نسخه چاپی

منافع مشترك ایران و آمریكا در مقابله با تروریسم

دولت آمریكا به این نتیجه رسیده‌ است كه دولت آقای روحانی اختیارعمل در در مورد برنامه هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری كند؛ اما همچنان مشخص نیست كه آیا قدرت دارد در مورد مسائلی مانند سوریه نیز كند یا خیر.

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 7 ژانویه 2014 (17 دی) در مقاله‌ای به منافع مشترک امنیتی ایران و آمریکا در عراق در مقابله با تروریسم پرداخت و نوشت: ایران پیشنهاد پیوستن به آمریکا در ارسال کمک نظامی برای دولت شیعه عراق را مطرح کرده است. حتی در زمانی که آمریکا و ایران گفت‌وگوهای هسته‌ای را به پیش می‌برند، خود را در بسیاری از مسائل منطقه‌ای دارای منافع مشترک می‌بینند؛ خاورمیانه‌ای که سراسر آن با شورش و بی‌ثباتی همراه است. آمریکا و ایران به‌آرامی در راستای منافع اغلب متضاد خود حرکت می‌کنند؛ اما در مقابله با ستیزه‌جویان سنی در سطح بین‌الملل منافع مشترک دارند. بسیاری از این افراط‌گرایان سنی زیر پرچم سیاه القاعده در سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و یمن فعالیت می‌کنند و محور فعالیت آن‌ها، مرزبندی‌های فرقه‌ای است. آمریکا که تمایلی به ورود به کشمکش‌های خونین و بی‌نتیجه ندارد، نفوذ منطقه‌ای خود را در حال تنزل می‌بیند.

در ادامه مقاله آمده است: در حالی که آمریکا برای جنگ عراق یک میلیارد تریلیون و بیش از چهار هزار کشته هزینه کرد؛ اما این کشور همچنان بی‌ثبات و روند بی‌ثباتی آن رو به افزایش است. در عین حال، ایران شیعه به‌عنوان قطب اصلی اقلیت شیعه در منطقه پویایی دارد و به این لحاظ تحولات و ناامنی عراق این کشور را نگران می‌کند. ارتش شبه‌نظامیان سنی در سوریه و عراق (دو کشور متحد مهم ایران) مایه نگرانی جدی است، در این اوضاع در مرزهای شرقی ایران نیز افغانستان با خروج نیروهای آمریکایی روبه‌رو است. روز دوشنبه، ایران پیشنهاد پیوستن به آمریکا در ارسال کمک نظامی برای دولت شیعه عراق را مطرح کرد. استان انبار به‌تازگی شاهد نبرد خیابانی شبه‌نظامیان سنی تندرو شده است. استان انبار دارای جمعیت اکثراً سنی است. روز یکشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفت که می‌توان نقش‌آفرینی ایران را در نشست صلح سوریه مدنظر قرار داد؛ اگرچه انتظار می‌رود محور اصلی این نشست، طرحی برای سوریه پس از کناره‌گیری اسد از قدرت باشد. از نظر برخی، اقدمات ایران، انعکاس هوشمندانه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران است که هدف‌شان تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای است. از نظر برخی دیگر، این اقدامات برای آشتی بالقوه حیاتی است تا ایران بتواند در پوشش این اقدامات، فرصتی برای فرونشاندن غرب و به‌موازات آن، تداوم برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای خود و در عین حال حمایت از جهادی‌های طرفدار خود در سراسر منطقه پیدا کند.

در پایان مقاله آمده است: با وجود این، حتی ایرانی‌های خارج از اردوگاه اصلاح‌طلبان، وجود منافع مشترک را انکارناپذیر می‌دانند. دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌ است که دولت آقای روحانی اختیارعمل در در مورد برنامه هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند؛ اما همچنان مشخص نیست که آیا قدرت دارد در مورد مسائلی مانند سوریه نیز کند یا خیر. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق نیروی قدس نفوذ گسترده‌ای در سیاست‌های منطقه‌ای دارد و در حال حاضر ضمن کمک به حزب‌الله، به بقای حکومت بشار اسد نیز کمک می‌کند.

 تحلیل‌: در سال 2001 میلادی ایران با کمک اطلاعاتی به آمریکا در افغانستان، این کشور را در سرنگونی طالبان یاری کرد؛ اما آمریکایی‌ها به جای تشکر از ایران، جمهوری اسلامی را محور شرارت نامیدند. امروز نیز به‌دلیل ضعف گسترده آمریکا در منطقه و نفوذ روزافزون ایران و تأثیرگذاری آن در تحولات منطقه، آمریکا بار دیگر مجبور شده تا به بهانه وجود برخی منافع مشترک، دست به سوی ایران دراز کند؛ اما این بار باید پیش از هرگونه همکاری، اعتماد ایران را جلب کند.

۱۳۹۲/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...