نسخه چاپی

تكرار حماسه بدر با بستن تنگه ‌هرمز

كارشناس تاریخ اسلام با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر قرار داشتن نظام جمهوری اسلامی در شرایط «بدر» و «خیبر» گفت: در این دو غزوه، مسلمانان به مقابله با مشركان قریش و یهودیان پرداخته و ضربات سختی را به آن‌ها وارد كردند.

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته(دوشنبه 19 دي‌ماه) در ديدار هزاران نفر از علما، فضلا، طلاب و قشرهاي مختلف مردم قم تأکيد کردند: بر خلاف تصور و تحليل هاي جبهه استکبار، نظام جمهوري اسلامي امروز نه تنها در شرايط شعب ابي طالب نيست بلکه در شرايط بدر و خيبر قرار دارد.
به همين منظور و براي درک بهتر اين فرمايش رهبر معظم انقلاب با «محمدحسين رجبي دواني» استاد دانشگاه و کارشناس برجسته تاريخ اسلام گفت‌وگو کرديم.

* سخنان حکيمانه رهبري درباره شرايط امروز نظام، تشبيهي زيبا از اقتدار آن است

رجبي دواني در ابتداي اين گفت‌وگو، سخنان حکيمانه و ارزشمند رهبر معظم انقلاب درباره شرايط امروز نظام مقدس جمهوري اسلامي مقابل تهديدات دشمن را تشبيهي بسيار زيبا از اقتدار و عظمت جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: وجود مقدس پيامبر اعظم(ص) به سبب آنکه به دليل مسايل احساسي و موقعيت اجتماعي در فشار و اقليت نسبت به حاکميت مشرکان و استکبار قريش قرار داشتند، به ناچار در موقعيتي در شعب ابي‌طالب با ني‌هاشم گرد هم آمدند و چاره‌اي جز تحمل آن سختي ها نداشتند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در اين شرايط، پيامبر(ص) استقامت ورزيدند و بني‌هاشم نيز به عنوان پشتيبانان آن حضرت، سنگ تمام گذاشتند و چون پيامبر(ص) امکان دفاع در برابر استکبار را در موقعيت مکه نداشتند در انتظار گشايش بودند.
وي افزود: اشاره رهبري معظم انقلاب اين است که دشمن تصور کرده با اعمال تحريم‌ها و فشارهايي که به مردم ما تحميل مي‌کند، ما در موضع ضعف هستيم و قدرت دفاع از خود را نداريم مثل آن دوره‌اي که در شعب ابي‌طالب بر پيامبر(ص) و حاميان آن حضرت گذشت. اما به لطف خدا نه تنها در آن موقعيت نيستيم بلکه بسيار مقتدريم و چنانچه دشمن بخواهد منافع ما را تهديد کند و بر ما سخت بگيرد با پاسخ کوبنده و متقابل ما مواجه و پوزه‌اش بر خاک مذلت ماليده خواهد شد.

* حتي در شرايط شعب ابي‌طالب نيز مردم دست از ولايت بر نمي‌دارند

رجبي دواني با اشاره به جزئيات بيشتري از 3 سال حضور پيامبر(ص) و بني‌هاشم در شعب ابي‌طالب گفت: مشرکان فشار آورده بودند که يا پيامبر(ص) در برابر اين هجمه سخت که در قالب تحريم ظهور و بروز پيدا کرده بود به زانو درآيد و از اهداف والاي خود دست بکشد يا بني‌هاشم به عنوان مهم‌ترين پشتوانه‌هاي ايشان، يا پيامبر را فدا کنند يا همه، فداي پيامبر شوند. يعني چنين طراحي شده بود که بني‌هاشم براي نجات بقيه دست از ياري پيامبر (ص) بردارند و هنگامي که پيامبر وقتي بدون يار بماند، به ناچار از آرمانهاي خود عقب نشست
وي با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب تأکيد کرد: بحمدالله برخلاف تصور دشمنان و به فرموده مقام معظم رهبري حفطه الله تعالي، ما در موقعيت شعب ابي‌طالب نيستم. حتي فرضا اگر در اين موقعيت هم قرار گيريم، همانطور که بني‌هاشم حاضر نشد دست از حمايت پيامبر(ص) بر دارد، ما هم دست از ولايت بر نمي‌داريم و با اين پيوند محکمي که بين امت و ولايت وجود دارد، تحريم‌هاي استکبار جهاني نهايتاً به ناکامي آنها و سربلندي و پيروزي ما مي‌انجامد.

