نسخه چاپی

باید قواعد باز ی را بیاموزیم!

هیچ جناح و حزب فعالی را نمی‌توان در كشور حذف كرد و ما باید با هم تعامل كرده و قواعد بازی را بیاموزیم و دست در دست یكدیگر دهیم.

به گزارش نما؛ رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مذاکرات باید به دنبال بازی برد-برد بود گفت: اگر شرایط برد-باخت حاکم شود ادامه نمی‌یابد و هر طرف که احساس باخت کند توافق را به هم می‌زند.
حسن روحانی رئیس جمهور در نخستین اجلاس استانداران طی سخنانی اظهار داشت: در سیاست خارجی امروز شاهد گشایش اولیه هستیم. ما نه خیلی خوشبین و نه خیلی بدبین هستیم.
وی افزود: باید واقعیت‌ها را ببینیم و تحلیل‌ها باید بر مبنای واقعیت‌ها باشد. شرایط ما در سیاست خارجی با چند ماه گذشته و دولت قبل بسیار بسیار متفاوت است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در حاشیه اجلاس سازمان ملل شاهد بودیم بسیاری از رؤسا و سران کشورها از جمله کشورهای غربی درخواست ملاقات با رئیس‌جمهور ایران را داشتند که این شرایط در سالهای اخیر بی‌سابقه بوده و این از آثار حضور مردم و حماسه سیاسی مردم است.
وی افزود: در بخش اقتصادی در شرایطی بودیم که فکر می‌کردیم شکستن تورم و رکود به این آسانی امکان‌پذیر نخواهد بود.
روحانی ادامه داد: شاید من در طول هفته به دلیل شرایط فعلی بیشترین وقت را روی بحث اقتصادی می‌گذارم و حداقل دو جلسه منظم از آغاز کارم تا امروز با مسئولین و مشاورین اقتصادی داشته‌ام.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: اولین هدف ما این بود که تورم و رشد آن را مهار کنیم که این کار تا امروز به خوبی انجام شده که حتی مقداری بالاتر از سطح توقع اولیه ما است.
وی خاطر نشان کرد: اینکه تورم نقطه به نقطه از 43 درصد به 28.8 درصد رسیده یعنی بیش از 14 واحد درصد کاهش یافته است که این موفقیت بزرگی برای راه و روش اقتصادی دولت است.
روحانی ادامه داد: اینکه آمار نشان می‌دهد رشد بیکاری 2.1 واحد درصد کاهش یافته نشان‌دهنده موفقیت دولت است. امروز بازار دارای ثبات و آرامش نسبی است. نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته و مهار یافته است.
وی با بیان اینکه فضای کسب و کار با چند ماه پیش کاملا متفاوت است، گفت: تسهیلات فراوانی برای رونق اقتصادی و از بین بردن بسیاری از مقررات دست و پاگیر با یک مصوبه 35 بندی دولت صورت گرفت و همه 35 بند در حال اجراست.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسائل اجتماعی، اظهار داشت: شاهد آرامش نسبی در مسائل اجتماعی هستیم، آنچه هدف ما است این می‌باشد که کشور را از حالت تنش، خشونت و افراط به طور کامل خارج کنیم.
وی افزود: شرایط اجتماعی کشور باید به گونه‌ای باشد تا افرادی که تمایل به افراط و خشونت دارند که تعدادشان نیز اندک است، فضایی را برای این حضور پیدا نکنند.
روحانی تأکید کرد: یکی از هدف‌های این دولت آشتی در سطح جامعه بوده، ما باید همه را به هم نزدیک کنیم.
روحانی با تأکید بر اینکه رسانه‌هایی که بر طبل انشقاق می‌کوبند دارای اشتباه تاریخی هستند، افزود: هیچ جناح و حزب فعالی را نمی‌توان در کشور حذف کرد و ما باید با هم تعامل کرده و قواعد بازی را بیاموزیم و دست در دست یکدیگر دهیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در حال حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم و باید کشور را به شرایط عادی بازگردانیم از این رو این دولت به حمایت مردم و با حمایت‌‌های مقام معظم رهبری این کار را انجام خواهد داد.
