نسخه چاپی

تمام سرمایه های بانكهای ایران

در لایحه بودجه سال 93 كل كشور نیز بودجه بانك‌ها با افزایش حدود 10 هزار میلیاردی نسبت به لایحه بودجه 92 به 46.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش نما طی چند سال گذشته شاهد گسترش شبکه بانکی در نظام اقتصادی ایران بوده ایم که البته این موضوع منتقدان فراوانی را به همراه داشته است و این افراد معتقدند که تاسیس بانک ها موجب کوچک شدن صنایع مختلف خواهد شد و سرمایه هایی که باید به سمت تولید هدایت شوند به سمت تاسیس بانک داری روانه شده اند.
اما بانک نهادی اقتصادی است که وظیفه هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری ،عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفهٔ قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خریدیا فروش را بر عهده دارندو تمامی بانکهای کشور زیر نظر و با مجوز بانک مرکزی به فعالیت می پردازند.

سرمایه لازم برای تاسیس بانک

شاید این سوال بارها برای مردم مطرح می شود که برای تاسیس یک بانک چقدر سرمایه لازم است که بر اساس اعلام بانک مرکزی حداقل سرمایه برای تاسیس بانک های غیر دولتی 400 میلیارد تومان، بانک های مجازی 400 میلیارد تومان، بانک های قرض الحسنه 50 میلیارد تومان، موسسه اعتباری غیر بانکی 300 میلیارد تومان، شعبه بانک خارجی 5 میلیون یورو، تعاونی اعتبار 20 میلیون تومان، صندوق قرض الحسنه موسسات اعتباری 5 میلیارد تومان و صندوق قرض الحسنه 50 میلیون تومان تعیین شده است.

اما همه سال بانک های فعال در نظام اقتصادی ایران به منظور توسعه فعالیت های خود به دنبال افزایش سرمایه هستند و با برگزاری مجامع فوق العاده خود افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار داده و در صورت موافق اکثریت اعضا افزایش سرمایه توصیب می شود.

همچنین در لایحه بودجه سال 93 کل کشور نیز بودجه بانک‌ها با افزایش حدود 10 هزار میلیاردی نسبت به لایحه بودجه 92 به 46.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش سرمایه بانک ها و فواید آن برای اقتصاد کشور با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 93 تمهیداتی برای افزایش سرمایه بانک ها در نظر گرفته شده می گوید با افزایش سرمایه بانک ها توان تسهیلات دهی بانک ها افزایش می یابد ودست تولید آسان به تسهیلات بانکی خواهد رسید.

سرمایه فعلی بانک های ایران چقدر است؟

بانک های فعال در نظام اقتصادی کشور بر اساس حجم فعالیت خود سرمایه خود را تعیین می کنند و در صورت لزوم این سرمایه را در مجامع فوق العاده خود افزایش می دهند. در ادامه به سرمایه تعدادی از بانک های ایران اشاره شده است:

بانک ملی: سرمایه بانک‌ملی از 22 هزار و 400 میلیارد ریال به 99 هزار و 65 میلیارد ریال افزایش یافت که 900 میلیارد ریال از آن از محل افزایش سرمایه نقدی و مابقی از محل تجدید ارزیابی عرصه ساختمان‌های بانک است.

بانک تجارت: دکتر فلاح مدیرعامل این بانک گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری یک مجمع فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه بانک از 17هزار و 500 میلیارد ریال به 35 هزار میلیارد ریال برگزار خواهد شد.

بانک مسکن: طبق اساسنامه بانک، سرمایه بانک مسکن 5٬848٬000٬000٬000 ریال است که از مجموع سرمایه بانک‌های رهنی ایران، بانک ساختمان، شرکت سرمایه گذاری ساختمانی بانک‌های ایران و شرکت‌های پس انداز و وام مسکن کورش بزرگ، اکباتان، پاسارگاد و در شهرستان‌ها، شرکت‌های پس انداز مسکن و وام مسکن مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، گیلان، کرمانشاه، همدان، مازندران، گرگان، رضائیه (ارومیه)، سمنان، آبادان تشکیل و به 5٬848٬000٬000 سهم ده هزار ریالی تقسیم شده است. سرمایه مذکور تماما" متعلق به دولت و نقدا" پرداخت گردیده است.

بانک رفاه: پاییز سال 91 سرمایه بانک رفاه با رقم 10 هزار و 326‌میلیارد ریال در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

بانک ملت: مدیرعامل بانک ملت با اشاره به افزایش سرمایه این بانک به 33 هزار میلیارد ریال در سال گذشته، گفت: بانک ملت در سال 1391 از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، سرمایه خود را 65 درصد افزایش داد که این افزایش نه تنها موجب رقیق شدن ارزش سهم بانک نشد، بلکه سود هر سهم را نیز افزایش داد.

دکتر دیواندری افزایش سرمایه از 33 هزار میلیارد ریال به 40 هزار میلیارد ریال را در دستور کار بانک ملت خواند و گفت: تا یک ماه آینده، اعلامیه برپایی مجمع فوق العاده برای تصمیم گیری در زمینه افزایش سرمایه منتشر خواهد شد.

بانک کارآفرین: صاحبان سهام بانک کارآفرین در جلسه مجمع عمومی فوق العاده خود در روز دوشنبه 9 دیماه با اکثریت آراء سرمایه بانک را از 7250 میلیارد ریال به 8500 میلیارد ریال افزایش دادند.

بانک توسعه تعاون: ماشاالله عظیمی مدیرعامل سابقه بانک توسعه تعاون با اشاره به پرداخت تسهیلات 900 میلیاردی به بخش تعاون گفت:برای بودجه سال 93 تمهیداتی از سوی وزارت تعاون در نظر گرفته شده وپیشنهاد افزایش سرمایه تا 1000 میلیارد تومان داده شده شده است.

بانک ایران زمین: براساس دستور جلسه مجمع فوق العاده این بانک در آبان ماه سال جاری ک تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه بانک بود،مصوب شد که سرمایه بانک از 200 به 400 میلیارد تومان افزایش یافت.

بانک صادرات: تیر ماه سال جاری پس از اتمام مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع فوق‌العاده آغاز و در این مجمع نیز سهامداران با اکثریت آرا افزایش سرمایه بانک از مبلغ 906/22 میلیارد ریال به 500/66 میلیارد ریال طی سه مرحله در مدت دو سال به هیات مدیره تفویض اختیار شد.

بانک سامان: ضرابیه، عضو هیات مدیره بانک سامان مرداد سال 91 گفت: پس از تصویب صورت های مالی در مجمع عادی، افزایش سرمایه بانک از4000میلیارد ریال به6588میلیارد ریال در دستور کار این جلسه قرار گرفت.

همچنین اعضای مجمع خرداد سال 92 بار دیگر افزایش سرمایه بانک سامان را در دستور کار خود قرار دادند.

بانک اقتصاد نوین: در مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 27 تیر 1389 مقرر گردید، سرمایه بانک از مبلغ 000ر4 (چهار هزار) میلیارد ریال به مبلغ 000ر15 (پانزده‌ هزار) میلیارد ریال طی دو سال افزایش یابد. بر این اساس و تاکنون طی دو مرحله افزایش سرمایه، سرمایه بانک از مبلغ 000ر4 میلیارد ریال به ترتیب به مبالغ 500ر5 و 000ر8 میلیارد ریال افزایش یافته است.

۱۳۹۲/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...