نسخه چاپی

مصاحبه ویژه و حاشیه‌ای با علی كریمی (1)

عکس خبري -مصاحبه ويژه و حاشيه‌اي با علي کريمي (1)

پیش بینی میشد كه با توجه به شرایط تیم و مشكلاتی كه میان او و پرسپولیس به وجود آمده شماره 8 تراكتورسازی حاضر به مصاحبه نشود اما او در كمال آرامش و حوصله به سوالات ما جواب داد.البته كریمی دل پری هم داشت كه وعده داد یك روز در یك برنامه تلویزیونی تمام حرفهایش را بزند. مصاحبه او را میخوانید:

به گزارش نما به نقل از سایت گل: اردوی تراکتورسازی بعد از گذراندن حاشیه های مختلف آرام به نظر میرسد. علی کریمی هم که به نظر میرسد در این یکی، دو سال آخر نامش با حاشیه گره خورده و به هر تیمی میرود بدشانسی میآورد همراه با دیگر بازیکنان خودش را برای بازی با سایپا آماده می کند.

پیش بینی میشد که با توجه به شرایط تیم و مشکلاتی که میان او و پرسپولیس به وجود آمده شماره 8 تراکتورسازی حاضر به مصاحبه نشود اما او در کمال آرامش و حوصله به سوالات ما جواب داد. البته با تاکید بر این که سوالات خیلی وارد مسائل حاشیه ای و پرسپولیسی نشود. او گفت نسبت من به پرسپولیس فقط یک هوادار است و یک هوادار نمیتواند راجع به مسائل تیمش نظر دهد.

البته کریمی دل پری هم داشت که وعده داد یک روز در یک برنامه تلویزیونی تمام حرفهایش را بزند. مصاحبه او را میخوانید:

اتفاقات حاشیه ای که در این مدت از سرگذراندید چه تاثیری بر تیم و شانس قهرمانیتان داشته؟

همه بچه ها و کادرفنی تصمیم گرفته اند آن اتفاقات را فراموش کنند و برای ادامه مسابقات تمرکز کامل داشته باشند. درست است که ما یک یا دوهفته را به خاطر حاشیه ها از دست دادیم اما تا پایان فصل زمان زیادی مانده است و میتوانیم دوباره شانس اول قهرمانی شویم.

در این مدت که این حاشیه ها بوجود میامد همه منتظر واکنش و موضع گیری از سمت شما بودند. اما برخلاف تصورات سکوت کردید و حتی از این سکوت برداشت های مختلفی انجام شده. دلیل این سکوت چه بود؟

من یک بازیکنم و طبیعتا اختلافات درون باشگاه به من ارتباطی پیدا نمیکند. من حق ندارم در اختلافات از کسی طرفداری کنم یا علیه کسی صحبت کنم. در این مورد هم صلاح ندیدم دخالت کنم و به همین دلیل سکوت کردم. شاید حرف زدن من میتوانست اوضاع را بدتر کند و حتی اگر این اتفاق نمیافتاد حرف زدن یک بازیکن در مسائل مدیریتی کار درستی نیست.

بوجود آمدن این مسائل در تیمی که چند هفته صدرنشین بوده و یکی از بهترین تیم های لیگ برتر است عجیب نبود؟

ما زمانی که به صدر رفتیم انتظارات بالا رفت و وقتی 4-5 پله پایین آمدیم طبیعی بود که بعضی از مشکلات پیش بیاید. هواداران این تیم بعد از نایب قهرمانی انتظار دارند که تیمشان قهرمان شود. همین انتظار از جانب مسولان هم وجود دارد. انتظار داشتن هم همیشه با حاشیه همراه میشود. امیدوارم که هرچه زودتر این قضیه حل شود و بتوانیم با آرامش به انتظارات جواب دهیم.

بحث مربیگری و جانشینی شما به جای جلالی از کجا آغاز شد؟

من اصلا در جریان این صحبت ها نبودم و حتی به مربیگری فکر هم نمیکنم. اما به هر حال دوستان لطف داشتند و نام من را مطرح کردند. من فعلا بازیکنم و قصد کناره گیری ندارم. تمام تمرکزم را روی بازی کردن گذاشته ام. مربی گری فعلا حتی در گوشه ذهن من هم وجود ندارد.

یعنی این بحث هایی که مطرح شد تصمیمات یکسری افراد دیگر و بدون اطلاع شما بود؟

صددرصد. من وقتی میگویم اصلا به مربیگری فکر میکنم چطور میتوانم در جریان این اخبار باشم. مطمئن باشید که من کوچکترین نقشی در این صحبت ها نداشتم. این مساله آنقدر دور از ذهن من بود که اصلا دلیلی ندیدم در مورد آن در رسانه ها صحبت کنم.