وی خطاب به استانداران گفت: مقام معظم رهبری در همه مراحل حساس از خط مشی دولت حمایت کردند که این یک سرمایه ارزشمند است لذا ما باید یادمان باشد که در یک کشور هستیم و یک رهبر داریم.
روحانی با بیان اینکه نباید به عده‌ای اجازه داد که ایجاد فاصله و انشقاق در کشور کنند، تصریح کرد: در حال حاضر زمینه برای فعالیت سیاسی احزاب آماده‌تر از دیروز است و یکی از درخواست‌‌های بنده از استانداران این است که از فعالیت احزاب حمایت و شرایط آن را تسهیل کنند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما نمی‌توانیم در یک جامعه 70 میلیونی، بدون احزاب، افکار عمومی و افکار سیاسی را هدایت کرده آن را رشد دهیم و مردم را آماده کنیم.
وی در ادامه با اشاره به تعامل خوب مجلس و دولت در عین حال تصریح کرد: اگرچه ممکن است سوالات و احضارهای فراوان، برخی وزرا را مکدر کرده باشد اما ما نباید از این مسائل برنجیم و شیوه تعاملی خود با مجلس را از دست بدهیم.
روحانی با اشاره به اینکه سه قوه می‌توانند تحت تدابیر مقام معظم رهبری کارها را پیش ببرند یادآور شد: اختلاف بین دو قوه به صلاح کشور نیست.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما تا امروز در زمینه اصلاح بودجه 92 و بودجه 93 شاهد همکاری‌‌های خوبی بین مجلس و دولت بوده‌ایم، ادامه داد: دولت همه تلاش خود را برای انتخاب وزرا به کار گرفت و ما در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به لیست همه وزرا رسیدیم و در شب قدر همه وزرای پیشنهادی را جمع کرده و با آنها صحبت کردم و برای من شب شیرینی بود.
وی افزود: اینکه بتوانیم در روز تحلیف لیست وزرا و برنامه دولت را تقدیم مجلس کنیم از نظر برخی دوستان شدنی نبود اما برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی این کار صورت گرفت.
روحانی در عین حال گفت: البته برای انتخاب وزیر ورزش و جوانان بنده چهار بار به مجلس رفتم که این در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه است. اما ما نباید از این مسائل برنجیم و باید به مجلس به عنوان نمایندگان ملت احترام بگذاریم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما به قانون مورد تأیید شورای نگهبان احترام می‌گذاریم، یادآور شد: غیر از قانون‌گرایی راهی پیش روی ما نیست چرا که فرار از قانون اگر منفعت موقت داشته باشد دارای ضررهای بلند و طولانی مدت است لذا باید در برابر قانون سر تسلیم فرود بیاوریم که در رأس آن قانون اساسی، سیاست‌‌های کلی مقام معظم رهبری، مصوبات مجلس و مصوبات لازم‌الاجرایی همچون مصوبات شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی و امثال آن است.
وی با اشاره به موضوع انتخاب استانداران، آن را بار سنگینی بر دوش وزیر کشور توصیف کرد و یادآور شد: خود وزیر کشور و معاون سیاسی او آقای میرولد در این زمینه کار سختی را انجام دادند چرا که به صورت طبیعی نمایندگان، ائمه جمعه، افراد ذی نفوذ و افرادی که در انتخابات حضور فعال داشته‌‌اند، توقع دارند و به اشتراک گذاشتن آن کار ساده‌ای نبود اما این کار انجام شد.
روحانی با بیان اینکه انتخاب و حضور استانداران باید به گونه‌ای باشد که هیچ جناحی احساس شکست نکند، تصریح کرد: ما در انتخابات نیز باید طوری عمل کنیم که جناح نیز احساس شکست نکند چرا که در حقوق اساسی کشور همه یکسان هستند.
رئیس‌جمهور به بحث مذاکرات و سیاست خارجی اشاره کرد و ادامه داد: ما می‌گوییم در مذاکرات باید به دنبال بازی برد-برد بود، اگر شرایط برد-باخت حاکم شود ادامه نمی‌یابد و هر طرف که احساس باخت کند بعد از مدت کوتاهی توافق را به هم می‌زند بنابراین توافقی پایدار می‌ماند که برد-برد باشد.
