نسخه چاپی

اختصاصی

اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5

عکس خبري -اجراي توافق‌نامه هسته‌اي ايران و گروه 1+5

ایران و شش قدرت جهانی روز یكشنبه توافقی تكمیل كردند كه به‌طور موقت بیشتر برنامه هسته‌ای ایران را متوقف خواهد كرد كه این روند از دوشنبه هفته بعد (20 ژانویه) آغاز خواهد شد

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 13 ژانویه 2014 (23 دی) در مقاله‌ای به آغاز اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: ایران و شش قدرت جهانی روز یکشنبه توافقی تکمیل کردند که به‌طور موقت بیشتر برنامه هسته‌ای ایران را متوقف خواهد کرد که این روند از دوشنبه هفته بعد (20 ژانویه) آغاز خواهد شد و در ازای آن، تحریم‌های اقتصادی غرب به‌طور محدود کاهش خواهد یافت. عناصر اصلی این توافق‌نامه که اجرای آن‌ها شش ماه به طول خواهد انجامید، ماه نوامبر اعلام شد؛ اما اجرای آن به‌موازات تمرکز گفت‌وگوکنندگان بر جزئیات فنی به تعویق افتاد. این توافق با مخالفت تندروهای ایران، رهبران اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و انتقاد شدید برخی قانون‌گذاران آمریکایی همراه شده است. باوجود اختیار عمل اوباما برای وتوی تحریم‌ها، قانون‌گذاران آمریکایی به تصویب تحریم‌های بیشتر تهدید کرده‌اند. این شرایط در مقطعی اتفاق افتاده که ایران به‌دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] از طریق اقدامات نیروی قدس (ارسال تسلیحات و نیروی نظامی) در کشورهایی مانند سوریه، بحرین و یمن است. با وجود این، آمریکا و ایران به دنبال جدا کردن موضوع گفت‌وگوهای هسته‌ای از تنش‌های متقابل در سایر حوزه‌ها هستند.
در ادامه مقاله آمده است: روز یکشنبه دولت اوباما از توافق‌نامه موقت به‌عنوان گامی مهم برای مهار برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد که به گفت‌وگوکنندگان بین‌المللی برای دستیابی به توافقی فراگیرتر و پایدارتر زمان می‌دهد. آقای اوباما ماه گذشته در نشستی در واشنگتن گفت که شانسی پنجاه پنجاه برای رسیدن به توافقی فراگیر وجود دارد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا که برای نشستی بین‌المللی در مورد جنگ داخلی سوریه به پاریس سفر کرده بود نیز تأیید کرد مرحله بعدی گفت‌وگوها دشوار خواهد بود. وی گفت: «در حالی که اجرا گامی مهم است، مرحله بعدی، چالشی بسیار جدی‌تر ایجاد می‌کند.» مطابق توافق موقت، ایران با توقف غنی‌سازی بالای پنج درصد موافقت کرده است. ذخایر اورانیوم بیست درصدی ایران نیز به اکسید تبدیل خواهد شد. مقامات آمریکایی گفته‌اند که کاهش تحریم‌ها را در صورت پایبندنبودن ایران به توافق‌نامه موقت، متوقف خواهند کرد. نخستین بخش از منابع مالی بلوکه‌شده به ارزش 550 میلیون دلار قرار است اوایل ماه فوریه آزاد شود. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در راستای دفاع از توافق‌نامه در برابر تندروهای داخلی، بر برگشت‌پذیری توافق‌نامه تأکید کرد و گفت: «این بازی است که در زمین ما بازی می‌شود و ما نمی‌توانیم بازنده باشیم... غنی‌سازی هسته‌ای حق ماست.»
در پایان مقاله آمده است: جان کری باوجود پیشرفت در مسئله هسته‌ای بر وجود شکاف عظیم میان ایران و غرب تأکید کرد. جان کری در مورد گفت‌وگوهای صلح سوریه نیز گفت: به این دلیل ایران نمی‌تواند در این گفت‌وگوها شرکت کند که دستور کار ایجاد حکومت انتقالی بدون حضور بشار اسد را نپذیرفته است. کری تأکید کرد: «در دیدار بعدی با ظریف مطمئناً مسئله سوریه را دوباره مطرح خواهم کرد.»

 تحلیل‌: اگر تحلیل و خبر این روزنامه آمریکایی را درباره توافق ایران و 1+5 در گام اول ملاک قرار دهیم، نشان می‌دهد که درّ و یاقوت داده‌ایم و آبنبات گرفته‌ایم! هر چند ما به گروه مذاکره‌کننده خود اعتماد داریم و از آنان حمایت می‌کنیم؛ ولی واقعیت این است که بنا به واقعیات موجود، آمریکایی‌ها و غرب قابل اعتماد نیستند و این نکته مهمی است که گروه مذاکره‌کننده ایرانی باید همواره به آن توجه داشته باشد؛ ضمن اینکه جنگ زرگری صهیونیست‌ها و نمایندگان آمریکا علیه این توافق نمی‌تواند ما را بفریبد که ظاهراً این توافق به‌نفع ایران است! این بازی همان‌گونه که قبلاً نیز گفته‌ایم، تقسیم کار بین صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در بحث مذاکرات است که قبلاً نیز برخی مقامات آمریکایی به آن اذعان کرده‌اند.

۱۳۹۲/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...