نسخه چاپی

اظهارات شاعر معروف در دیدار با روحانی

عبدالجبار كاكایی دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر سخنرانی بعدی مراسم دیدار اهالی ادب و فرهنگ با حسن روحانی بود كه به نمایندگی از بخشی از شاعران به سخنرانی پرداخت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، عبدالجبارکاکایی؛ شاعر انقلاب در ابتدای سخنان خود با بیان این مطلب که در میان شاعران از من هم سالخورده‌تر بود که شایستگی سخن در این جمع را داشته باشد گفت: ترجیح می‌دهم که امشب به جای دفاع از خود و نسلی که همراه من بودند به دفاع از خود بپردازند چرا که فضیلت دفاع شرافتمندانه از رقیب بالاتر از نسلی که به من و دوستانم هم خاموشی اعطا کرد.

این شاعر ایرانی خطاب به جمعی از هنرمندان که در جلسه امشب ملاقات با رئیس جمهور در تالار وحدت حضور داشتند گفت: هنرمندان اساسا بر دو دسته‌اند یا مقلدند یا خلاق. جوهر خلاقیت آشکار نمی‌شود مگر در سایه امن و آسایش. حکیمان و خردمندان ما هم در گذشته از زمانی که از جانب دستگاه جور مورد تعدی قرار می‌گرفتند ترک یار و دیار می‌کردند تا موهبت الهی را در جای دیگر بهره‌مند شوند. اگر نبود این سنت شریف، مرصادالعبادها، آثار شیخ اشراق‌ها و ده‌ها گنجینه دیگر خلق نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اگر حکیمان و خردمندان تن به ظلم حاکمان می‌دادند و در زیر سایه جور آنان در دربار می‌ماندند و مدیحه‌سرای دربار می‌شدند گفت: اگر اینچنین می‌شد امروز چیزی از این فرد از فرهنگ و خردمندی باقی نمی‌ماند. امروز ادبیات کشور ما بیشتر از گذشته به حمایت نیاز دارد.

کاکایی ادامه داد: چالش با قدرت زمینه‌ای شده برای ظهور ادبیات اجتماعی. اگر مهاجرت برای همه فراهم نیست باید بمانیم اما امن‌ عیش طلب کنیم. پابه پای انقلاب و نفس به نفس حرکت تاریخی 57 ادبیاتی شکل گرفت. ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات متعهد دینی یا از نظرگاه مخالفان ادبیات دولتی نام گرفت.

این شاعر انقلاب با بیان اینکه اگرچه در کنار شاعران و هنرمندان انقلاب گروهی از شاعران شریف و بزرگ سمت استادی بر ما داشتند گفت: بخشی از این بزرگان در مواردی تنها به خاطر نقد قدرت به انزوا رفته و گوشه‌نشین شدند. متاسفانه روش و منش برخی مدیران جوان امکان سخن گفتن و نقادی را از آنها گرفت و متاسفانه در فضای عمومی چنان تصور شد که این حملات و فشارها از ناحیه شاعران انقلاب است.

کاکایی ادامه داد: امروز به نمایندگی از نسلی که با انقلاب بزرگ شد و با مردم در مبارزاتشان علیه دستگاه طاغوت شعار داد اعلام برائت می‌کنیم از کسانی که قلم‌های مخالفان ما را می‌شکنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد ادبیات متعهد انقلاب، سرو برومند و نخل تنومندی شده که می‌خواهد در عرصه‌ای برابر با رقیب خود به چالش ادبی بپردازد. پذیرش دبیری هشتمین دوره شعر فجر از جانب بنده با همین مقصد و مقصود بوده است. امیدوارم در کنف دوستان شاعرم بتوانم برگزاری این جشنواره را با موفقیت پیش ببرم.

کاکایی در پایان اعلام کرد که ترجیح می‌دهم به جای سخن راندن در حمایت از نسل خود و شاعران و هم‌نظران خود به خواندن یک شعر اکتفا کنم.

وی به قرائت شعری در حضور حضار با مضمون مبارزه انقلابی مردم در برابر رژیم ستمشاهی پرداخت.

۱۳۹۲/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...