نسخه چاپی

نادران:گرانی‌ها بخاطر بی‌قانونی دولت است

عکس خبري -نادران:گراني‌ها بخاطر بي‌قانوني دولت است

عضو جبهه متحد اصولگرایان گفت: امثال بنده، زاكانی،سروری، فدایی، توكلی و مصباحی مقدم همیشه حیثیت، زندگی، دانش، توان خود را برای مبارزه با مفاسد گذاشته‌ایم و حتی اگر توان رایزنی داشته‌ایم آن را صرف كرده‌ایم.


به گزارش نما، الیاس نادران عضو جبهه متحد اصولگرایان در گفت‌وگو با فارس، درباره مسائل مختلفی همچون ریاست مجلس نهم، ‌اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، دادگاه فساد 3 هزار میلیاردی، نقش دولت در تلاطم بازار سکه و ارز، جریان انحرافی و انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی سخن گفت.



به نظر شما رئیس مجلس نهم چه کسی است؟

گمانه زنی برای تعیین ریاست مجلس آینده اعتبار ندارد چراکه هیچ مجموعه‌ای نسبت به انتخاب رئیس تصمیم جدی نگرفته است و در حال حاظر با وجود اینکه برخی به دنبال فضاسازی برای خود هستند بحث در این باره را بسیار زود می‌دانم،باید دید چه کسانی نامزد می‌شوند تا آن زمان بتوان اظهار نظر کرد؛نمی‌دانم آقای توکلی نامزد می‌شود یا خیر، اما خود بنده برای ریاست مجلس آینده نامزد نخواهم شد . اظهار نظر حسینیان را هم مبنی بر ریاست زنان بر قوه مقننه یک شوخی می‌دانم.

وضعیت جبهه متحد و پایداری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت جبهه متحد در تهران به دلیل سوابق، تجربه و سطح فعالیت آنها بهتر از پایداری است و از این رو مورد اعتماد مردم هستند.

لیدر جریان انحرافی کیست و آیا قصد دخالت در انتخابات را داشت؟

جریان انحرافی متشکل، هدفمند و سازمان یافته فعالیت می‌کند، اما صلاح نمی‌دانم اسم لیدر آن را بگویم.

نظر شما در باره اظهارات اخیر آقای الهام درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

اگر منظور الهام انتصاب رؤسای سه قوه باشد، آنها بر سر کار بوده و مشغول می باشند.

*آیا مجلس درباره نامزدهایی که از طریق کانونهای قدرت و ثروت وارد مجلس میشوند برنامه ای دارد؟ آیا میشود از ورود این افراد به مجلس جلوگیری کرد؟

مشخص است کسی از مناسبات غلط قدرت و ثروت برای ورود به مجلس و حمایت از فعالیت ناسالم اقتصادی دفاع نمی‌کند، مهم تعریف سازوکاری است که از ورود چنین افرادی با این روش‌ها به مجلس جلوگیری شود.

مجلس هفتم طرحی مبنی بر استانی شدن انتخابات مجلس داشت؛ این طرح به دنبال کاهش عوارض انتخابات بود و در عین حال نرخ مشارکت مردم نیز با این روش پایین نمی‌آید چرا که انتخابات خبرگان رهبری استانی برگزار می‌شود و درصد مشارکت مردم بالا است.

اگر وزارت کشور بتواند محل اسقرار افراد در حوزه های انتخابیه را مشخص کند و محل رأی گیری افراد از قبل انتخابات به آنها اعلام شود و آنها فقط در شعبه رای گیری خود اجازه رای دادن داشته باشند بخشی از این مشکلات رفع می‌شود.

عمده این مشکلات درباره خرید و فروش رای ناشی از نقل و انتقال افراد در حوزه انتخابیه است، با این روش احتمال تقلب نیز کاهش می‌یابد و این رویه در بسیاری از کشورها عمل می‌شود.

وزارت کشور باید شرایط اجرایی این موضوع را فراهم کند؛ با توجه به وجود کارت ملی شرایط برای اجرای این طرح فراهم شده است لذا مجلس نهم باید بتواند این امر را عملی کند.

