نسخه چاپی

نخست وزیر جدید اردن كیست؟

عکس خبري -نخست وزير جديد اردن کيست؟

یكی از جنجالی ترین سمت‌های نخست وزیر جدید اردن، عضویت وی در هیئت مذاكره كننده اردن با رژیم صهیونیستی برای امضای پیمان سازش بود كه سرانجام پس از 3 سال مذاكره، توانست پیمان صلح با اسرائیل (موسوم به وادی عربه) را به امضا رساند.

به گزارش نما به نقل از فارس، درپی وجود اختلافات شدید میان پادشاه اردن و "عون خصاونه" نخست وزیر این کشور، خصاونه پس از 6 ماه از سمت خود استعفا کرد و عبدالله دوم نیز "فایز طراونه" را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد.

شش ماه پیش و در پی افزایش نارضایتی شهروندان اردن از عملکرد نظام اردن، عبدالله دوم پادشاه این کشور به منظور برون رفت از بحران، "معروف بخیت" را از نخست وزیری اردن برکنار کرد و "عون خصاونه" قاضی بین المللی دادگاه لاهه را به جای او به عنوان نخست وزیر تعیین کرد.

خصاونه از همان ابتدای روی کار آمدن، اختلافات زیادی با شاه این کشور داشت ولی همچنان به کار خود ادامه می داد تا اینکه سرانجام پس از 6 ماه استعفا کرد.

پادشاه اردن نیز بلافاصله با این استعفا موافقت کرد و فایز طراونه را به جای وی تعیین کرد.

فایز طراونه در تاریخ 5/1/1949 در شهر امان و در خانواده‌ای سیاسی به دنیا آمد. پدرش احمد طراونه از سیاستمداران برجسته بود و همین سبب شد که فایز نیز از همان کودکی با فضای سیاست آشنا شود.

وی پس از گذراندن دوره دبیرستان در شهر امان، وارد دانشگاه اردن شد و به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت.

طراونه پس از أخذ مدرک کارشناسی در سال 1971، عازم آمریکا شد تا تحصیلاتش را در آنجا ادامه دهد.

نخست وزیر جدید اردن در سال 1974 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه جنوب کالیفرنیا گرفت و پس از آن در همان دانشگاه به تحصیل در مقطع دکتری پرداخت و در سال 1980 پس از فراغت از تحصیل به کشورش برگشت.

طراونه از سال 1980 تا 1984 منشی اقتصادی نخست وزیر وقت اردن شد و از 1984 تا 1988 نیز مشاور اقتصادی نخست وزیر بود.

وی در سال 1993 به عنوان سفیر اردن در آمریکا تعیین شد و تا سال 1997 در آنجا بود.

نخست وزیر اردن در سال 1998 به عنوان رئیس دربار پادشاهی اردن منصوب شد و یک سال بعد به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه حسین بن طلال تعیین شد.

یکی از جنجالی ترین سمت های نخست وزیر اردن، عضویت وی در هیئت مذاکره کننده اردن با رژیم صهیونیستی جهت امضای پیمان سازش بود که سرانجام پس از 3 سال مذاکره، توانست پیمان صلح با اسرائیل (موسوم به وادی عربه) را به امضا رساند.

وی همچنین عضویت در مجلس سنای اردن از دوره 18 تا 24 آن را نیز در کارنامه خود دارد.

طراونه علاوه بر عضویت در دوره های مختلف مجلس سنا، در وزارتخانه های مختلفی نیز به عنوان وزیر فعالیت کرد که از جمله آن‏ها می توان به وزارت صنایع و تجارت در سال 1988 و وزارت امور خارجه در سال 1997 اشاره کرد.

فایز طراونه همچنین در سال 1998 به عنوان نخست وزیر و وزیر دفاع انتخاب شد ولی همزمان با روی کار آمدن عبدالله دوم بر اثر مرگ پدرش در سال 1999، وی از سمتش برکنار شد.

این سیاسمتدار کهنه کار اردنی در حالی مسوولیت نخست وزیری این کشور را بر عهده گرفته که اردن یکی از بحرانی ترین دوره های تاریخ خود را سپری می کند و اعتراضات مردمی روز به روز در حال افزایش است و باید دید آیا می تواند کشور را از این وضعیت برهاند و به اعتراضات مردمی پایان دهد؟

۱۳۹۱/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...