بعد از این که از شالکه برگشتی هم خودشما و هم هوادارانتان انتظار داشتند که سال های آخر را با قهرمانی و موفقیت به پایان برسانی اما مثل این که حاشیه ها هر جا که میروی دست از سرت برنمیدارند.

این دیگر دست من نیست و کاری نمیتوانم انجام دهم. هر کسی میتواند به اندازه خودش زحمت بکشد تا تیمی که برای آن بازی میکند موفق شود یا به قهرمانی برسد. اما همه چیز دست من نیست و شاید قسمت این نیست که این اتفاق بیفتد. هیچ کس از قهرمانی بدش نمیاید اما وقتی نمیشود، نمیشود دیگر. من خیالم راحت است که همیشه زحمتم را کشیده ام و اگر این اتفاق نیفتاده کوتاهی از سمت من نبوده. همین من را آرام میکند.



امسال که تلاشتان مضاعف هم شده است. علاوه بر بازی کردن روی نیمکت و در کنار زمین هم مثل یک مربی حسابی تلاش میکنید.

این اولین بار نیست. من قبل از این هم در هر تیمی که بوده ام و حتی در تیم ملی این کار را انجام میدادم. دوست دارم اگر در زمین نیستم از بیرون زمین تلاشم را انجام دهم تا تیم موفق شود. در تراکتورسازی دفعه اول نبوده و مطمئن باشید دفعه آخر هم نیست.

شما زمانی که قصد داشتید به تراکتورسازی بروید اولین سوالی که از مجید جلالی میپرسیدند این بود که قرار است چطور با علی کریمی و حاشیه هایش کنار بیاید. چرا نام علی کریمی با حاشیه همراه شده و همه را از کار کردن با او میترساند؟

به هر حال یکسری از دوستان به من لطف دارند و این لطفشان همیشه شامل حال من میشود. کسانی که این حرفها را میزنند هیچ اطلاعاتی در مورد فوتبال و فوتبال بازی کردن ندارند. این را نمیدانند که هیچ بازیکن عاقلی به تیم خودش ضربه نمیزند. مگر این که دیوانه باشد که تیمی که خودش در آن بازی میکند را به حاشیه ببرد. آن هم من که به قول شما دوست دارم سالهای پایانی فوتبالم پر از موفقیت باشد برای چه باید این کار را انجام دهم؟ این حرف و حدیث ها همیشه وجود دارد و من هم آنقدر شنیده ام که دیگر گوشم پر است. فقط میشنوم، لبخند میزنم و از کنارشان رد میشوم. بگذارید هر کسی هر چیزی دوست دارد بگوید.

شاید این که علی کریمی در مورد اتفاقات تیمش ساکت نبوده و همیشه نفر اول اعتراض کننده ها بوده باعث شده این ذهنیت بوجود بیاید.

همیشه اعتراضات به مسائل مالی است. در این سالهای دیده ام که مسائل مالی دیر و زود داشته اما سوخت و سوز نداشته. من همیشه در مورد این مسائل ترجیح دادم با مدیرعامل تیم صحبت کنم.

برویم سراغ تیم ملی. در آخرین مصاحبه هایتان گفته بودید که دوست دارم به تیم ملی برگردم. این مصاحبه باعث شد همه یاد خداحافظی شما بیفتند و انتقاد کنند که چرا خداحافظی میکنید و بعد از مدتی برمیگردید؟

من هیچ وقت از تیم ملی خداحافظی نکرده ام.

زمان علی دایی....

من در یکسری زمان ها گفته ام که به تیم ملی نمی ایم اما خداحافظی نکردم.



اما بعد از بازی پرسپولیس و سپاهان مقابل دوربین های تلویزیونی گفتید دیگر از فوتبال میروم. منظور از این حرفها خداحافظی نبود؟

آن یک مورد شرایطش فرق میکند. من بعد از آن بازی خیلی عصبانی بودم و احساساتی شده بودم و آن حرفها را زدم. اما بعد که آرامتر شدم همه چیز فرق کرد.

یعنی آن حرفها فقط از روی احساسات بود؟

بله. به هر حال من هم آدم هستم و آن اتفاقات باعث شد که کنترل از دستم برود و یکسری حرفها را بزنم. فکر نمیکنم اگر آن حرفها را زدم و بعد برگشتم گناه نابخشودنی انجام داده باشم. در این فوتبال روزی هزار نفر حرف میزنند و حرفشان را عوض میکنند روی آنها هم اینقدر حساسیت وجود دارد؟ من در این زمینه حرفهای زیادی دارم که زمان مطرح کردنش الان نیست. شاید یک روز رسید که در یک برنامه تلویزیونی یکسری حقایق را گفتم.