نظر شما درباره اجرای فاز دوم هدفمندی و اقدام آقای احمدی نژاد در این باره چیست؟

اگر احمدی نژاد به حساب‌های بانکی پول ریخته تا ما را منفعل کند، نباید باعث شود تصمیم غیرعاقلانه بگیریم و اگر ‌او خلاف قانون کرده ما نباید تسلیم خلاف قانون شویم. چراکه مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها باید توسط مجلس و نهادهای نظارتی ارزیابی شود، دولت تاکنون حاضر نشده اطلاعات دقیق و درستی از فاز اول به مجلس ارائه دهد حتی این اطلاعات به کمیسیون تلفیق نیز داده نشده است و علی‌رغم اینکه سرفصل‌های درآمدی را بسته و وارد سرفصل‌های هزینه‌ای شده‌ایم کمیسیون درباره درآمد هزینه یارانه‌ها نمی‌تواند اظهار نظر کند چرا که اطلاعات کافی ندارد.

برآورد و مشاهده گرانی‌ها، رها کردن قیمت‌ها، فقدان نظارت بر بازار و عدم توانایی مدیریت و تنظیم بازار موجب می‌شود فاز دوم باعث افزایش جهشی قیمت‌های حامل انرژی شود که این به صلاح کشور نیست و همکاری مجلس با دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی‌ها منوط به ارزیابی دور اول اجرای آن است؛ اما اگر ارزیابی ما از مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها غیر از این باشد آن را بررسی می‌کنیم و این امر جای تامل دارد؛ برآورد اولیه از شرایط کشور این است که افزایش جهشی مرحله اول موجی از گرانی را به مردم تحمیل کرد که قابل پیش‌بینی بود از این رو اگر مرحله دوم با همان موج بر اقتصاد ملی اثرگذار باشد، این بار تصاعدی و نه خطی خواهد بود؛ ما از این نگران هستیم که این موج افزایش قیمت‌ها مثل بهمنی شود که مشابه آن در سال‌های 73 و 74 تکرار شد؛ مجلس همه تلاش خود را کرد که جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و با دولت جلسه گذاشت اما مجلس قادر به اعمال بازرسی اجرایی نیست و این امر به عهده دولت است.

عامل گرانی های اخیر چیست و مجلس چه راهکاری در این باره داشته است؟

من نمی‌گویم صد در صد عامل گرانی‌ها دولت است اما بخش قابل توجهی از گرانی‌ها ناشی از بی‌قانونی دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها و ضعف مدیریتی آنها در تنظیم بازار و همچنین فقدان نظارت لازم است.

علت گرانی سکه و ارز درماه های گذشته چه بود؟

بازار سکه و ارز مستقل است در حالی که بی‌تاثیر از فضای عمومی و ناامنی رشد قیمت‌ها نیست؛ بر همین اساس بی‌تدبیری‌هایی که در زمینه پولی، ارزی ومالی اتفاق افتاد اثر ترکیبی بر آن داشت.

آیا جریان انحرافی در گرانی سکه و ارز دخیل بود؟

ممکن است این وضعیت نابسامانی سکه و ارز بیرون از دولت باشد اما متاسفانه انجام شد؛ من نمی‌خواهم همه چیز را به جریان انحرافی ختم کنم اما آنها از فضای سیاسی،‌اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نهایت استفاده را می‌کنند.

شما پیگیر پرونده بیمه ایران بودید نتیجه آن چه شد؟

به ما گفته شد به این موضوع فعلاً کاری نداشته باشید چرا که قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌کند.

شما در حوادث فتنه 88 یک شب را در کوی دانشگاه سپری کردید؛ ماجرا از چه قرار بود؟

هفته اول پس از انتخابات در کوی دانشگاه تهران اتفاقات ناگواری افتاد و تحریک کنندگان و کسانی که غیرقانونی وارد کوی شده بودند در این قضیه مقصر بودند.

از 4 صبح که درگیری در کوی آغاز شد، کسانی که این غائله را شروع کرده بودند، فراری شده و متاسفانه دانشجویان بی‌گناه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند؛ وقتی بعد ازنماز صبح به کوی رسیدم در ساعات اولیه فاجعه انجام شده بود لذا با پیگیری، هیئتی در کوی دانشگاه حاضر شدند؛ در آن روز همراه دانشجویان درکوی ماندم تا از نزدیک شاهد جریان آنها باشم و دوباره موضوع تکرار نشود.

