نسخه چاپی

مشخص نیست منبع مالی سبد كالا از كجا تأمین می‌شود!

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز مشخص نیست منبع مالی و هزینه سبد كالا از كجا تأمین می‌شود و مصوبه قانونی آن كجاست! اگر دولت كسری بودجه دارد، اختصاص سبد كالا به مردم بر هزینه‌های دولت می‌افزاید.

به گزارش نما به نقل از ایسنا؛سیدناصرموسوی لارگانی درخصوص مزایا و معایب اختصاص سبد کالا از سوی دولت به مردم، اظهار کرد: اساساً اختصاص سبد کالا به خانواده‌ها کار مثبتی است به خصوص که اگر اجناس این سبد کالا که به مردم تعلق می گیرد از تولیدات داخلی باشد، در این صورت تولید و اشتغال نیز رونق می‌گیرد و برخی از خانواده‌ها که قدرت خرید ندارند، می‌توانند از اجناس این سبد به خصوص از گوشت مرغ استفاده کنند.

وی افزود: به هر حال بسیاری از خانواده‌ها قدرت خرید گوشت را ندارند و با دریافت این سبد کالا می‌توانند کمی از مشکلات خود را حل کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: نکته مهم این است که وقتی سبد کالا به خانواده‌ها تعلق می گیرد، اجناس این سبد قابل خرید و فروش نباشد چرا که بسیاری از خانواده‌های بد سرپرست در صورت قابل خرید و فروش بودن این اجناس در مسیر دیگری استفاده می‌کنند، بسیاری از خانواده‌های بد سرپرست این گله را دارند که سرپرست خانوار معتاد است و یارانه‌های نقدی را صرف خرید مواد می‌کند، پس مهم است که این اجناس سبد کالا قابل خرید و فروش نباشد که ظاهراً نیز اینگونه است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی به معایب سبد کالا نیز اشاره کرد و افزود: از عیوب این سبد آن است که تنها به افراد بازنشسته یا کارمند و یا افرادی که تحت پوشش اداره بهزیستی و کمیته امداد هستند، تعلق می‌گیرد، طبیعی است بسیاری از خانواده‌ها تحت پوشش این سازمان‌ها نیستند، مانند کارگران فصلی و برخی از کشاورزان که به دلیل خشکسالی درآمد آنچنانی ندارند که متأسفانه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، پس باید راهکاری اندیشیده شود که سبد کالا به این خانواده‌ها نیز تعلق گیرد.

لارگانی گفت: دولت اعلام کرده است که یک هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و از طرفی هم قصد ندارد پرداخت یارانه نقدی را قطع کند و از طرفی دیگر هم دولت قصد دارد سبد کالا را به خانواده‌ها بدهد که این موضوع دارای تناقض است، اگر دولت کسری بودجه دارد، پس چگونه می‌خواهد سبد کالا به خانواده‌ها اختصاص دهد؟ هنوز مشخص نیست هزینه سبد کالا از کجا تأمین می‌شود و مصوبه قانونی آن کجاست! اگر دولت کسری بودجه دارد، اختصاص سبد کالا به مردم بر هزینه‌های دولت می‌افزاید.

وی درپاسخ به این سؤال که آیا اختصاص سبد کالا به مردم تورم را افزایش می‌دهد یا خیر، گفت:وقتی افراد خریدار کالایی باشند و آن را خریداری کنند و بد شایعه کنند که مثلاً یکی از اجناس قرار است نایاب شود، کم کم باعث می‌شود که فروشنده‌ها قیمت اجناسشان را بالا ببرند، در حقیقت باید عرضه و تقاضا با هم همخوانی داشته باشد که اگر اینگونه نباشد، تورم افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌ کرد: آنگونه که دولت اعلام کرده است در سال جاری دو سبد کالا به مردم داده می‌شود و در سال‌های آینده نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

۱۳۹۲/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...