نسخه چاپی

زیرگذر یا لابیرنت پرپیچ و خم چهارراه ولیعصر؟

عکس خبري -زيرگذر يا لابيرنت پرپيچ و خم چهارراه وليعصر؟

حتما شما هم با دیدن عكس‌های پریدن مردم از روی نرده‌ها یا رد شدن آنها از بین نرده‌های چهارراه ولیعصر، هم متاسف شده‌اید و هم متعجب.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: حتما شما هم با دیدن عکس‌های پریدن مردم از روی نرده‌ها یا رد شدن آنها از بین نرده‌های چهارراه ولیعصر، هم متاسف شده‌اید و هم متعجب.

مثل بسیاری از افرادی که در واکنش به این عکس‌ها نظر داده و این تصاویر را تاسف‌بار، ناشی از ضعف فرهنگی، سهل‌انگاری مردم، نداشتن فرهنگ شهرنشینی و مواردی شبیه اینها دانستند. اما در مقابل، عده‌ای هم نظر داده بودند که نمی‌توان یکطرفه به قاضی رفت و باید دید چه اشکالی در کار هست که مردم ترجیح داده‌اند این زحمت را به جان بخرند و با این شکل و شمایل از بین نرده‌ها عبور کنند. جالب اینجاست که وقتی رفتیم ببینیم چه اشکالی در کار هست، خودمان هم به همان حال و روز دچار شدیم و به ما هم پیشنهاد دادند از بین نرده‌ها رد شویم!

زیرگذر یا لابیرنت تودرتو؟

وقتی در ایستگاه متروی چهارراه ولیعصر پیاده شوید و به آخرین سری از پله‌ها برسید، دو راه دارید، یا این که همانطور مستقیم از پله‌ها بالا بروید و به محوطه تئاتر شهر برسید یا این که وارد زیرگذر شوید. تازه اینجاست که گزینه‌های متعددی برای انتخاب کردن دارید و این شروعی است برای سردرگمی. انتخاب‌هایی که وجود دارند به قدری زیادند که اگر دفعات اولی باشد که وارد این زیرگذر می‌شوید، هرچقدر هم تلاش کنید به تابلوهای راهنما اکتفا کنید و از کسی کمک نخواهید، در آخر مجبور می‌شوید سراغ یکی از مامورهای راهنما که در زیرگذر مستقر شده‌اند بروید و از آنها مسیر درست را بپرسید.

به سراغ یکی از این مامورهای راهنما رفتم و در همان حال که در حین یک مکالمه کوتاه، بارها حرفمان به خاطر سوال‌های مردم که می‌خواستند بدانند از کدام طرف باید بروند و از کدام طرف نباید بروند، قطع شد، درباره استقبال مردم از این زیرگذر پرسیدم.

او که می‌گفت در طول روز دقیقه‌ای نیست که بیکار بماند و با انبوه سوال‌های مردم روبه‌رو است، ادامه داد: ما حدود ۳۰ نفر هستیم که در اینجا برای پاسخگویی به مردم مستقر شده‌ایم و هنوز هم برایمان مشخص نکرده‌اند تا چه زمانی باید اینجا باشیم. در طول این مدتی که این زیرگذر افتتاح شده، هر روز مردم بیشتری به اینجا می‌آیند و تقریبا تمام کسانی که وارد زیرگذر می‌شوند، خودشان نمی‌توانند مسیر را پیدا کنند و از ما سوال می‌پرسند.

مامور راهنما که همچنان با صبر و حوصله جواب مردمی را که گیج شده بودند می‌داد و با شنیدن این همه سوال و گلایه و انتقاد خسته نمی‌شد، گفت: این زیرگذر که هزینه زیادی هم برایش صرف شده، توانسته بار ترافیکی چهارراه ولیعصر را کم کند اما مشکلی که هست اینجاست که به طور پیچیده‌ای طراحی شده و اغلب مردم با مراجعه به اینجا نمی‌دانند باید از کدام طرف بروند. خروجی‌های سمت‌های غرب و شرق به خوبی مشخص نشده‌اند و تابلوهای کافی هم گذاشته نشده است یا خود تابلوها مردم را بیشتر گمراه می‌کند.


مردم گیج می‌شوند اما ما صبوریم

یکی دیگر از مامورهای راهنما هم از مراجعه بسیار زیاد مردم گفت: ما برای جواب دادن به مردم اینجا هستیم اما مردم گاهی عجله دارند و وقتی یک مسیر را اشتباه می‌روند یا گیج می‌شوند و مجبورند برگردند و وقتشان تلف می‌شود، به ما گلایه می‌کنند و ناراحتی‌شان را به ما منتقل می‌کنند.

او به تابلوی راهنمایی که روی دیوار نصب شده اشاره کرد و گفت: اینجا تمام مسیرها مشخص شده اما باید مسیرها ساده‌تر طراحی می‌شد تا مردم گیج نشوند. این مشکل هم البته در طول زمان حل می‌شود و مردم کم‌کم راه‌هایی را که باید روزانه از آنها تردد کنند بهتر می‌شناسند اما فعلا که هر تازه‌واردی در پیدا کردن مسیرها مشکل دارد.