‌بعد از حادثه کوی جلسات متعددی در شورای عالی امنیت ملی و قرارگاه ثارالله که امنیت تهران را بر عهده داشت تشکیل شد و گزارشی نیز با کمک اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران تهیه و ارزیابی جامعی از حوادث کوی شد که آن را به دفتر مقام معظم رهبری و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و ریاست مجلس دادیم؛ لذا با پیگیری، سرنخ‌هایی که می‌توانست به دستگیری سران گروه‌هایی که غیرقانونی دانشجویان را ضرب و شتم کرده بودند، بدست آوردیم و براساس اطلاعاتی که داده شد آنها دستگیر و محاکمه شدند.

نتیجه این پرونده چه شد؟

بنده اطلاع دقیقی از پرونده کوی دانشگاه ندارم چرا که مسئول آن هیئت آقای ابوترابی بود، خیلی تلاش کردیم گزارش مربوط به این پرونده را در صحن علنی قرائت کنیم تا در اسناد مجلس باقی بماند، اما همان موقع مدیریت مجلس صلاح دید در جلسه غیرعلنی این موضوع مطرح شود، از این رو بنده و آقایان ابوترابی و زاکانی این موضوع را به نمایندگان ارائه کردیم.

آیا شما از پاسخ های احمدی نژاد در مجلس به ویژه بحث 11 روز خانه نشینی قانع شدید؟

تمردهای احمدی نژاد نسبت به مقام معظم رهبری زیاد تکرار شده و نمایندگانی که تعلق دولتی داشته و ارادت ویژه‌ای خدمت احمدی‌نژاد دارند این موضوع را انکار می‌کنند؛آنها حتی پاسخ‌های احمدی‌نژاد به سؤال از رئیس جمهور درباره خانه‌نشینی را نیز قانع‌کننده می‌دانند در حالی که وی به شوخی در این زمینه بسنده کرد.

خانه‌نشینی احمدی‌نژاد در اعتراض به اقدامی که در رابطه با مصلحی صورت گرفت انجام شد، از این رو وی در اعتراض به تصمیم رهبر معظم انقلاب خانه‌نشین شد و تصور کرد این اقدام به نفع اوست. اما وقتی از تأثیرگذاری این مسئله نا امید شد به سر کار بازگشت.

" لایه‌های مختلفی در جامعه از این خانه نشینی مطلع و معترض شدند و قشر متدین نیز از این موضوع بسیار ناراحت بودند لذا احمدی‌نژاد در مجلس نباید جواب این سؤال را آنگونه می‌داد و باید عیب خود را می‌پذیرفت چراکه در عالم سیاست برخورد صادقانه و پذیرفتن اشتباه عیب ندارد."

موضوع عدم جانبازی شما که در برخی سایت ها مطرح شده است چیست؟

دوستان حامی آقای رحیمی از این کارها می‌کنند و در سایت‌ها خبر آنها منعکس است؛ بعد از 30 سال امثال رحیمی جانبازی بنده را زیرسؤال می‌برند؛ جانبازی من در شب عاشورای سال 57 اتفاق افتاد و اسناد آن نیز در بنیاد شهید موجود است و اتفاقاً آنها اخیرا برای بنده کارت جدید جانبازی صادر کرده‌اند؛ تیمی‌ شایعه سازی کردندکه هرکس کمترین حرفی علیه تیم رحیمی، مشایی و احمدی‌نژاد بزند مغضوب آنها قرار می‌گیرد و پرونده دار می‌شود لذا آنها فکر می‌کردند می‌توانند از جانبازی بنده نیز سوء استفاده کنند اما توفیقی نداشتند.

شما پیگیر تحقق اصل 44 بودید در این زمینه چه کردید و نتیجه چه شد؟

ما در مجلس هفتم وظیفه قانونی خود را انجام داده و در چارچوب سیاست های کلی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری طرح مربوط به اصل 44 را گذراندیم که این امر مورد عنایت ایشان واقع شد و معظم له از قانون تصویبی راضی بودند؛ اگر قانون سیاست کلی اصل 44 به صورت جامع اجرا می‌شد بسیاری از اشکالات ساختاری اقتصاد ایران قابل رفع بود اما دولت عنایت نکرد و مفاد این قانون مغفول ماند؛ برخی موارد برخلاف مفاد قانونی این اصل عمل شده است؛ مثلا در سهام عدالت و آزادسازی اقتصاد و دخالت دولت در حوزه‌های تصدی‌گری که اجازه ورود نداشته از مواردی است که باعث شد انتظارات در این زمینه محقق نشود.



