نسخه چاپی

آیا دولت در برخورد با منتقدین معتدل است؟

پس از عزل و نصب های اتوبوسی در دولت یازدهم كه حتی از برخی از وزارتخانه ها و نهاد ها بیش از هزار نفر نیرو اخراج شد؛ این بار چوب اعتدال دولت به روزنامه ها رسید.

به گزارش نما؛ دولت یازدهم با شعار اعتدال بر روی کار آمد و رئیس جمهور نیز در اولین اظهارات خود از همه خواست تا دولت را نقد کنند و این نقد را عامل پیشرفت دولت دانست.
استقبال رئیس دولت یازدهم از انتقاد به گونه ای بود که این موضوع را وجه تمایزی میان دولتهای قبل و دولت یازدهم می دانست؛ گویا در دیگر دولت ها کسی حق انتقاد از عملکرد دولت را نداشت.
دولت توانست با این شعار ها افرادی را با خود همراه کند؛ اما آنچه که در ابتدا مشاهده شد زاویه گرفتن دولت از شعارهای خود بود؛ شعار هایی که توانست با آنها رأی مردم را بدست بیاورد.
پس از عزل و نصب های اتوبوسی در دولت یازدهم که حتی از برخی از وزارتخانه ها و نهاد ها بیش از هزار نفر نیرو اخراج شد؛ این بار چوب اعتدال دولت به روزنامه ها رسید.
توقیف نشریه "یالثارات" مصوبه ای بود که در تاریخ 16 دی ماه سال جاری در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات تصویب شد.
در این جلسه به روزنامه وطن امروز و هفته نامه 9 دی نیز تذکراتی داده شد؛ که علت اصلی این توقیف و تذکرات، رویکرد انتقادی این نشریات نسبت به دولت یازدهم بود.
همچنین در این جلسه 39 نشریه و پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی مجوز انتشار گرفتند. همچنین تقاضاهای تغییر وضعیت تعدادی از نشریات بررسی شد که در آن، چهار تغییر صاحب امتیازی و شش تغییر مدیرمسوولی مورد موافقت قرار گرفت.
عبدالحمید محتشم مدیرمسئول نشریه باسابقه یالثارات الحسین در گفت‌وگو با فارس، درباره علت توقیف این نشریه از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات اظهار داشت: علت توقیف نشریه تاکنون به ما گفته نشده است؛ اما قبلاً تذکری درخصوص رویکرد فرهنگی نشریه به ما داده شده بود چرا که یالثارات به عملکرد دولت انتقاد داشت.
توقیف این نشریه و همچنین تذکر به دیگر نشریات وطن امروز و 9 دی در حالی که این نشریات به نقد عملکرد فرهنگی دولت پرداخته بودند دلیل دیگری بر زاویه گرفتن دولت از شعار اعتدال است.
این در حالی است که روز چهارشنبه، اول آبان ماه ۹۲، روزنامه «بهار» یادداشتی با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به مناسبت عید غدیر منتشر کرد که در آن، شبهات زیادی درباره دلالت واقعه غدیر خم بر مسأله خلافت و زعامت سیاسی امیرالمؤمنین (ع) مطرح شده بود.
این روزنامه علی رغم توهین و زیر سوال بردن واقعه غدیر هیچ تذکری از هیئت نظارت بر مطبوعات دریافت نکرد و علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم نیز تنها جوابی که برای کم کاری در برابر این هتک حرمت داشت کلمه "متأسفم" بود.
این رویکرد دوگانه دولت در برخورد با نشریات به این صورت که نقد از دولت را جرمی بسیار بزرگتر از ایجاد شبهات در افکار عمومی درباره مقدسات می داند، جای بسی تأمل دارد و نشان می دهد که دولت برای فریب افکار عمومی شعار اعتدال را مطرح کرد.
توقیف رسانه های مخالف دولت در کنار صدور مجوز و رشد قارچ گونه رسانه هایی که بدون هیچ نظارتی فعالیت می کنند جای نگرانی بسیاری دارد که مبادا واقعه های تلخ گذشته درباره رسانه ها تکرار شود.

۱۳۹۲/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...