نسخه چاپی

سخنان جدید داود اوغلو درباره حضور ایران در ژنو

پس از اعلام حمایت بسیاری از كشورها از جمله روسیه، آلمان و انگلیس از حضور ایران در نشست ژنو ۲ برای حل بحران سوریه، وزیر امور خارجه تركیه نیز در تازه ترین اظهار نظرها در این باره اعلام كرد، ما از شركت ایران در نشست ژنو ۲ پشتیبانی می‌كنیم.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که این کشور از حضور جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای پیش‌رو برای یافتن راه حل برون رفت از بحران سوریه پشتیبانی می‌کند.

داووداوغلو در گفتگو با خبرگزاری رسمی ترکیه اظهار داشت، «ما از شرکت ایران در نشست ژنو ۲ پشتیبانی می‌کنیم.»

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که ایران باید برای حضور در نشست آتی با هدف پایان دادن به ناآرامی‌های مرگبار در سوریه، دعوت شود.

وی هر گونه پیش شرط برای حضور ایران در این نشست، موسوم به نشست ژنو 2، را رد کرد و این اقدام را «غیر سازنده» خواند.

آلمان نیز مشارکت ایران در نشست آینده ژنو ۲ با موضوع پایان دادن به درگیری‌های حدود سه ساله سوریه را خواستار شد.

فرانک والتر اشتینمیر، وزیر امور خارجه آلمان گفته است که میانجی‌گران بین‌المللی باید تلاش کنند تا همسایگان سوریه، از جمله ایران را نیز (در مذاکرات ژنو ۲) دخیل کنند.

جک استراو، وزیر خارجه سابق و عضو فعلی پارلمان انگلیس نیز مشارکت ایران را در مذاکرات بین‌المللی آتی درباره بحران در سوریه خواستار شده است.

جک استراو، روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران گفت: « اعتقاد راسخ ما این است که راه حل بحران سوریه تنها با مشارکت کامل جمهوری اسلامی ایران ممکن خواهد شد.»

وی افزود: « ما براین باوریم که باید بدون هیچ شرطی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی مؤثر برای حضور در مذاکرات ژنو ۲ دعوت شود.»

همچنین بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از مشارکت ایران در نشست ژنو ۲ حمایت کرده است.

مطابق برنامه قرار است نشست ژنو ۲ در دو بخش در سوییس برگزار شود؛ روز ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) بخش آغازین این رویداد در شهر مونتریکس سوییس برگزار شده و سپس روز ۲۴ ژانویه در دفتر سازمان ملل در ژنو ادامه خواهد یافت.

کنفرانس ژنو ۲ به عنوان فرصتی برای یافتن یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه در نظر گرفته می‌شود.

۱۳۹۲/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...