نسخه چاپی

امضاهای طرح «الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصد» به ۲۱۸ رسید

یكی از طراحان طرح «الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم حداقل ۶۰ درصد» از افزایش دوباره امضاهای این طرح تا ۲۱۸ امضا خبر داد.

به گزارش نما؛ جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح «الزام دولت به غنی سازی اورانیوم حداقل 60 درصد و توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» را تهیه و تدوین کرده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس و یکی از طراحان این طرح به خبرنگار پارلمانی فارس گفت «این طرح در ابتدا با 100 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شد؛ پس از آن به دلیل تقاضای وکلای ملت، هیئت رئیسه مجلس طرح را برای افزایش امضاها مجددا در اختیار نمایندگان قرار داد که امضاهای طرح مذکور در وهله اول به 201 افزایش یافت.»

به گفته وی، در وهله دوم نیز به تقاضای جمعی از نمایندگان امضاهای طرح مذکور افرایش یافت و در نهایت این طرح با قید 2 فوریت و امضای 218 نماینده مجددا به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شد.

عضو کمیسیون ارژی همچنین اعلام کرد که یک نسخه از طرح مذکور تقدیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شده است.

موسوی‌نژاد درباره زمان بررسی این طرح 2 فوریتی هم گفت: این طرح پس از پایان تعطیلات مجلس در هفته آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ البته اگر لایحه بودجه 93 برای بررسی به صحن بیایید دیگر بررسی این طرح به بعد از لایحه بودجه موکول می‌شود.

متن کامل این طرح به این شرح است:

مقدمه

سرعت پیشرفت تکنولوژی در جهان امروز تبدیل به ابزار رقابتی گردیده که نوعی قدرت برتری را برای کشورهای پیشرو ایجاد نموده است.

لزوم اهتمام به این اصل مهم از یک سو به اهمیت استفاده از منابع انرژی نو، پایدار و سالم از سوی دیگر، حرکت و تلاش جدی برای دستیابی به تکنولوژی سوخت‌های هسته ای را ضروری می‌نماید.

از دیدگاه سیاسی نیز بر همه مبرهن است که مخالفان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران، سال‌ها با اتهام واهی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و با سوءاستفاده از اهرم‌های فشار ناعادلانه سازمان‌های غربی و بین‌المللی، شدیدترین تحدیدها را علیه کشورمان تصویب و اجرا نموده‌اند تا به زعم خود بتوانند مسیر پیشرفت فرزندان انقلاب را سد نمایند و کارآمدی نظام را زیر سوال ببرند.

این در حالی است که ما به فتوای مقام معظم رهبری آیت الله العظمی امام خامنه‌ای تولید و کاربرد این سلاح‌ها را حرام می‌دانیم و در کنار آن تمام تلاش خود جهت دستیابی به قله‌های پیشرفت و ترقی و استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز را نیز انجام خواهیم داد.

لذا تولید اورانیوم با غنای حداقل 60 درصد جهت استفاده بعنوان سوخت رآکتورهای هسته‌ای در پیشرانه‌های کشتی‌های و زیردریایی‌ها، می‌تواند مصداقی آشکار از توانمندی نظام و نخبگان جوان ایران اسلامی در رفع نیازهای ضروری خود و حرکت به سمت تعالی کشور باشد.

دلایل توجیهی

با توجه به دلایل توجیهی زیر دولت می‌بایست اورانیوم با غنای مورد نیاز شناورهای دریایی که امکان استفاده از سوخت هسته‌ای را دارند تولید نمایند.

1- بیش از 90 درصد از تجارت ایران از طریق دریافت صورت می‌گیرد.

2- تمام نفت صادراتی کشور که منبع اصلی درآمد کشور است از طریق دریا دریافت می‌شوند.

3- بین بندرهای صادرکننده نفت ایران بخصوص خارک تا بندرهای مهم تجاری دنیا هزاران کیلومتر فاصله وجود دارد.