فلسفه صدور فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری خطاب به سران سه قوه چه بود؟آیا مسوولان کشور در قبال این فرمان اقدامات لازم را انجام داده اند ؟

سال 80 که مقام معظم رهبری ستادی برای مبارزه با مفاسد شکل دادند نکات بسیار مهمی در این زمینه فرمودند و گفتند اگر در بررسی‌های خود به نزدیکان من هم رسیدید چشم پوشی نکنید و کار را پیش ببرید در واقع ایشان اجازه ندادند کسی در این مسئله استثنا شود؛ رهبری فرمودند درباره مفاسد سر و صدا راه نیندازید چراکه کسانی که در معرض اتهام قرار دارند به اندازه کافی هیاهو می‌کنند؛ در دولت اصلاحات و در هفت سال اخیر دولت احمدی نژاد نگاه جامعی به مفاد این فرمان 8 ماده‌ای صورت نگرفت و هیچگاه خلأ‌های قانونی و ضعف‌های اجرایی در این زمینه مشخص نشد؛ از این رو دستگاه قضایی باید نقش خود را در این راستا آسیب شناسی کند.

علت کوتاهی در این زمینه چیست؟

در مبارزه با مفاسد اراده لازم وجود ندارد؛ وقتی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دست کسی است که خودش متهم قوه قضائیه است نمی‌توان از این ستاد انتظاری داشت.

باید اتهامات کسانی که مسئول برخورد با مفاسد هستند مشخص شود؛در این پرونده نیز باید مثل موضوع 3هزار میلیارد رفتار کرد؛ از این رو ما از دقت قاضی سراج و سرعت عمل آنها تقدیر می‌کنیم و امیدواریم اقدامات آنها به بررسی موشکافانه قوانین منجر شود.

افراد دانه درشت اقتصادی نباید استثنا شوند؛باید پرونده فساد 3هزار میلیاردی آسیب شناسی شود و تبعات اجتماعی آن مدنظر قرار گیرد در واقع نباید صرفاً درباره مبالغی که جابه‌جا شده بحث شود.

علت زمین ماندن پرونده مرتضوی چیست؟

در این زمینه مجموعه‌ای از عوامل مؤثر است اما قوه قضائیه باید در این زمینه پالایش می‌شد تا در رسیدگی به پرونده مسئولانی که در قوه قضاییه مسئولیت دارند تسریع شود و مردم از این موضوع نگرانی نداشته باشد.

علت سکوت برخی مسوولان و چهره های اصولگرا در برابر فساد چیست؟

نمی‌دانم این موضوع ناظر به چه کسانی است اما امثال بنده، زاکانی،سروری، فدایی، توکلی و مصباحی مقدم همیشه حیثیت، زندگی، دانش، توان خود را برای مبارزه با مفاسد گذاشته‌ایم و حتی اگر توان رایزنی داشته‌ایم آن را صرف کرده‌ایم.

آیا شما از مجلس حقوق میگیرید؟ بیشترین حجم مراجعات مردمی به شما چیست و چه اقداماتی برای مراجعه کنندگان انجام میدهید؟

من از مجلس حقوق نمی‌گیرم، بیشترین حجم مراجعات مردمی به بنده در رابطه با شهریه بالای دانشگاه آزاد، وام‌ و اشتغال است؛ البته اینها جزو وظایف نمایندگی نیست اما به هر حال نمی توان مردم را سرگردان گذاشت.

اگر رای نیاورید چه می کنید؟

دوباره به کارهای تحقیقاتی و تدریس در دانشگاه بازخواهم گشت.

مهمترین تهدید فراسوی نظام اسلامی چیست؟

ما از خارج کشور نگرانی نداریم اما اختلافات و لجبازی‌های بی‌مورد بین مسئولان موجب هزینه دادن مردم می‌شود.

۱۳۹۱/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...