نسخه چاپی

ركورد نصيري‌نيا و المپيك با هم شكسته شد

شاهكار مرادی در وزنه‌برداری آسیا

عکس خبري -شاهكار مرادي در وزنه‌برداري آسيا

رقابت دسته 85‌كیلوگرم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا، با درخشش و كسب شش مدال طلا و نقره توسط وزنه‌برداران كشورمان به پایان رسید.

به نوشته روزنامه شرق ، كيانوش رستمي، قهرمان دنيا در‌سال 2011 و سهراب مرادي نفر چهارم رده‌بندي جهان در‌سال گذشته ميلادي دو وزنه‌بردار تيم ملي ايران بودند كه ديروز در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در كره‌جنوبي تنها با يكديگر رقابت كردند تا مدال‌هاي طلا و نقره را بين خود تقسيم كنند.

مرادي با دو مدال طلاي دوضرب و مجموع و يك مدال نقره يك ضرب قهرمان آسيا شد و توانست بعد از 13‌سال ركورد دو ضرب اين دسته 85‌كيلوگرم را كه متعلق به شاهين نصيري‌نيا بود، بزند.

كيانوش رستمي هم با مدال طلاي يك ضرب و دو مدال نقره دو ضرب و مجموع بر سكوي دوم اين مسابقات ايستاد. رقابت‌هاي اين دسته كه حتي احتمال شكستن ركورد جهان نيز در آن وجود داشت در حالي آغاز شد كه رستمي و مرادي به لحاظ بدني، حتي يك گرم هم با يكديگر اختلاف نداشتند و هردو با وزن 84‌كيلو و 820 گرم روي تخته رفتند. همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد هيچكدام از وزنه‌برداران اصلي اين رقابت كه خود را براي المپيك آماده مي‌كنند در اين مسابقه حاضر نشده بودند.

در اين شرايط رستمي و مرادي مجبور شدند منتظر بمانند تا هر 10 حريفشان كارشان را در يك‌ضرب به پايان برسانند و بعد روي تخته بيايند. اين درحالي بود كه وزنه‌بردار كره‌اي به عنوان آخرين حريف آنها وزنه 167‌كيلويي را بالاي روي سر برده‌ و تنها يك حركتش باقي مانده بود. كادر فني براي آغاز كار هر دو وزنه‌بردار ايراني در حركت يك‌ضرب وزنه 168‌كيلوگرم را انتخاب كرد كه هردوشان به‌راحتي توانستند از پس آن برآيند.

از اين بخش مسابقه به بعد تنها نام ايران بود كه روي تابلوي مسابقات درج مي‌شد و ديگر هيچ وزنه‌برداري نبود كه با دو ملي‌پوش كشورمان رقابت كند. اين بار نيز براي‌هردوي آنها وزنه 172‌كيلوگرم انتخاب شد كه هردو موفق شدند اين وزنه را هم بالاي سر ببرند.

اما بعد از مهار اين وزنه كار اين وزنه‌برداران براي كسب مدال طلا سخت شد و به وزنه سرنوشت ساز 175كيلوگرم رسيد. رستمي در ادامه كار از پس اين وزنه برنيامد تا كار مرادي براي كسب مدال طلا راحت‌تر شود، اما مرادي هم در مهار اين وزنه ناموفق بود تا سرانجام در پايان حركات يك‌ضرب رستمي با قرعه قهرمان آسيا شود.

رستمی در يك‌ضرب به مدال طلا رسيد، مرادی دوم شد و وزنه‌بردار كره‌اي با مهار وزنه 167‌كيلويي به عنوان سومي آسيا رسيد. در دو ضرب نيز باز هم وزنه‌برداران ايراني بايد منتظر مي‌ماندند تا كار ساير رقباي گمنامشان به اتمام برسد و پس از آن روي تخته بيايند. با آغاز رقابت‌هاي دو ضرب رستمي وزنه 201‌كيلويي را مهار كرد و مرادي وزنه 210‌كيلويي و در ادامه رستمي در بالا بردن وزنه 211‌كيلويي نيز موفق بود. درحالي كه دو وزنه‌بردار ايراني در حال رقابت با يكديگر بودند، جائه يوك سا از كره‌جنوبي با حمايت هموطنانش سعي داشت تا حداقل در دو ضرب با اين دو نفر از بهترين‌هاي دنيا رقابت داشته باشد، براي همين پس از اينكه وزنه 203‌كيلوگرم را در نخستين حركت دو ضرب مهار كرده بود، به وزنه 213‌كيلوگرم حمله كرد و دو بار در مهار اين وزنه ناموفق بود تا به گرد پاي ايراني‌ها هم نرسد.

كادر فني براي وزنه دوم مرادي و سوم رستمي وزنه 216‌كيلويي را درخواست كرد. مرادي بار اول در مهار اين وزنه ناكام شد و رستمي هم در حركت سوم خود ناموفق عمل كرد. در اين مرحله از نمايش تنها سهراب مرادي باقي مانده بود و وزنه 216‌كيلوگرمي كه بارها در تمرين‌ها مهارش كرده بود.

وزنه‌بردار دسته 85‌كيلوگرم اين بار با جهشي فوق‌العاده وزنه 216‌كيلويي را بالاي سر نگه داشت و با ثبت يك‌كيلوگرم بيشتر از ركورد المپيك توانست به مدال طلاي دوضرب و مجموع آسيا برسد. مرادي با تكرار اين وزنه در المپيك لندن، ركورد المپيك را نيز به نام خود به ثبت خواهد رساند.

ركورددار دوضرب دسته 85‌كيلوگرم ايران با ركورد 215‌كيلوگرم شاهين نصيري‌نيا بود كه بعد از گذشت 13‌سال توسط سهراب مرادي جا به جا شد. تيم ملي وزنه‌برداري كشورمان، روز پنجشنبه، در اولين روز مسابقات قهرماني آسيا توسط سجاد بهروزي در حركت يك‌ضرب دسته 69‌كيلوگرم به يك مدال طلا و يك برنز مجموع و يك مدال برنز دوضرب توسط مرتضي رضاييان دست يافته بود.

۱۳۹۱/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...