نسخه چاپی

اعلام سازوكار هشتمین جشنواره شعر فجر

عبدالجبار كاكایی با تشریح سازوكار هشتمین جشنواره شعر فجر تأكید كرد كه شرط گذاشته و اطمینان گرفته تا همه شاعران بدون هیچ استثنایی بتوانند در جشنواره حضور پیدا كنند.

به گزارش نما دبیر علمی هشتمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جلسه روز دوشنبه شورای سیاست‌گذاری این جشنواره و توافق‌های این شورا گفت: روز دوشنبه (23 دی) این جلسه برگزار شد و مکانیسم برگزاری جشنواره و فرم کلی جشنواره به شورا عرضه شد که این مکانیسم با برگزاری جشنواره در سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد و سازوکار جدید به تصویب اعضای شورای سیاست‌گذاری رسید.

همه چهره‌های متنفذ ادبی در جشنواره شعر فجر

او در ادامه اظهار کرد: کار جشنواره با تعیین شوراهای انتخاب با نام شورای عالی انتخاب آغاز می‌شود که شامل تمام چهره‌های متنفذ ادبی است. این شوراها متنوع و براساس جریان‌های شعری هستند که تشکیل می‌شوند و برگزیده خود را معرفی می‌کنند. هر جریان بخشی از جریان شعری ایران است که بدون درنظر گرفتن جریان‌های سیاسی، نماینده خود را برای شعرخوانی در سه شب مراسم در تالار وحدت معرفی می‌کنند. این برگزیده‌ها در واقع جزو تقدیرشدگان جشنواره خواهند بود که به عنوان جریان‌سازترین شاعر صاحب سبک انتخاب شده‌اند.

جریان‌های مختلف شعر چهره‌ اصلی جشنواره را می‎سازند

کاکایی تصریح کرد: در پیکره شعر معاصر ما گونه‌های مختلف شعری داریم که یکی مبتنی بر گفتمان انقلاب است و رویکرد دیگری هم داریم که به شاعران دگراندیش و مستقل گفته می‌شود. به غیر از این دو جریان که لعاب سیاسی آن‌ها را از هم جدا کرده است، گونه‌های دیگری هم هستند که به مصنوع نوشتن‌، ساده نوشتن‌، کوتاه نوشتن و غیره معروف هستند که هر یک چهره‌های مطرح و آثار قابل عرضه دارند. برای همین کمیته‌ای تشکیل می‌دهند و هر یک برگزیده خود را معرفی می‌کنند. این روند چهره اصلی جشنواره را تشکیل می‌دهد. اما در حوزه رقابتی که در سال‌های گذشته چهره اصلی جشنواره محسوب می‌شده‌، گروه‌های استعدادیاب از بین همین گروه‌ها به شهرستان ها می‌روند‌، کارگاه‌های شعری تشکیل می‌دهند و چهره‌هایی را برمی‌گزینند. چون هر جریانی مغناطیسم خاص خود را دارد، نمی‌توان فقط دو شاعر انقلاب را برای انتخاب این چهره‌ها درنظر گرفت.

تلاش برای نهایت شفافیت

این شاعر همچنین اظهار کرد: البته بار اصلی استعدادیابی این جشنواره روی فراخوان آن است و ما با ایجاد سایت تخصصی جشنواره تلاش می‌کنیم داوری مرحله به مرحله جشنواره را بر روی سایت قرار دهیم تا شاعری که شعرش را به جشنواره می‌فرستد، بتواند مراحل داوری را بررسی کند. حتا دیگران هم می‌توانند روی آثاری که برگزیده نشده‌اند، نظر بدهند و ما تلاش می‌کنیم تا نهایت شفافیت را برای شعرهایی که داوری می‌شوند داشته باشیم.

