نسخه چاپی

اختصاصی

تلاش تندورهای داخلی برای تكمیل توافق‌نامه هسته‌ای

عکس خبري -تلاش تندورهاي داخلي براي تكميل توافق‌نامه هسته‌اي

تندروهای ایران روز دوشنبه محتاطانه از تكمیل توافق‌نامه هسته‌ای موقت كه نتیجه آن، كاهش تحریم‌های اقتصادی غرب در ازای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی شش ماه است، سخن گفتند.

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 14 ژانویه 2013 (24 دی) در مقاله‌ای به دیدگاه داخلی ایران در مورد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: تندروهای ایران روز دوشنبه محتاطانه از تکمیل توافق‌نامه هسته‌ای موقت که نتیجه آن، کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب در ازای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی شش ماه است، سخن گفتند. روز یکشنبه پس از هفت هفته گفت‌وگو بر سر جزئیات نحوه اجرای توافق‌نامه که در ماه نوامبر به امضای ایران و گروه 1+5 رسیده بود، توافق حاصل شد.ایران متعهد شده است که به مفاد توافق‌نامه پایبند باشد. تحسین آرام گروه‌های تندرو به این توافق‌نامه که جایگاه محکمی در مجلس، دستگاه قضایی، نیروهای امنیتی، نماز جمعه و تلویزیون دولتی ایران دارند، باعث شگفتی است؛ زیرا این رویکرد ملایم تندروهای ایران پس از هفته‌ها انتقاد و هشدار در مورد گفت‌وگوها پدیدار شده است؛ اما روز دوشنبه، منتقدان به‌طور گسترده‌ای سکوت اختیار کردند و در عین حال، بسیاری از محافظه‌کاران برجسته حتی از این توافق‌نامه به‌عنوان پیروزی برای ایران یاد کردند.در ادامه مقاله آمده است: حمیدرضا ترقی، تحلیل‌گر نزدیک به رهبر ایران، می‌گوید: «ان‌شاء‌الله همه چیز مطلوب خواهد بود... اما به‌طور طبیعی ما باید جزئیات توافق‌نامه را بررسی کنیم.» یک عضو با نفوذ در مجلس ایران نیز گفت که مذاکره‌کنندگانی که تحت نظارت دولت هستند، با مجبور کردن غرب به پذیرش استفاده ایران از نسل جدید سانتریفیوژهای پیشرفته، به پیروزی دست یافته‌اند. ایکانا، خبرگزاری مجلس ایران، به مصاحبه‌ با علاء‌الدین بروجردی، نماینده مجلس، پرداخت و بروجردی گفت که «دست‌کم قدرت‌های جهان پذیرفتند اجرایی کردن چنین دستگاه‌هایی در تضاد با توافق‌نامه نیست.»
در پایان مقاله آمده است: به‌طور کلی، جناح تندروی ایران (ائتلاف ضعیف روحانیان محافظه‌کار و فرماندهان نظامی) همچنان سکوت اختیار کرده‌اند که دلیل آن به‌نوعی می‌تواند شکست سیاسی باشد و تنها آن‌ها به‌دنبال ضدحمله در مرحله بعدی هستند. شاید بتوان گفت پایگاه خبری مشرق‌نیوز در صدد آماده‌سازی چنین حمله‌ای است به‌طوری‌که این پایگاه خبری، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه را به امتناع از ارائه اطلاعات حساس در مورد توافق اخیر متهم کرد و متذکر شد: «کسی متن مربوط به جزئیات توافق را ندیده است و برخی نکات مشخص از زمان توافق‌نامه ژنو در ماه نوامبر تغییر کرده است... اگر می‌خواهید از حمایت مردم برخوردار باشید، اطلاعات را از آن‌ها پنهان نکنید.» کارشناسان می‌گویند در مسیر رسیدن به توافق‌نامه نهایی هسته‌ای احتمالاً برخی از دو طرف سنگ‌اندازی خواهند کرد.

 تحلیل‌: شواهدی که این نشریه برای تأیید ادعایش ارائه داده، حداقل ارتباط را با آن دارد و همین موجب طرح این پرسش می‌شود که چرا این نشریه تلاش دارد وانمود کند در ایران همه از این مسئله خشنودند؟ پاسخ کوتاه این پرسش، این است که این تلاش برای القای هموار شدن مسیر مذاکرات، گام نهایی و وانمود ساختن رفع موانع و نزدیک شدن دوطرف به یکدیگر است. چنین القایی به نفع دشمن و به ضرر ایران است.

۱۳۹۲/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...