نسخه چاپی

جزئیات نشست طالبانی و بارزانی با صدر

صدر، طالبانی و بارزانی در این نشست بر ضرورت وضع برنامه ملی فراگیر و حل مشكلات میان گروههای سیاسی بر اساس قانون اساسی و توافقنامه اربیل تاكید كردند.

رئیس جمهوری عراق، رهبر جریان صدر و رئیس منطقه کردستان این کشور در نشستی سه جانبه در اربیل خواستار حل مشکلات موجود بر اساس قانون اساسی و توافقنامه اربیل شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های عراق، مقتدی صدر رهبر جریان صدر در نشستی با جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان این کشور شرکت کرد.

صدر، طالبانی و بارزانی در این نشست بر ضرورت وضع برنامه ملی فراگیر و حل مشکلات میان گروههای سیاسی بر اساس قانون اساسی و توافقنامه اربیل تاکید کردند.

طالبانی در دیدار با بارزانی و مقتدی صدر خواست همه گروههای منافع ملی عراق را به دور از ملاحظات دیگر مورد توجه قرار دهند.

بر اساس بیانیه دفتر طالبانی، رئیس جمهوری عراق در نشست با بارزانی و مقتدی صدر به تبادل دیدگاههای خود با آن دو در خصوص تمام مسائل مربوط به عراق و راههای رفع موانع و حل مشکلات موجود میان گروههای سیاسی در چارچوب قانون اساسی و توافقنامه های گذشته به ویژه توافقنامه اربیل پرداخت.

این بیانیه می افزاید : طالبانی ابراز امیدواری کرد که دیدار صدر از منطقه کردستان که به دعوت بارزانی انجام شده و دیدارهایش با رهبران سیاسی این منطقه، گامی در راستای یافتن راهی برای حل بحران موجود در عراق و پیشبرد روند سیاسی باشد.

از سوی دیگر ابراهیم الجعفری رهبر ائتلاف ملی عراق از توافق با رهبران گروههای سیاسی به جز العراقیه برای برگزاری همایش ملی در اولین هفته از ماه می خبر داد و از گروههای سیاسی خواست اهداف ملی را در اولویتهای گفتگوهای خود برای پشت سر گذاشتن مشکلات قرار دهند.

کمیته آماده سازی نشست ملی، 24 آوریل نشست خود را در غیاب فهرست العراقیه و حضور نمایندگان ائتلاف ملی و کردستان عراق برگزار کرد.

خضیر الخزاعی معاون رئیس جمهوری عراق در این زمینه اعلام کرد این کمیته، نمایندگان ائتلاف ملی را به تنظیم دستورکار پیشنهادی مکلف کرد تا به اعضا ارائه شود تا آنها ملاحظات خود را پس از توافق به منظور ارائه به رئیس جمهوری ارائه کنند تا زمان برگزاری نشست ملی مشخص شود.

این در حالی است که فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی روز چهارشنبه 25 آوریل، از تصمیم خود برای تحریم این نشست خبر داد و اعلام کرد به خاطر اینکه توافقنامه اربیل در چارچوب دستورکار کمیته آماده سازی کنگره ملی قرار ندارد، آن را تحریم کرده است.

از سوی دیگر سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق از فهرست العراقیه خواست در تصمیم خود برای تحریم نشست ملی بازنگری کند.

۱۳۹۱/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...