حالا به دعوت به تیم ملی امیدوارید؟

این دیگر بستگی به نظر سرمربی دارد.من دوست دارم هر کاری که از دستم برمیاید برای تیم ملی انجام دهد. اگر بتوانم بازی کنم اگر نه توپ جمع کن و تدارکات بشوم.باور کنید اصلا برایم تفاوتی ندارد. هر پستی که مربی تیم ملی بداند مثمرثمر هستم کمک میکنم اگر این اتفاق هم نیفتاد فقط یک هوادار هستم.



این انگیزه قبلا در علی کریمی وجود نداشت. خودتان یک بار گفتید وقتی به شالکه رفتم و رائول را دیدم که با آن سن و سابقه در تیم شالکه چه انگیزه ای دارد متحول شدم.

به هر حال یکسری اتفاقات در زندگی به آدمها درس میدهد. درست است من هم انگیزه ام بعد از آن زمان بیشتر از قبل شد. زمانی که آدم جوانتر است بعضی از مسائل را درک نمیکند اما وقتی پا به سن میگذارد و میبیند که زمان کمی دارد تازه متوجه ارزش آنها میشود و آن وقت تلاشش را چند برابر میکند.

یعنی علی کریمی اگر تجربه الان را داشت شاید قبلا خیلی از تصمیمات را در فوتبالش نمیگرفت.درست است؟

همه آدمها همینطورند. شما هم همینطور هستید مطمئنا. تجربه خیلی خوب است البته این را فراموش نکنید که یک تجربه دوبار به درد آدم نمیخورد. بعضی اتفاقات فقط یک بار در زندگی آدم میافتند و حتی تجربه هم نمیتواند کمک کند که ما دوباره آن اتفاق را تکرار کنیم.

شما با تجربه و انگیزه الان اگر دوباره به بایرن مونیخ میرفتید چه اتفاقی میافتاد؟

شاید خیلی چیزها عوض میشد. البته من آن زمان حتی شرایط این را داشتم که قراردادم را تمدید کنم اما چون سال قبلش سال خوبی برایم نبود این کار را انجام ندادم. شاید اگر من یک سال دیگر میماندم و تمدید میکردم سرنوشت فوتبالی ام به کل عوض میشد. البته این اتفاقات در زندگی آدمها اجتناب ناپذیر است و دیگر افسوس گذشته را خوردن دردی را دوا نمیکند. بهتر است به آینده فکر کرد.

از این آینده فوتبالی چند سال باقی مانده؟ امسال سال آخر است؟

هیچ چیز مشخص نیست. الان یک حرفی میزنم و فردا اگر یک کار دیگر انجام دهم دوباره همه میگویند علی کریمی حرفش را عوض کرد و خداحافظی کرده بود! بگذارید زمانش برسد شرایط را ببینم و بعد تصمیم بگیرم. من فعلا تصمیمی برای خداحافظی ندارم اما هیچ کس نمیداند فردا چه اتفاقی میافتد.

یک زمان از این سوال ناراحت میشدید و میگفتید به ما که رسید 35 سال پیر شد و سن بازنشستگی!

35 سال که خوب است. از 30 سالگی هر روز از من میپرسند کی خداحافظی میکنی و همه جا مینویسند علی کریمی پیر شده است. به هر حال این هم جزء همان لطف دوستان است!

البته در این لیگ هم ستاره های ما همین بازیکنان 35و36 ساله هستند. چرا این اتفاق افتاده و مدتهاست هیچ ستاره جوانی نمیبینیم.

این سوال را باید از مدیران بپرسید. باید از آنها بپرسید در قرن 21 و با این همه امکانات چرا هیچ استعدادی تربیت نمیشود. زمان ما بازیکنان 17-18 ساله در تیم ملی بزرگسالان بازی میکردند. آن زمان که نه اینترنتی بود و نه کامپیوتری. من خودم با 18 سال اول به تیم بزرگسالان دعوت شدم و بعد به تیم المپیک رفتم که البته آن اتفاقات افتاد. مهدی مهدوی کیا با 18 سال سن بازی میکرد. واقعا من دوست دارم مدیران به این سوال جواب بدهند که چرا هیچ بازیکن جوانی ستاره نمیشود. البته این را بگویم که ما بازیکنان جوان خیلی خوبی داریم که واقعا پتانسیل های بالایی دارند. همین الان در همین لیگ هم بازیکنان جوان ما خیلی خوب هستند اما تا ستاره شدن کمی فاصله دارند.



به نظر میرسد بازیکنان جوان بیشتر اسیر حاشیه های فوتبالند تا متن. مثل همین قضیه قلیان کشیدن.

به نظر من هر بازیکنی یک حریم شخصی دارد. البته حفظ این حریم شخصی اول از همه دست خود آن بازیکن است. کسی که حریم شخصی اش را در یک مکان عمومی علنی میکند باید انتظار هر اتفاقی را هم داشته باشد.