وی افزود: حضور استانداران نیز باید به گونه‌ای باشد که همه احساس برد کنند.
روحانی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در مشترکاتی که مورد اتفاق همه است، معیار اصلی را کار قرار دهیم، همه می‌فهمند که ما دنبال توسعه استان هستیم و خواستار رفع مشکلاتیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر همه دیدند استاندار دنبال حذف معضلات اصلی است و خودش دنبال کار را گرفته است، اظهار داشت: آن جناحی که اول فکر می‌کرد بازنده است آن هم خود را برنده می‌داند.
وی ادامه داد: اگر معضل محیط زیست، دریاچه ارومیه، کارون، بختگان، زاینده‌رود،‌جنگل و مرتع، ریزگرد در حد توان حل شود همه آن استان احساس پیروزی می‌کنند و بازی برد- باخت از بین رفته و تبدیل به یک انتخاب برد-برد می‌شود و حتی کسی که مخالف انتخاب شما بود، احساس پیروزی می‌کند.
روحانی خطاب به استانداران گفت: شما نماینده عالی سیاسی نظام در استان هستید اگر استاندار خط قانون را برگزیند و همه را دعوت به قانونگرایی کند آیا کسی احساس باخت می‌کند؟
روحانی ادامه داد: حقوق شهروندی باید شعار اصلی شما باشد، این سند حقوق شهروندی تدوین شده و به جامعه عرضه شده است و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی در اصل اجرای اصل سوم قانون اساسی است، اظهار داشت: اگر مسئله نژاد، قوم و جنسیت حل شود همه احساس تساوی در برابر قانون می‌کنند و فرصت‌های اجتماعی به طور مساوی تقسیم می‌شود.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: به وزرا توصیه کردم در شرایط مساوی برای انتخاب معاونین و مدیران کل اگر خانم و آقایی شرایط مساوی دارند، ترجیح به خانم است تا بی‌عدالتی سالهای قبل را در سالهای بعد قدم به قدم جبران کنیم.

*اقلیت‌های قومی باید مورد توجه ویژه ما باشد

وی افزود: اقلیت‌های قومی باید مورد توجه ویژه ما قرار بگیرند. هیچ فرقی در ایرانیت بین قوم‌ها وجود ندارد. همه ایرانی‌ها در پناه جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و زیر پرچم ایران هستند. حقوق همه آنها باید محفوظ باشد و زمینه فعالیت و رشد باید برای همه ایجاد کنیم.
روحانی با بیان اینکه همه ایرانی‌ها باید به ایرانی بودنشان افتخار کنند، گفت: بخشی از این کار بر دوش استانداران است. متن نهایی منشور حقوق شهروندی تا پایان سال نهایی و در اختیار استانداران قرار می‌گیرد و ما باید آن را به مردم بیاموزیم.
وی ادامه داد: استانداران باید افراد داوطلب را از دانشجویان، معلمین، اساتید، علما، روحانیون و ائمه جماعات پیدا کنند که این موضوع را به مردم آموزش دهند. مردم باید از حقوق خودشان مطلع باشند. ما در جمهوری اسلامی می‌خواهیم که مردم به حقوقشان برسند.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مردم باید از حق مسلم خودشان مطلع باشند و آن را بخواهند و انتقاد کنند. انتقاد به نفع ما است. بگذاریم جامعه باز و آزاد باشد. در بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم مقداری از بحث مهاجرت از استان‌ها و شهرستان‌ها به مرکز تهران مربوط به آزادی‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی در برخی استان‌ها و تهران است. آنها می‌گویند در تهران راحت‌تریم و می‌توانیم 20 نفر و یا 50 نفر جمع شویم و در یک خانه بحث کنیم اما در شهرستان و استان‌ها می‌آیند و به ما انگ می‌زنند.

*نباید بگذاریم فضای جامعه امنیتی باشد

روحانی تأکید کرد: نباید بگذاریم فضای جامعه ما امنیتی باشد. باید فضایی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.
