویورک و ژنو، آجای شارما به عنوان کاردار انگلیس و محمدحسن حبیب الله زاده به عنوان کاردار ترددی ایران معرفی شدند.
و حالا بعد از گذشت حدود دو ماه از این اتفاق قرار است هیاتی چهار نفره از نمایندگان پارلمان انگلیس از جمله جک استراو وزیر خارجه سابق این کشور برای دیداری چند روزه وارد تهران شوند؛ سفری که در نتیجه آن مقدمات سفر متقابل هیات ایرانی به انگلیس نیز فراهم خواهد شد.
البته دیدار و گفت و گو با علی لاریجانی، رئیس مجلس، علا‌ءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی و دیگر مقامات کشورمان از برنامه های هیات انگلیسی است.
هیاتی که شامل اعضای "گروه همه احزاب انگلیس" متشکل از نورمان لامونت، وزیر اقتصاد سابق انگلیس، بن والس، نماینده محافظه کار و جرمی کوربین، نماینده حزب کار است و به دعوت گروه دوستی ایران و انگلیس مجلس شورای اسلامی به ایران سفر می کند.
اما شاید مهمترین عضو این هیات، جک استراو باشد؛ کسی که بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، برای حضور در ایران اصرار داشته و حتی عده ای از حضور وی برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی خبر می دادند؛ حضوری که البته با موضع گیری نمایندگان مجلس مواجه و لغو شد.
موضع گیری هایی که عمده دلیل آن نقش ویژه استراو در توافقنامه هسته ای سعد آباد است؛ نقشی که خود وی نیز در کتاب خاطراتش به آن اشاره کرده است: "نشست در اتاقی مستطیل شکل بدون نور طبیعی برگزار شد. درباره بسیاری از مفاد پیش‌نویس‌ بیانیه توافق شده بود؛ فقط دشوارترین مسئله [تعلیق غنی سازی اوارنیوم] کنار گذاشته شده بود. بحث دور میز جریان داشت، ایرانی‌ها امیدوار بودند که این ژیمناستیکِ کتبی که برای آن شهره عالم‌اند، بتواند ترکی در دیوار سفتِ ما سه نفر ایجاد کند. این برنامه با خوش‌بینی در جدول زمانی ساعت ۱۰ و نیم صبح گنجانده شده بود اما ساعت ۱۰ ونیم آمد و رفت و هنوز توافقی صورت نگرفته بود، به ویژه بر سر مورد حساس تعلیق غنی‌سازی اورانیوم. ناگهان دکتر روحانی اعلام کرد که وقتش است که همه برویم و رئیس‌جمهور را ببینیم... ما سه نفر به یکدیگر نگاه کردیم. دیگر همدیگر را خوب می‌شناختیم. من گفتم اما چیزی وجود ندارد که به خاطرش برویم و دیدار کنیم. دومینیک گفت برنامه‌های کاری ما در هواپیما و فرودگاه آماده است و یوشکا گفت ما خیلی خوشحال می‌شویم که برویم به کارمان برسیم. توافق را به وقت دیگری موکول کردیم و همه از صندلی‌ها بلند شدیم. بهت و حیرت بر چهره طرف ایرانی‌ها نشسته بود. ایرانی‌ها را دیدیم که رفتند دور هم جمع شدند. دکتر روحانی و دیگر مذاکره‌کنندگان شروع به تلفن زدن کردند- به تصور ما با مقامات ایرانی تماس می‌گرفتند... ما کمی پلیکیدیم، بعد برای تنفس به باغ زیبا [سعدآباد] رفتیم. در نهایت، به داخل دعوت شدیم. طفره رفتن‌های شفاهی جای خودش را به مذاکره جدی و سختِ قدیمی داد. نتیجه، بیانیه تهران بود".
اما دلیل اصرار استراو برای حضور در ایران بعد از انتخاب کسی که روزی طرف مذاکره وی در مذاکرات هسته ای بوده جای تامل دارد.
مساله ای که با در نظر گرفتن رفتار هیات پارلمانی اروپا برای دیدار با دو فعال فتنه یعنی جعفر پناهی و نسرین ستوده بدون هماهنگی با مقامات کشورمان و اهدای جایزه ساخاروف به آنها بیش از پیش قابل توجه می شود.
تا جایی که به نظر بسیاری از ناظران سیاسی جک استراو برای سفر به کشور، اهداف پشت پرده ای دارد که قطعا اعلام نشده باقی مانده است.

هرچند عده ای نیز با توجه به سابقه بد روباه پیر و شخص جک استراو باور دارند که با وجود اینکه وی از سوی مجلس دعوت شده، اما احتمالا از سوی دولت تدبیر و امید نیز چراغ سبزی دریافت کرده که عزم خود را برای سفر به کشورمان جزم کرده است؛ سفری که بعید نیست خواب هایی نیز در آن دیده شده باشد!

۱۳۹۲/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...