نسخه چاپی

انتقاد ده نمكی از سخنان سلحشور

عکس خبري -انتقاد ده نمکي از سخنان سلحشور

مسعود ده نمكی با حضور در برنامه تلویزیونی "هفت"، به سخنان سلحشور در خصوص فساد در سینما واكنش نشان داد.


به گزارش نما، مجری برنامه تلویزون «هفت» به مناسبت ورود این برنامه به سومین سال حیاتش سرمقاله‌ای را در ابتدای برنامه جمعه شب 8 اردیبهشت خواند که ضمن تشریح وضعیت موجود سینما و جناج بندی حاکم بر آن مواضع این برنامه را هم روشن کرد.

مخالفت با بازگشت سینما به دهه۶۰

متن کامل سرمقاله «هفت» ، به این شرح است:
«دوساله شدیم. در آغاز سال سوم ابتدا از بینندگانی که همراه بودند یا همراه نبوده اند و به تدریج همراه شده‌اند و بینندگانی که هنوز همراه نشده‌اند و ما را می‌بینند و نقد می‌کنند، ممنونیم.

سینمای ایران الان گرفتار جناح بندی و دعواهای داخلی شده که این دعواها ریشه در دعواهای بزرگتری دارد که دعوای دو تفکر است؛ تفکری که منتسب به دولت است و در کنار دولت است. تفکری که حالا مشخص شده از دولتی شدنِ تولید و پخش، کاملاً حمایت می‌کند و دنبال بازگشت به شیوه نظارت و ممیزی دهه شصت است؛ از خواندن کامل سناریو و کنترل دقیق، و تفکری که مقابل این تفکر است و با دولتی شدن پخش، تولید و اندیشه و بازگشت به دهه شصت مخالف است و اصلاً خواهانِ کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه سینماست و واگذاری اداره سینما به صنوف واقعی و نه صنوف جعلی.

تا چند ماه اخیر «هفت» به طور مشخص و روشن، تفکر دوم را دنبال می‌کند و از آن حمایت می‌کند و این راه را برای خوش آمد هیچ جریانی انجام نمی‌دهد، جز صلاح سینما. ما از این پس به سمتی خواهیم رفت که در «هفت»، عقاید مختلف بتوانند با هم گفت‌وگو کنند که گفت‌وگو در فضای امروز حلال مشکلات است. از گفت‌وگو با هر اندیشه‌ای نهراسیم و به گفت‌وگو مجال بدهیم که خود را نشان دهد.

«هفت» از این پس ضمن احترام کامل به عقاید منتقدش در جاهایی از منتقدش عذرخواهی خواهد کرد و نقد یک فیلم را به خاطر فیلمسازش و حضور وی در سینما از برنامه نقد حذف خواهد کرد؛ آنجایی که اعتبار فیلمساز بالاتر از نقد فیلم است. همین هفته به احترام مهرجوییِ 73 ساله و حضور مؤثرش در عرصه فیلمسازی و آثار خوب و تأثیرگذارش در تاریخ سینما، نقد فیلم را نخواهیم داشت و بیشتر به جایگاه فیلمساز خواهیم پرداخت. این به منزله حذف نقد فیلم نیست. نقد فیلم در برنامه «هفت»، با حضور آقای فراستی جایگاه خودش را خواهد داشت و خواهد بود.»

انتقاد ده نمکی از سخنان سلحشور

کارگردان "اخراجی ها" که در ادامه برنامه بر روی صندلی برنامه هفت نشست، با اشاره به این موضوع که "چندی است ادعای فساد در سینما طرح شده"، افزود: به نظرم در مورد فساد، باید جمعه را فارغ از بازی های سیاسی و جناحی آسیب شناسی کرد.

وی با اشاره به ماجرای شیث رضایی و نصرتی در زمین فوتبال و همچنین حضور یک دیپلمات در استخر مختلط، گفت: آسیب شناسی نه فقط در حوزه سینما که باید به صورت کلی بررسی شود.

ده نمکی در ادامه به دیدارهای طیف های مختلف سینماگران با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: اگر سینمای ما لجنزار است، رهبری با سینماگران دیداری نخواهند داشت.

این کارگردان ، با اشاره تلویحی به اظهارات سلحشور در مورد فساد در سینما گفت: با این اوصاف و در شرایطی که رهبری با سینماگران دیدار می کنند ، ادعای "فساد در سینما"، حرف خودشان است نه بقیه و در حد خود نیز محترم است!

ده نمکی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه "در دوران اصلاحات با ساخت فیلم فقر و فحشا" برخورد بدی شد" ، افزود: در حالی که این حرفها را خودشان هم مطرح می کردند، تا ما آمدیم این را در قالب یک فیلم مطرح کردیم داد و بیداد راه انداختند در حالی که رییس جمهور وقت (سید محمد خاتمی)، نظر دیگری داشت.

این کارگردان سینما، به "اعتراض یکی از علمای محترم" به فیلمش اشاره ای داشت و چنین گفت: ایشان گفتند که حرف های شما درست است اما نباید این مسائل را علناً مطرح کرد.

وی ادامه داد: اما جالب اینکه ایشان چندی پیش در تلویزیون و به بهانه انتقاد از دولت، نیم ساعت مسائل تندی در مورد فقر در کشور مطرح کرد.

به گزارش "انتخاب"؛ ده نمکی در بخش دیگری از سخنانش به حضور "گشت ارشاد در خیابان ها" اعتراض کرد و گفت: به جای گشت ارشاد، برویم یقه ی افراد و متولیانی را بگیریم که جوانان را اینگونه تربیت کردند.

این کارگردان در پاسخ به سئوالی در مورد "چرایی عدم حضور طیف های مختلف سینما در شورای عالی سینما" گفت: من همان موقع به دوستان گفتم که من در حد این مسائل نیستم، خودم را برای نمایندگی مجلس هم مناسب نمی بینم؛ حتی وقتی که از دولت به من زنگ زدند برای وزارت ارشاد من قبول نکردم.

ده نمکی با اشاره به اختلافات در سینما گفت: هاشمی و احمدی نژاد در جلسه اخیر مجمع، رفتند کنار هم نشستند بعد سینماگران حاضر نیستند بیایند کنار هم و مشکلاتشان را حل کنند.

۱۳۹۱/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...