رئیس‌جمهور گفت: ما استاندار توسعه‌نگر توأم با در نظر گرفتن عدالت جغرافیایی و امتیازات بر مبنای آمایش سرزمینی و با توجه به کرامت، عزت و عظمت مردم می‌خواهیم.
وی افزود: زمانی که با وزیر کشور برای انتخاب استانداران صحبت می‌کردم گفتم اولین شرط این است که استاندار شما دنبال توسعه استان باشد و شرط دوم اعتدال بود؛ حتی به ایشان گفتم شما را که برای وزارت کشور برگزیدم به این دلیل بود که شما بیشتر برنامه‌نگر و توسعه‌نگر هستید و رنگ سیاسی شما کمتر است و من همین را می‌پسندم.
روحانی در ادامه سخنانش تصریح کرد: یادم نرفته که گفتم کاری کنیم که همه احساس برد- برد کنند. این کار با حل مشکل استان و توسعه آن و اینکه همه در پی قانون، حقوق شهروندی و اجرای برنامه دولت باشیم، صورت بگیرد.
وی افزود: برنامه دولت تقدیم مجلس شده و مورد تأیید نمایندگان ملت قرار گرفته است. می‌دانید غیر از برنامه اختصاصی وزرا دولت نیز برنامه کلی خود را به مجلس می‌دهد و بخش اول مباحث نمایندگان به بحث پیرامون برنامه دولت می‌گذرد لذا اگر این معیارها را انتخاب کنیم و در مقام اجرا و عمل واقعا اعتدال‌گرا باشیم، موفق می‌شویم.
رییس‌جمهور ادامه داد: همه ما ممکن است در احزاب، گروه‌ها و جناح‌هایی بوده و فعالیت‌هایی داشته‌ایم، این اشکالی ندارد اما امروز در مقام استاندار همه جناح‌ها را در کنار هم ببینیم. معیار استانداران برای انتخاب، وابستگی افراد به جناح الف و ب نباشد بلکه باید معیارشان شایسته‌سالاری، دلسوزی برای کشور، پاکدستی، ایمان به نظام، اعتقاد به ولایت فقیه و اعتدال باشد.
وی خطاب به استانداران گفت: آدم افراط‌گرا را برنگزینید حال از هر جناحی که باشد البته انشاء‌الله در کشور خشونت‌طلب نداریم. اگر ما که ایرانی مسلمان زیر یک پرچم هستیم و قانون اساسی را قبول داریم نمی‌توانیم با هم کار کنیم پس چطور ادعا کنیم که تفکر و سیاست ما باید الگو برای جهانیان باشد؟ چطور بحث می‌کنیم که انقلاب اسلامی باید مورد توجه جهانیان قرار بگیرد.
روحانی تأکید کرد: ما باید در مقام عمل نشان دهیم که با همه گروه‌ها کار می‌کنیم. من با همه این جناح‌ها کار کرده‌ام و الان هم در دولت کار می‌کنم و از همه جناح‌ها در دولت حضور دارند. البته به افراطی‌ها کاری ندارم اما هیچ فرقی میان افراد معتدل گروه‌های مختلف وجود ندارد. اختلافات این افراد به قدری ناچیز است که قابل ذکر نیست. دعوای این جناح و آن جناح چه معنایی دارد؟ ما باید دنبال اسلام، قانون اساسی، ایران، تعالی ملت و کاستن معضلات مردم باشیم.
رئیس‌جمهور بار دیگر خطاب به استانداران اظهار داشت: معیار شما اعتدال باشد و بدانید مردم از خشونت و افراطی‌گری خسته ‌شده‌اند و واقعا خستگی‌آور است. مردم برایشان مهم نیست که این آقا از جناح الف است یا جناح ب. مردم یک خدمتگزار می‌خواهند که مشکل، معضل، اشتغال و معیشت آنها را حل کند.