این مامور راهنما همچنین درباره لزوم وجود چنین زیرگذری گفت: چهارراه ولیعصر یکی از پرترافیک‌ترین گذرگاه‌های تهران است و علاوه بر این که ترافیک سنگینی به دلیل عبور و مردم در این چهارراه ایجاد می‌شد و این ترافیک به سایر نقاط شهر هم منتقل می‌شد، تا کنون بارها تصادف شده و جان عابران پیاده به خطر افتاده و به همین دلیل عبور مردم از این زیرگذر به نفع خودشان هم است.

او که گفت ما هم می‌دانیم اشکالاتی وجود دارد که ممکن است مردم را نسبت به استفاده از این زیرگذر دلسرد کند، ادامه داد: به نظر من باید شهرداری نظر مردم را بداند مثلا یک صندوق انتقادات و پیشنهادات گذاشته و نظر مردم را بپرسد و برای رفع نواقصی که هست اقدام کند، اما در عین حال مردم هم باید همکاری کنند و بدانند این امکانات برای رفع مشکلات ترافیکی، امنیت تردد و تسهیل در رفت‌وآمدشان ایجاد شده است.


انتخاب با شماست اما مجبورید!

در بین تابلوهایی که کنار پله‌های خروجی نصب شده، علائم راهنمایی قرار گرفته که بر اساس این که بخواهید با استفاده از اتوبوس به مسیرتان ادامه دهید یا این که پیاده بروید، می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اما مشکل جایی شروع می‌شود که نخواهید هیچکدام از این راه‌ها را انتخاب کنید و تصمیم داشته باشید با تاکسی مسیرتان را ادامه دهید. همینجاست که مشکل پیش می‌آید و هنگامی که از پله‌ها بالا می‌روید با نرده‌های فلزی مواجه می‌شوید که مسیرتان را سد کرده‌اند و می‌بینید به نوعی محاصره شده‌اید.

وقتی از یکی از مامورهای راهنما پرسیدم اگر بخواهم با استفاده از تاکسی به میدان فردوسی برسم، از کدام پله‌ها باید بروم، گفت: از این پله‌ها برو بالا، از بین نرده‌ها رد شو و تاکسی بگیر! و بعد از دیدن چهره متعجب من، ادامه داد: نگران نباش خانم، شما لاغری، از بین نرده‌ها رد می‌شوی!

از پله‌ها که بالا آمدم، باز هم همان مشکل را مطرح کردم اما این بار با مامور راهنمایی و رانندگی. و جالب اینجاست که او هم به نرده‌ها اشاره کرد و گفت: از بین این نرده‌ها رد می‌شوی!

وقتی هم که اصرار کردم نمی‌خواهم از بین نرده‌ها رد شوم و اصلا اگر کسی بخواهد تاکسی بگیرد و نخواهد از بین نرده‌ها رد شود باید چه کار کند؟ مامور جوان گفت: خانم ما هم ماموریم، دست ما که نیست. این نرده‌ها را گذاشته‌اند که کسی رد نشود، اما فکر این را نکرده‌اند که مردمی که بخواهند تاکسی سوار شوند یا این که از تاکسی پیاده شده و بخواهند به مترو یا زیرگذر یا پیاده‌روها دسترسی پیدا کنند باید چه کار کنند. فعلا که این نرده‌ها فضای زیادی دارد و می‌شود از آنها رد شد، که شاید بعد اینها را هم عوض کنند. شما هم اگر نمی‌خواهی از اینجا رد شوی باید پیاده در طول این نرده‌ها بروی تا به انتهای پارک برسی.



اعتراض‌ها به گوش اعضای شورای شهر رسید

اما این مشکلات انگار به گوش اعضای شورای شهر هم رسیده است و آنها قول داده‌اند به انتقادهایی که به زیرگذر چهارراه ولیعصر می‌شود رسیدگی کنند.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با خبر دادن از این که هفته آینده تعدادی از اعضای شورای شهر بازدیدی از زیرگذر چهارراه ولی‌عصر دارند، گفته است: در روزهای گذشته اطلاعاتی از سوی شهروندان در خصوص تردد در زیرگذر چهارراه ولی‌عصر به اطلاع اعضای شورای شهر رسیده است.

او به فارس گفته باید جلسه‌‌‌ای با حضور شهردار منطقه 6 برگزار شود و معضل به وجود آمده در زیرگذر چهارراه ولی‌عصر برطرف شود.

بعضی دیگر از اعضای شورای شهر هم گفته‌اند پیگیر این موضوع هستند و به اطلاعاتی که از سوی شهروندان در خصوص این زیرگذر به دستشان رسیده است رسیدگی می‌کنند.

آنها امیدوارند با رسیدگی و رفع این مشکلات، برای تکرار این تجربه چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد؛ تجربه‌ای که اینطور که شنیده می‌شود قرار است در آینده در میدان راه‌آهن، هفت تیر و تجریش هم پیاده شود.

۱۳۹۲/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...