* پيروزي مسلمانان با وجود جمعيت 3 برابري مشرکان

رجبي دواني به ماجراي وقوع جنگ بدر اشاره کرد و افزود: وقوع غزوه بدر به اين سبب بود که اموال و دارايي‌هاي مسلمانان پس از هجرت به مدينه، توسط مشرکان قريش مصادره شد، از اين رو پيامبر(ص) حال که با تأسيس حکومت اسلامي در موقعيت اقتدار قرار گرفته بود، در مقام مقابله برآمد و براي تصرف کاروان اقتصادي مکه که از نزديکي چاه‌هاي بدر در حال عبور بود،‌ اقدام کرد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در اين حال، مشرکان قريش به سرکردگي ابوسفيان که حيثيت خود را در خطر مي‌ديدند، به مصاف اسلام آمدند که البته با شکست تحقيرآميز و مفتضحانه‌اي روبه‌رو شدند.
وي افزود: در اين نبرد، با اين که تعداد کفار قريب سه برابر مسلمانان بود، اما ضربه سختي خوردند، چنانچه خداوند در آيه 123 سوره آل‌عمران مي‌فرمايد: «وَلَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ»؛ و يقينا خدا شما را در [جنگ] بدر با آنکه ناتوان بوديد يارى کرد.
اين تحليل‌گر تاريخ اسلام با اشاره به سخنان قاطع رهبري گفت: هنگامي که ايشان مي‌فرمايند در شرايط بدر قرار داريم، يعني اگر استکبار جهاني به سرکردگي آمريکا بخواهد با تحريم بانک مرکزي و نفت جمهوري اسلامي ايران آن را در تنگنا قرار دهد، ما نيز مانند بدر مقابله به مثل مي‌کنيم و با حربه‌هاي مختلف نظير بستن تنگه هرمز، پوزه آن‌ها به خاک ماليده خواهد شد.

* تخطي صهيونيست‌ها عاقبت شوم يهوديان خيبر را براي آنان رقم خواهد زد

رجبي دواني در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با فارس به ماجراي وقوع غزوه خيبر اشاره کرد و گفت: کفار پايگاه بزرگي براي مقابله با اسلام در خيبر تشکيل داده بودند و خيبر موقعيتي است که اسلام با کفر مقابله مي‌کند.
وي ضمن تشريح جزئيات وقوع غزوه خيبر گفت: پيامبر(ص) به سبب فتنه‌انگيزي‌هايي که يهوديان بني‌نضير در مدينه داشتند، با آن‌ها مقابله و از مدينه اخراج و تبعيد کردند. اکثر اين افراد که از بزرگان يهود بودند، برپاکننده جنگ آتش احزاب عليه اسلام بودند که البته در آن قضيه ناکام ماندند. گروهي از اين يهوديان به خيبر رفتند و گروهي هم راهي شامات شدند.
اين کارشناس تاريخ اسلام افزود: يهودياني که به خيبر رفتند، توانستند حاکميت خيبر را پس از مدتي به دست آورند و پايگاه کفر را مقابل اسلام تشکيل دهند، اما پيامبر(ص) پيش از آن که آن پيمان‌شکنان، توطئه‌هاي خبيثانه خود را به مرحله اجرا بگذارند، بر آنها يورش برد و آنان را با رشادت‌هاي مولاي متقيان امير‌مؤمنان(ع) در هم کوبيد و عظمت اسلام را به رخ کشيد.
رجبي دواني ضمن تبيين ماجراي خيبر با وضعيت کنوني نظام جمهوري اسلامي ايران گفت: مراد اين است که اگر صهيونيست‌ها ـ که هر از چندگاهي با حمايت آمريکا و به اميد پشتيباني او براي نظام اسلامي خط و نشان مي‌کشند ـ بخواهند براي ما مشکلاتي ايجاد کنند، همانطور که پيامبر (ص) به اجداد اين صهيونيست‌هاي پليد در خيبر مهلت نداد که بخواهند توطئه‌‌هاي خود را عملي کنند، نظام مقدس جمهوري اسلامي هم در برابر فرزندان خلف يهوديان خيبر به همان صورت برخورد خواهد کرد!

۱۳۹۰/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...