نسخه چاپی

انصاری به دنبال راهكاری برای سوال از وزیران

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینكه تلاش می كنیم لایحه هدفمندی یارانه ها هرچه زودتر تنظیم شود گفت: امیدواریم بتوانیم آن را طوری تنظیم كنیم كه به زودی مجلس شود.

به گزارش نما؛ در حاشیه دومین همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره تذکری که روز گذشته در صحن علنی مجلس از سوی تعدادی از نمایندگان در خصوص اینکه تعدادی از وزرا با توجه به اصل 142 قانون اساسی باید لیست دارایی های خود را اعلام می کردند مطرح شده است، گفت: من در جریان نیستم چون مرکزی در قوه قضائیه وجود دارد که نسبت به مسئولیتی که مشمول اصل 142 قانون اساسی هستند اقدام کرده تا لیست اموالشان را ارسال کنند. من در جریان نیستم که چه کسی فرستاده و چه کسی نفرستاده است.
وی افزود: من خودم در دو دوره ای که در دولت بودم چه در زمان آقای خاتمی که همان هفته اول این لیست را پر کرده و ارسال کردم و بعد از اتمام مسئولیت باز هم لیست اموالم را ارسال کردم و چه در این دولت که در هفته اول یا شاید هم هفته دوم این فرم را پر کرده و برای قوه قضائیه ارسال کردم اما این که چه کسی فرستاده یا نفرستاده است باید از سوی قوه قضائیه اعلام شود.
انصاری درباره ارزیابی خود از جلسه تلفیق بودجه 93 نیز گفت: روز گذشته جلسه کمیسیون تلفیق برای بررسی کلیات لایحه بودجه نخستین جلسه بود که با جلسه دولت همزمان شد و من نتوانستم در آن شرکت کنم اما آقای نوبخت که در این جلسه حضور داشت ارزیابی مثبتی از این جلسه کرده و ابراز رضایت نموده اند و عنوان کرده اند تفاهم کلی و فهم مشترک بین مجلس و دولت در خصوص کلیات بودجه وجود دارد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: به اعتقاد من تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس موجب شده است که هم وزیران و مسئولان دولت به خصوص معاونت راهبردی ریاست جمهوری در تمام کمیسیون های حضور پیدا کرده و توضیح خوبی درباره آن ارایه دهند و هم نمایندگان به خوبی فرصت بررسی داشته باشند.
انصاری ادامه داد: در 15 روز آینده که بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی می شود همه دستگاه های ذیربط بر حسب دعوتی که از آنها خواهد شد به خصوص معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری حضور پیدا خواهند کرد. این فرصت برای تعامل و همکاری فرصت ارزشمند و مناسبی است که بتوانیم لایحه بودجه کامل و خوبی داشته باشیم.
وی در خصوص انتقاد رئیس جمهور نسبت به سوال مکرر نمایندگان از وزیران گفت: آقای رئیس جمهور صحبت مفصلی در ملاقات با نمایندگان گیلان داشتند و نسبت به جایگاه و حق نمایندگان تاکید کردند البته در ضمن این مساله تاکید کردند چون دولت در آغاز کار خود قرار دارد و کار بسیار سنگین است اگر حجم سوالات کمتر باشد وزیران بیشتر می توانند به کار خود رسیدگی کنند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: در صحبت های آقای رئیس جمهور آمده بود که برخی سوالات در حوزه وظایف خاص برخی نمایندگان نیست، خوشبختانه تدبیر خوبی از سوی آقای لاریجانی اتخاذ شد و آقای صادقی عضو هیات رئیسه مسئول شد تا سوالات نمایندگان در جلسات غیررسمی با مسئولان ذیربط بررسی شده و سوالات غیرمرتبط از سوی خود هیات رئیسه کنار گذاشته شده و سوالات مرتبط یا با توضیحات اولیه نمایندگان را قانع کنند تا هم وقت نمایندگان و هم وقت وزیران محفوظ باشد.
وی تاکید کرد: البته سوال حق نمایندگان است و دولت تدبیر و امید از پاسخ دادن به سوالات نمایندگان مشکلی ندارد تنها مساله کمبود وقت و کثرت سوالات است؛ وزیران معتقدند که صف سوالات آنقدر زیاد است که وزیران در هفته دو روز و هر روز 4 ساعت باید به خاطر آن در مجلس باشند که این مساله وقت زیادی از کار وزیران می گیرد.
انصاری گفت: ما به دنبال راهکاری هستیم تا با همکاری فراکسیون های مختلف، کمیسیون های مختلف تخصصی و نمایندگان تصمیمی اتخاذ شود که ضمن طرح سوال نمایندگان و پاسخ وزیران روند کار به گونه ای باشد که وزیران نیز به کار خود برسند؛ مثلاً جدولی تهیه کنیم که به لحاظ زمان بندی هر وزیر در هفته در یک ساعت مشخصی در مجلس حضور پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: این مساله هیچ خدشه ای به تعامل سازنده مجلس و دولت وارد نمی کند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین درباره ارایه لایحه دولت در خصوص طرح هدفمندی یارانه ها گفت: زمان قطعی ارایه لایحه مشخص نیست اما دولت کارگروهی را تعیین کرده که به طور جدی مشغول کار هستند، به طور حتم برای رسیدن به نقطه نظر نهایی نظر نمایندگان و سایر صاحب نظران کسب خواهد شد.
وی افزود: دولت در تهیه این لایحه سعی خواهد کرد پیشاپیش از نظارت نمایندگان و دیگر کارشناسان استفاده کند امیدواریم این لایحه به گونه ای تهیه شود که هرچه زودتر تقدیم مجلس شود.
انصاری همچنین درباره نشست مشترک دولت و مجلس گفت: قطعاً این نشست ها ادامه پیدا خواهد کرد ولی زمان بعدی آن هنوز مشخص نیست، جلسه بعدی به میزبانی مجلس خواهد بود که قبل از پایان سال برگزار خواهد شد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...