نسخه چاپی

سالم‌ترین شهرهای جهان كدامند؟

در پاسخ به این پرسش كه چه عواملی در ایجاد شهری سالم دخیل هستند اغلب این موضوع مطرح می‌شود كه مجموعه‌ای از عوامل از در دسترس بودن مراكز درمانی گرفته تا توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و نیز گسترش فضاهای سبز می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در ایجاد شهری سالم دخیل هستند اغلب این موضوع مطرح می‌شود که مجموعه‌ای از عوامل از در دسترس بودن مراکز درمانی گرفته تا توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و نیز گسترش فضاهای سبز می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

در میان فهرست‌های متعددی که توسط رسانه‌ها و مراکز مختلف در مورد سالم‌ترین شهرها و کشورهای جهان منتشر شده، پنج شهر که سابقه سرمایه‌گذاری در بخش‌های تضمین کننده سلامت شهروندان را در دستورکار خود قرار داده‌اند تقریبا در تمام این فهرست‌ها به چشم می‌خورند.

این پنج شهر که به عنوان سالم‌ترین شهرهای جهان شناخته شده‌اند عبارتند از:

سنگاپور

آمار نشان می‌دهد که مردم سنگاپور پایین‌ترین نرخ مرگ و میر در نوزادان و بالاترین نرخ امید به زندگی یعنی 84.07 سال را تجربه کرده‌اند. در این شهر که جزو دارنده‌های کارآمدترین سیستم‌های خدمات درمانی در سراسر جهان است، بیش از 80 درصد ساکنان آن از خدمات بهداشت عمومی استفاده می‌کنند. در مجموع سنگاپور یکی از پاک‌ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید و مقامات داخلی آن اقدامات موثری را برای کاهش تردد خودروها از بالاترین نرخ آن در دهه 1970 میلادی در نظر گرفته‌اند.

همچنین سیستم حمل و نقل عمومی جامع در این شهر روزانه بیش از دو میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. این شهر که به «شهر باغ» نیز شهرت دارد، دارای تعداد زیادی پارک، باغ و فضای سبز است. علاوه بر این، برای رفت و آمد آسان دوچرخه‌سواران، دوندگان و افرادی که پیاده‌روی می‌کنند، فضاهای مخصوصی در نظر گرفته شده‌ است. در این شهر تاکید فزاینده‌ای بر تعادل بین کار و زندگی وجود دارد و برنامه‌های ورزشی دسته‌جمعی همچون دو ماراتن و دوچرخه‌سواری‌های گروهی در آن برگزار می‌شوند.

توکیو

این شهر که یکی از کارآمدترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در جهان را داراست، روزانه حدود سه میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در توکیو نسبت به دیگر شهرهای آسیایی کمتر است. طبق گزارش بانک جهانی سرانه تولید گاز CO2 در توکیو 4.89 تُن است در حالی که این آمار در پکن 10.8 تُن و در سنگاپور 7.86 تُن اعلام شده‌ است. همچنین میزان امید به زندگی در میان ساکنان این شهر 84.19 سال است که از عوامل متعددی همچون سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت عمومی، تقویت روابط خانوادگی و رژیم غذایی حاوی برنج، ماهی تازه و سبزیجات ناشی می‌شود. علاوه بر این، بیمه سلامت جهانی که از سال 1961 میلادی در این شهر اعمال شده، نرخ مرگ و میر کودکان و مبتلایان به بیماری‌های عفونی را پایین آورده‌ است.

پرت

این شهر یکی از سالم‌ترین شهرهای استرالیا برای زنان به حساب می‌آید. همچنین طبق گزارش واحد اطلاعات اقتصادی (EIU)، شهر پرت جزء 10 شهر اولی است که بهترین شرایط برای زندگی کردن را داراست زیرا از پنج معیار اصلی شامل ثبات، خدمات درمانی، تحصیل، زیرساخت مناسب و بالاخره فرهنگ و محیط زیست مطلوب بهره‌مند است. در فاصله سال‌های 1998 و 2009 میلادی، تعداد دوچرخه‌سواران در این شهر حدود 45 درصد افزایش یافت. همچنین وضعیت جوی مناسب به ساکنان این شهر امکان می‌دهد تا به بسیاری از فعالیت‌ها در فضای آزاد و فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

کپنهاگ

پایتخت دانمارک به دلیل توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و کاهش میزان انتشار گاز CO2‌ طی دهه گذشته یکی از سالم‌ترین شهرهای جهان نام گرفته‌است. از سال 2005 میلادی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در این شهر 20 درصد کاهش یافته‌ است. همچنین 50 درصد از ساکنان این شهر برای رفتن به مدرسه و محل کار از دوچرخه استفاده می‌کنند.

شاهزاده‌نشین موناکو

شاهزاده‌نشین موناکو کشور کوچکی است اما عنوان متراکم‌ترین کشور جهان از نظر میزان پراکندگی جمعیت را به خود اختصاص داده و نرخ طول عمر در این شاهزاده‌نشین در بالاترین میزان یعنی 89.6 سال است. مقامات داخلی موناکو در جهت پاکسازی هوای آن اقدامات متعددی را از جمله اختصاص خودروهای برقی کوچک برای مقامات محلی به منظور بالا بردن کیفیت هوای آن در نظر گرفته‌اند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...