وی افزود: دولت توجه دارد معیشت مردم در یک شرایط مطلوب نیست و راه درازی در پیش داریم. اینکه دولت در روزهای اولیه مجبور می‌شود در مدارس شیر مجانی تقسیم کند به دلیل گزارشات فراوان وزارت بهداشت از وضع سلامت کودکان به خصوص در روستاها بود. دولت این تصمیم را برای سلامت نوجوانان و کودکان عزیز گرفت.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: اینکه دولت در شرایط فعلی آماده شده تا دو سبد کالایی را تا پایان سال به مردم تقدیم کند به دلیل مشکلاتی است که در زندگی مردم می‌بیند؛ البته در این موضوع بخشی که آسیب‌پذیرتر بوده مد نظر قرار داده‌ایم و ممکن است بخشی گله کنند که چرا به همه نمی‌دهیم. ما این کار را در حد توان و امکان انجام می‌دهیم که مقداری از بار سنگین بر دوش مردم برداشته شود.
روحانی افزود: بدون مردم موفق نمی شویم، استانداران هر کاری که می‌شود را به مردم واگذار کنند. وزیر کشور درست می‌گوید که برای مبارزه با اعتیاد که بلای خانمانسوز است هم باید از مردم استمداد کرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت به ویژه در مسائل آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی به حمایت و حضور مردم نیاز دارد. در امنیت هم از مردم کمک بخواهید مردم هستند که باید امنیت را برقرار کنند البته نیروهای مسئول هم کار خودشان را انجام می‌دهند اما امنیت پایدار با حضور مردم امکان پذیر است.
روحانی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد موضوع بسیار مهمی هستند گفت: البته احزاب هم در جای خود بسیار قابل توجهند این دولت در پی تقویت احزاب قانونی است. در چارچوب قوانین و مقررات دولت هم باید حامی احزاب و هم تسهیل کننده فعالیت آنها باشد بدون آنکه بین این احزاب و گروه‌ها تفاوتی قائل باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بحث محیط زیست مورد توجه ویژه این دولت خواهد بود توسعه پایدار بدون توجه محیط زیست امکان‌پذیر نیست. در زمانی ما سد زدیم و فکر کردیم آب را مهار و کشاروزی را توسعه داده‌ایم اما دیدیم دریاچه ارومیه خشک شد این کار به قصد توسعه و با حسن نیت انجام شد. اما نتیجه توسعه بود یا تخریب.
وی افزود: اگر نتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم میلیون‌ها انسان در ایران باید خانه و زندگی‌شان را ترک کنند و این فقط بحث آذربایجان غربی نیست. یک توفان در آنجا تمام نمک را منتشر و زندگی و کشاورزی را از بین خواهد برد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی نمایندگان به من نامه نوشته بودند که چرا مدام می‌گویید دریاجه ارومیه و نامی از زاینده‌رود، کارون، بختگان نمی‌برید البته همه اینها را قبول دارم اما خطر خشک شدن دریاچه ارومیه با هیچ خطری برابر نیست لذا کارگروه ویژه‌ای باری دریاچه ارومیه گذاشتیم و خودم این مسئله را دنبال می‌کنم تا ببینیم به چه راه حلی می‌رسیم.
وی با بیان اینکه زیست‌محیط مسئله بسیار مهمی است اظهار داشت: نمی‌شود مسئله محیط زیست را فراموش کرد. زیرا در این صورت توسعه پایدار نمی‌ماند. مسئله محیط زیست و حفظ جنگل، آب ها و مراتع اهمیت ویژه‌ای دارد می‌بینید که آب‌های آلوده با سلامت مردم چه می‌کند همه این موارد مورد تاکید دولت است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: این موضوع که به کرات در هفته‌های گذشته در رسانه‌ها راجع به آن بحث می‌شود و گاهی برخی مباحث مردم را نگران می‌کند موضوع هدفمندی یارانه‌هاست البته سخنگوی دولت با توضیحاتش نگرانی‌ها را رفع می‌کند اما گاهی برخی رسانه‌ها به قدری به مسئله‌ای می‌پردازند که سخنگو هم حریف نیست.
رئیس‌جمهور ادامه داد: اساس بحث هدفمندی یارانه‌ها ین بود که ما قیمت‌ها را واقعی کنیم تا سرمایه‌گذاری درست انجام شود و شدت انرژی کاهش پیدا کند تا بحث مسئله عدالت اجتماعی بهتر محقق شود.