یعنی قلیان کشیدن برای یک فوتبالیست حریم شخصی است؟

بله.

اما حتی در فوتبال اروپا هم با این قضیه به شدت برخورد میشود.

در اروپا بازیکنان حدو حدود خودشان را میدانند و همه چیز را علنی نمیکنند و اگر علنی شود بله برخوردهای سختی انجام میشود. من فکر میکنم یک بازیکن حرفه ای اگر چند روز در اردو کارهای مورد علاقه اش را انجام ندهد اتفاقی نمیافتد. اگر الان این قضیه به آنتن رسانه کشیده شده تقصیر بازیکن است که این حریم را حفظ نکرده.

شما در حال حاضر بازیکن تراکتورسازی هستید. اما هر کاری کنیم نام شما و پرسپولیس از هم جدا نمیشود. خیلی از هواداران هنوز نمیدانند که شما چرا از این تیم جدا شدید؟

این را که بیش از صد بار گفته ام. پرسپولیس من را نخواست و من هم جدا شدم.

علی دایی قبل از این که به پرسپولیس بیاید در مصاحبه ای از شما دفاع کرده و گفته بود شما سرمایه این فوتبال هستید اما بعد که به پرسپولیس آمد شما را نخواست؟

این را دیگر از من نباید بپرسید. البته علی دایی هم به حرفش عمل کرد. او هم از سرمایه های فوتبال دفاع کرد. من را به تیم دیگری فرستاد تا در آنجا بازی کنم و به عنوان سرمایه ملی حرام نشوم! خیلی دوست ندارم راجع به این مسائل صحبت کنم. این هم از آن مواردی است که در زمان مناسب همه حرفهایم را در موردش میزنم. من در حال حاضر یک هوادار پرسپولیسم مثل چند میلیون هوادار دیگر.

البته هواداری که دوشنبه برای شکایت این تیم باید به کمیته انضباطی بروید.

در این جلسه مشخص میشود که حق با چه کسی است. البته فعلا پرسپولیسی ها هنوز خودشان نمیدانند از من شکایت کرده اند یا نه. مسولان این تیم مصاحبه کردند و گفتند این شکایت نیست فقط احضار کردن است اما تا آنجایی که من میدانم کمیته انضباطی مسولا رسیدگی به شکایات است نه احضاریات.

در این جلسه قرار است چه چیزی ثابت شود؟

آقایان ادعا میکنند که 622 میلیون اضافه به من پول داده اند و من باید این پول را برگردانم! من نمیدانم اگر این قدر اضافه پول گرفته ام پس چک های باشگاه دست من چکار میکند. من این چکها را به احترام هواداران پرسپولیس به اجرا نگذاشتم اما مثل این که باید تصمیم دیگری بگیرم. من یک سوال دارم، باشگاه پرسپولیس که به عالم و آدم بدهکار است 622 میلیون را از کجا آورده که اضافه بر قراردادم به من داده؟! من رقم قراردادم مشخص بوده و هر پولی که گرفته ام رسید امضا کرده ام و شاهد دارم. بعد از جلسه کمیته انضباطی همه چیز مشخص میشود البته امیدوارم بعد از این جلسه حرفهای آقایان 180 درجه عوض نشود.

یک شایعه ای در بعضی محافل مطرح شد که علی کریمی در شمال ویلا میسازد و در این ساخت و ساز با رویانیان و شیرینی شریک است و به خاطر آن ویلا هم پول های زیادی از باشگاه گرفته.

(باخنده) من بعد از این که چند سال پیش در شراکت یک مشکلی برایم وجود آمد در هیچ کاری حتی با برادرم هم شریک نمیشوم چه برسد با آقای رویانیان و شیرینی! به هر حال باید این شایعات را بوجود بیاورند تا حرفهایشان منطقی به نظر برسد در غیر این صورت به چه دلیلی یک بازیکن باید 622 میلیون بیشتر از قراردادش گرفته باشد؟

شاید پرسپولیسی ها بخواهند از این قضیه استفاده کرده و شما را جلوی هواداران قرار بدهند.

در این همه سال مردم من را خیلی خوب میشناسند. من همیشه با پرسپولیس سفید امضا کرده ام. من مثل آقایانی نبوده ام که فقط بستن قراردادشان 10 روز طول می کشد. بهتر است راجع به این مسائل حرف نزنیم چون حتی فکر کردنش هم اعصاب آدم را خورد میکند. البته آقای رویانیان که شجاعتش را ندارد حرفهای من را تایید کند اما شما زنگ بزنید به آقای کاشانی و مدیرهای دیگر و از آنها بپرسید من همیشه سفید امضا کرده ام یا نه.

ادامه دارد...

۱۳۹۲/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...