نسخه چاپی

بررسی مشاورخانواده با موضوع خیانت

ازدواج هایی كه تلخ تمام میشوند

عکس خبري -ازدواج هايي که تلخ تمام ميشوند

به راستی باید چه كرد؟ چطور می توان جلوی عمیق تر شدن این فاجعه را گرفت؟ با توجه به افزایش روز افزون آمار طلاق در كشور چه راهی باید پیدا كرد؟

به گزارش نما ،خیلی وقت بود که بوی بدی از زندگی اش به مشام می رسید، خیلی لازم نبود تا شامه اش قوی باشد تا این بو را حس کند، همین که همسرش وارد خانه می شد می توانست بوی تعفن آور «خیانت» را حس کند.
چند سالی از ازدواجشان می گذشت فی الواقع هنوز نوعروس به حساب می آمد، ازدواجشان از همان در یک نگاه عاشق شدن ها بود، عاشق شدنی که حاصلش پسری خردسال و زندگی ای که هنوز به یک دهه نرسیده است.
از همان زمانی که به صحبت های تلفنی طولانی و مخفیانه، به وب گردی شبانه، به چت کردن و اس ام اس زدن های همسرش مشکوک شد فهمید که یه جای کار می لنگد. شاید بخت با او یار بود که خیلی زود به این موضوع پی برد که دیگر در زندگی همسرش هیچ جایگاهی ندارد و اگر هنوز آسمان زندگیشان یک سقف دارد به خاطر وجود طفل معصومی است که قربانی این زندگی شده است. الان که حدود 2 سال از شروع این ماجرا می گذرد بر سر دوراهی مانده است، به راستی ادامه زندگی با وجود خیانت ممکن است؟
عده ای بر این باورند که با نادیده انگاشتن این موضوع می توان به آینده خوش بین بود و زندگی ای که با هزاران امید به وسیله طرفین ساخته شده است را به یک شبه نابود نکرد. اما شاید فقط آنهایی که خیانت همسر را لمس کرده‌اند، بدانند آمدن یک رقیب (بعضی اوقات هم چند رقیب!) به زندگی زناشویی چه طعمی دارد! وقتی دو نفر در چارچوب ازدواج پیمان عشق و وفاداری می‌بندند، ولی در میانه راه یکی از آنها پیمان را فراموش می‌کند و با پشت پا زدن به همه قول و قرار‌ها راهش را از همسرش جدا می‌کند.
روانشناسان و متخصصان، از بين رفتن عشق و علاقه، عدم جذابيت همسر، سهل انگاري همسر، هوسراني، عقده هاي جنسي، اخلاق و رفتار غيرقابل تحمل همسر، بي خطر شمردن خيانت، زياده خواهي و تنوع طلبي را از دلايل اصلي خيانت و بي وفايي همسران به يکديگر مي دانند.
شاید به تصور عامه مردم خیانت تنها در روابط جنسی باشد ولی از دیدگاه روانشناسان علاوه بر خیانت رفتاری، خیانت های ذهنی و کلامی نیز می توانند پایه های یک زندگی را سست کنند. با گسترده شدن روابط اینترنتی این نوع خیانت ها نیز گسترش پیدا کرده اند.
در گذشته تعداد مردهایی که به همسران خود خیانت می کردند از تعداد زنانی که به شوهران خود خیانت می کردند بیشتر بود. ولی تحقیقات اخیر نشان می دهد که در سال های اخیر تعداد زنان خیانتکار نسبت به قبل بیشتر شده است.
به راستی باید چه کرد؟ چطور می توان جلوی عمیق تر شدن این فاجعه را گرفت؟ با توجه به افزایش روز افزون آمار طلاق در کشور چه راهی باید پیدا کرد؟
سارا محبی مشاورخانواده در این خصوص می گوید: هر چند زندگی پس از خیانت برای زوج آسیب دیده بسیار مشکل می باشد و از نظر ذهنی و روحی زمان زیادی می برد تا آسیب های ناشی از خیانت التیام یابد. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که طلاق تنها راه حل نمی باشد و اگر طرفین به یکدیگر زمان کافی برای جبران بدهند ممکن است از صدماتی که طلاق به زندگی آینده آنها وارد می سازد جلوگیری شود.
وی می افزاید: البته این در صورتی است که فردی که خیانت کرده است از صمیم قلب از کرده خود پشیمان باشد و سعی در جبران خطاهای گذشته خود کند در غیر اینصورت دادن یک فرصت دوباره به او اشتباه محض است و تا زمانی که او خود را مقصر این داستان نداند این اشتباه را ممکن است دوباره تکرار کند. اگر زن و شوهر هر دو بخواهند رابطه زناشویی‌شان را حفظ کنند باید به فکر گام‌های بعدی باشند. قدم‌های بعدی سخت‌تر و مهم‌تر هستند. نجات و حفظ رابطه‌ای که از خیانت آسیب دیده است نیاز به همدلی هر دو نفر دارد. این هدفی نیست که به تنهایی به آن برسند.
وی در پایان با اشاره به اینکه دوام زندگی زناشویی نیاز به مراقبت طرفین دارد افزود: زوجین می توانند برای حل مشکلات خود از مشاوره استفاده نمایند و در جهت بهبود شرایط زندگی مشترک خود تلاش کنند.

گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...