وی گفت: به هر حال قانونی بر این مبنا تصویب شد که اجرایش با مشکلاتی توام بود. بایدبرای مردم توضیح دهید آنها فکر می‌کنند این هم مثل حقوق هسته‌ای است ومی‌گویند یارانه حق مسلم ماست.
روحانی افزود: یارانه اسمش یارانه است یعنی در اجرای یک برنامه اقتصادی وقتی اقشار آسیب‌پذیر دچار مشکل می شوند یارانه می‌آید تا آنها را یاری کند. اما آنهای که نیاز به یارانه ندارند اگر یارانه گرفتند آن هم در شرایطی که معمولا منابع ما کمبود دارد باری است بر دوش کل کشور و این یعنی دو مرتبه بی‌عدالتی اجرا شده است.
رئیس‌جمهور اظهرا داشت: دولت قبل برای شناسایی افرادی که یارانه نیاز دارند یا ندارند دچار مشکل شد که البته مشکل هم هست همین الان هم که ما می‌خواهیم به این کار دست بزنیم می‌بینیم که چقدر سخت و مشکل است.
وی ادامه داد: استانداران باید برای مردم توضیح دهند یارانه برای یک دوران گذار است که کشوری می‌خواهد از یک وضع اقتصادی سوبسیدی به یک وضع اقتصادی سالم برسد. ذر این مسیر اقشار آسیب‌پذبر برای اینکه زیر دست و پای این تحولات زندگی‌شان آسیب نبیند و خرد نشود نیاز به کمک دارند.
روحانی با بیان اینکه یارانه برای اقشار آسیب‌پذیر است، گفت: اگر مردم خودشان داوطلب می شدند و آنها که نیاز نداشتند اعلام می‌کردند که یارانه نمی‌گیرند کمک بسیار زیادی بود به هر حال دولت در این زمینه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیأت دولت فردا از صبح تا ظهر در مورد یارانه جلسه خواهد داشت گفت: در جلسات اقتصادی به صورت مفصل بحث کرده‌ایم یک مسئله این است که آیا اگر می‌خواهیم یارانه پرداخت کنیم همه اقشار باید یک اندازه بگیرند یا آسیب‌پذیرها باید بیشتر دریافت کنند.
وی افزود: منتهی شناسایی دهک‌ها و اینکه چطور افراد در این دهک‌ها قرار گیرند کار سختی است که استانداران می‌توانند به ما کمک کنند ممکن است ما قدمی در بحث یارانه برداریم اما تکمیل آن در ماه‌های بعد به کمک استانداران نیاز دارد و یک بخشی از از آن شناسایی دهک‌ها است.
روحانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که این یارانه متناسب با درآمدی باشد که از منابع مصوب قانونی دریافت می‌کنیم یعنی قیمت حامل‌های انرژی نه اینکه یارانه را طوری پرداخت کنیم که هر ماه کسر بیاوریم و یک سوم آن را از منابع دیگر برداشت کنیم که این برداشت از نظر ما درست و در چارچوب قانون نیست.

*یارانه نقدی را قطع نمی‌کنیم

وی با بیان اینکه یارانه نقدی برای آنهایی که باید یارانه بگیرد قطع نخواهد شد، گفت: ‌این شایعاتی که مدام مطرح می‌شود که دولت می‌خواهد یارانه نقدی ندهد به جایش یارانه کالایی دهد، را می‌شنویم. دولت ممکن است سبد کالایی هم بدهد اما یارانه نقدی را قطع نمی‌کند. ولی اینکه این یارانه نقدی چه مقدار خواهد بود مورد بحث است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بحث یارانه باید به بحث سلامت توجه کنیم اظهار داشت: معضل سلامت یک معضل بسیار بزرگ در جامعه ماست می‌بینیم که یک فرد به خاطر یک بیماری صعب‌العلاج و سخت یکی از اعضای خانواده‌اش تمام زندگی اش عوض می‌شود و همه چیزش را از دست می‌دهد تا جایی که مجبور است آپارتمان کوچک خود را بفروشد زیرا جان عزیزش برایش مهم است.

