نسخه چاپی

دور چهارم مذاكرات معاونان ظریف و اشتون آغاز شد

چهارمین دور از مذاكرات مذاكره كننده ارشد ایران و معاون نماینده 1+5 در ژنو آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌یی ایران و معاون وزیر خارجه کشورمان از روز گذشته با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون و نماینده 1+5 گفت‌وگو کرده‌اند.

در ادامه مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 برای تعیین ساز و کار اجرای توافق ژنو میان هیات های کارشناسی دو طرف که در وین و ژنو در یک ماه گذشته برگزار شد مذاکرات در سطح معاونان ظریف و اشتون در ژنو در روزهای 19 و 20 دی‌ماه برگزار شد.

این مذاکرات در حالی در ژنو عصر پنج‌شنبه آغاز شد که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه 1+5 در مسیر سفر به مسکو توقفی کوتاه در ژنو داشت و در ملاقاتی سه جانبه با عراقچی و اشمید با توجه به دستور کار مذاکرات که موضوع نهایی ساختن ساز و کار اجرای توافق ژنو است مذاکره کرد.

هم‌چنین شرمن در حاشیه این مذاکرات با همتای ایرانی خود نیز دیداری دو جانبه داشت.

از آغاز مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 در دولت یازدهم، ایران و آمریکا دیدارها و تماس‌های متعددی را به طور مستقیم با یکدیگر درباره مساله هسته‌یی داشته‌اند. هم‌چنین با توجه به این که آمریکا کشور محوری در گروه 1+5 محسوب می‌شود و بسیاری از اقدامات و سیاست‌های این گروه تحت تاثیر این کشور قرار دارد و به علاوه بخش مهمی از تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا و تشویق آن انجام گرفته، مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا با حضور نماینده 1+5 تاکنون صورت گرفته است.

پیش از این حمید بعیدی‌نژاد، رییس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات کارشناسی با 1+5، تاریخ پیشنهادی برای آغاز اجرای توافق ژنو را که تاکنون میان دو طرف به تفاهم رسیده است20 ژانویه (30 دی) اعلام کرده بود. در عین حال این تاریخ هنوز قطعی نشده است و قرار است یکی از نتایج مذاکرات دو روز گذشته عراقچی و اشمید تعیین تاریخ قطعی اجرای توافق باشد.

دو طرف ایران و 1+5 سعی دارند در این مذاکرات موارد اختلافی میان دو طرف را که از سوی سید عباس عراقچی در آخرین اظهارنظرش در ژنو سه مورد عنوان شده است را حل و فصل کنند.

۱۳۹۲/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...