4- با توجه به محدودیت منابع سوخت‌های فسیلی و همچنین تولید حجم بسیار بالایی از ماده سولفور در نتیجه استفاده کشتی‌ها از سوخت فسیلی، حرکت به سمت استفاده از سوخت‌های پاک مانند سوخت هسته‌ای ضروری است.

5- با توجه به تحریم‌های شدید نفتی آمریکا و غرب و اینکه این کشورها به نفتکش‌های سایر کشورها اجازه حمل نفت ایران را نمی‌دهند و از طرفی لزوم صادرات نفت کشور، ناگزیر به استفاده از کشتی‌های داخلی هستیم که هم ظرفیت بالایی برای حمل نفت را داشته و هم امکان طی مسافت زیاد بدون سوخت گیری مجدد را داشته باشند.

6- برای انجام چنین صادراتی دو موضوع حائز اهمیت است:

الف- وجود کشتی‌های غول‌پیکر که گنجایش حجم بالای نفت را داشته باشند.

در این خصوص با توجه به ساخت ناوشکن جماران و کشتی افراماکس که از جمله کشتی‌های غول‌پیکر به حساب می‌آید توسط متخصصان داخلی، این امکان وجود دارد که در صورت نیاز کشتی‌های نفت‌کش غول‌پیکر نیز در داخل ساخته شود.

ب- موتوری که بتواند بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد در مسیر، کشتی‌ها را به مقصد برساند.

در این خصوص تنها استفاده از سوخت‌های هسته‌ای در رآکتور پیشرانه کشتی چنین امکانی را به وجود می‌آورد و کشتی‌هایی که از رآکتورهای هسته‌ای بعنوان موتور استفاده می‌کنند تا چندین سال نیاز به سوخت‌گیری ندارند.

7- نیاز کشتی‌های فوق به موتورهایی که حدالمقدور حجم کمتری داشته و نیاز به باز شدن و تعمیر در طول دوره استفاده نداشته باشند که چنین موتورهایی تنها از سوخت هسته‌ای و غنای میانگین 60 درصد استفاده می‌کنند.

8- نیاز مبرم زیردریایی‌هایی بزرگ به استفاده از رآکتورهای هسته‌ای و سوخت هسته‌ای

ماده واحده

دولت موظف است در راستای حفظ رشد علمی کشور و افزایش و تداوم توانمندی‌های داخلی، مطابق با اصول 152 و 153 قانون اساسی، در صورتی که کشورهای مذاکره‌کننده در موضوع هسته‌ای با ایران 1+5 اقدام به وضع هرگونه تحریم جدید و یا تشدید تحریم‌های قبلی و نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نمایند، بلافاصله اقدام عملی در خصوص موارد زیر را انجام و هر سه ماه یکبار گزارش ان را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

1- در جهت رفع نیاز داخلی و برای تامین نیازهای صلح‌آمیز در بخش‌های مختلف زیرساختی، صنایع و تولیدات داخلی، بخصوص برای تهیه سوخت رآکتورهای هسته‌ای در پیشرانه شناورها و زیردریایی‌ها که از انرژی هسته‌ای به جای سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، اورانیوم را به میزان 60 درصد غنی نماید.

تبصره- از آنجایی که برخی از کشتی‌ها و زیردریایی‌ها در رآکتور هسته‌ای خود به اورانیوم با غنای بیش از 60 درصد نیاز دارند، دولت می بایست در صورت لزوم اقدامات مقتضی جهت افزایش سطح غنی‌سازی را انجام دهد.

2- دولت موظف است با در نظر گرفتن حقوق قانونی کشور مطابق پادمان NPT اقدامات لازم جهت توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی در سایت‌های غنی‌سازی فردو و نطنز و همچنین راه‌اندازی کامل نیروگاه آب سنگین اراک را انجام دهد.

3- دولت موظف است برنامه‌ریزی و اقدام لازم در خصوص بهره‌مندی ملت شریف ایران از همه مواهب فناوری صلح آمیز هسته‌ای در عرصه‌های گوناگون مورد نیاز پیشرفت کشور و ارائه خدمات شایسته به مردم از قبیل حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، صنعتی، انرژی و هوا و فضا را انجام دهد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...