*به اندازه 5 ماه مدعی هستیم

روحانی تاکید کرد: ما در این مدت تلاش فراوانی کردیم و در زمینه قیمت دارو، دولت قدم‌های بسیار موثری برداشت البته نمی‌گوییم وضع مطلوب شده، دولت همچنین قدم‌های موثری برای بیماران صعب‌العلاج برداشت که باز هم نمی‌گوییم کافی است اما اینها در حالی است که دولت هنوز به 5ماه نرسیده است. برخی فکر می‌کنند ما چند سال است که دولت را تشکیل داده‌ایم اما ما به اندازه 5 ماه مدعی هستیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تمام این اقدامات جز لطف خدا و حمایت مردم و مقام معظم رهبری نبوده گفت: دولت، امید و تدبیرش را از مردم می‌گیرد نخبگان باید تدبیر را بسازند، باید به نخبگان امید دهیم در این صورت امید آنها تدبیر دیگری را ایجاد خواهد کرد.
روحانی ادامه داد: قدم‌هایی که دولت در این 5 ماه برداشته در سایه حضور و حمایت مردم بوده و قدم به قدم سرمایه اجتماعی در حال ترمیم شدن است.اعتماد ملت و دولت ،‌وحدت و انسجام داخلی، فرهنگ اسلامی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و هویت ایرانی اسلامی اهداف مهم ماست و باید حواس همه به این هدف‌های بلند باشد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر بتوانیم همه مردم را تحت فرهنگ و لوای فرهنگ اسلام قرار دهیم بسیار از مشکلات ما حل می‌شود.
روحانی تاکید کرد: ما در بحث یارانه الان در پی این نیستیم که بخواهیم یارانه نقدی را قطع کنیم اما در عین حال بحث سلامت هم به عنوان یک اصل مدنظر ماست. بخشی از بحث درآمدهای ما در اینده به بخش سلامت اختصاص خواهد یافت. تا لااقل همه دارای بیمه درمانی درکشور باشند این اولین قدمی است که دولت اقدام خواهد کرد. البته قدم‌های فراوانی در این زمینه داریم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در دولت با هماهنگی و مشورت مجلس به یک قدم نو به بحث یارانه برسیم که لااقل بخشی از اشکالات قدم گذشته را در آن نببینیم اما هنوز هم این مرحله اشکالاتی خواهد داشت که باید در مراحل بعد مرتفع کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: استانداران در تعامل مجلس و دولت نقش دارند و هماهنگی استانداران با نمایندگان بخشی از بحث وزرا و مجلس را حل و فصل می‌کند. زیرا برخی از مسائلی که در مجلس مطرح می‌شود مربوط به مسائل محلی ومنطقه‌ای است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در دولت با هماهنگی و مشورت مجلس به یک قدم نو به بحث یارانه برسیم که لااقل بخشی از اشکالات قدم گذشته را در آن نبینیم اما هنوز هم این مرحله اشکالاتی خواهد داشت که باید در مراحل بعد مرتفع کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: استانداران در تعامل مجلس و دولت نقش دارند و هماهنگی استانداران با نمایندگان بخشی از بحث وزرا و مجلس را حل و فصل می‌کند. زیرا برخی از مسائلی که در مجلس مطرح می‌شود مربوط به مسائل محلی ومنطقه‌ای است.
وی ادامه داد: استانداران باید با نمایندگان مجلس، ائمه جماعت ، سیاسیون و افراد استانی تعامل سازنده داشته باشند. تعامل سازنده‌ای که می‌گوییم فقط برای بحث بین‌المللی نیست ما اول باید با خودمان تعامل سازنده داشته باشیم. همه مومنین باید در پیوند ولایت باشند و بین همه ما باید پیوند ولایت الهی مستقر باشد.
رئیس‌جمهور در پایان اظهار داشت: با توان و تجربه‌ای که در استانداران می‌بینم شاهد رونق اقتصادی، کاهش آسیب‌های اجتماعی،؛ ارتقاء مسائل فرهنگی و روانی مسائل سیاسی و وحدت و برداشتن تبعیض در جامعه و اجرای حقوق شهروندی و بحث محیط زیست و توسعه پایدار خواهیم بود.

۱۳۹۲/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...