ترانه و شعر بومی در جشنوراه شعر فجر

دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: علاوه بر سه‌ گونه‌ شعری کودک و نوجوان‌، سنتی و آزاد، دو گونه‌ دیگر هم در جشنواره شعر فجر بررسی می‌شود که یکی گونه شعر محاوره یا ترانه است که اصولا نیازمند حضور اهالی موسیقی است و به نظر می‌رسد که تنها در حوزه شعر نمی‌گنجد. اما برخی ترانه‌ها جنبه شاعرانگی دارند و ما فضایی را برای حضور این آثار فراهم می‌کنیم. همچنین شعر بومی و اقلیمی در جشنواره شعر فجر حضور خواهد داشت و ما تلاش می‌کنیم شعرهایی که به زبان‌های بومی اصلی ما مانند کردی‌، ترکی، لری و غیره هستند، بتوانند در جشنواره شرکت کنند.

مستندی برای همه شاعران

کاکایی با اشاره به ساخت مستندی درباره همه شاعران مطرح گفت: در بخش جنبی مستندی توسط یکی از کارگردان‌های مستندساز مطرح ساخته می‌شود که شامل همه چهره‌های جریان‌ساز خواهد بود و آن‌ها در این مستند بخشی از آثارشان را می‌خوانند.

کتاب‎های شعر هم داوری می‎شوند

او در ادامه گفت: ما داوری کتاب را هم در جشنواره خواهیم داشت که در بخش جنبی جشنواره خواهد بود. چون شاید شاعری در سال‌های اخیر کتابی چاپ نکرده باشد و یا بهترین آثارش در کتاب نیامده باشد، برای همین شاعرانی که مجموعه‌ای در سال‌های اخیر منتشر کرده‌اند، می‌توانند کتاب خود را در این جشنواره شرکت بدهند.

حذف بخش انتخاب شاعر مردمی

او سپس درباره انتخاب شاعر مردمی گفت: من فکر می‌کنم انتخاب شاعر مردمی ضرورتی نداشته باشد. توصیه من این است که این بخش برگزار نشود. چون برگزاری نظرسنجی در این حوزه بسیار دشوار است و بهتر است بگذاریم این را حافظه جمعی جامعه خود اعلام کند و سیر طبیعی خودش را داشته باشد.

برگزاری جشنواره شعر فجر هم‌زمان با نمایشگاه کتاب

کاکایی درباره زمان برگزاری جشنواره هم گفت: هشتمین جشنواره شعر فجر اردیبهشت ماه سال 93 و احتمالا هم‌زمان با نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود و ما می‌توانیم از فضای نمایشگاهی هم استفاده کنیم تا بتواند در فروش آثار شاعران هم مؤثر باشد. همچنین 10 شاعر بین‌المللی از شاعران مطرح و شناخته‌شده عرب،‌ آمریکای لاتین‌ و اروپا برای حضور در این جشنواره دعوت می‌شوند که باید رایزنی‌های آن انجام شود.

داورانی از همه جریان‎های شعری

دبیر جشنواره شعر فجر درباره چگونگی انتخاب داوران این جشنواره هم گفت: تا زمان تشکیل کمیته‌های مستقل، داوران جشنواره شعر فجر مشخص نیستند، چون داوران را کمیته‌های مستقل تعیین می‌کنند و کسی حق تعیین تکلیف برای آن‌ها ندارد. در واقع هر جریان شعری نماینده خود برای شاعر تقدیری و همچنین داور خود را معرفی می‌کند.

شرط و اطمینان برای حضور همه‌ شاعران

کاکایی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا استثنایی برای حضور شاعری در این جشنواره هست یا نه، گفت: تا آن‌جایی که من اطمینان گرفته‌ام و شرط گرفته‌ام، ما استثنایی نخواهیم داشت. حجت را تمام می‌کنیم که این جشنواره علمی است و محور آن خلاقیت است و اگر نحله‌های شعری با ما همراهی نکنند، بی‌توجهی آن‌ها به فضای عرضه و صدالبته مردم است، چون ما استثنایی نداریم و این فرصتی است برای همه شاعران که آثارشان را عرضه کنند.

۱۳۹۲/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...