نسخه چاپی

رابطه امریكا با اسرائیل اساسا شرم‌آور است

باراك اوباما، رییس جمهور امریكا (راست) و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.

به گزارش نما به نقل از پرس تی‌وی، هم‌زمان با تداوم نادیده گرفته شدن منافع مردم امریکا از سوی رژیم اسرائیل یک تحلیلگر سیاسی روابط واشنگتن و تل آویو را «شرم آور» توصیف کرده است.

مارک وبر، مدیر موسسه بررسی تاریخی از کالیفرنیا روز سه شنبه (۲۴ دی) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت :«روابط بین اسرائیل و امریکا اساسا بسیار شرم آور است زیرا اسرائیل سالیان متمادی با اقدامات و اظهارات خود بارها آرزوها و ومنافع امریکا را زیر پا گذاشته است.»

طبق گزارش‌های منتشر شده در روز سه شنبه، موشه یعلون، وزیر امور نظامی رژیم اسرائیل با اهانت به جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در زمینه طرح وی برای روند به اصطلاح صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل گفت طرح پیشنهادی کری، حتی ارزش کاغذی را که این طرح روی آن نوشته شده است، ندارد. یعلون همچنین کری را به بی‌تجربگی متهم کرد و وی را تلویحا فردی مزاحم و مایه دردسر خواند.

پیشنهادات کری برای مذاکرات به اصطلاح صلح یک طرح امنیتی برای دره اردن در کرانه باختری اشغالی را شامل می‌شد که طبق آن نیروهای اسرائیلی باید از این دره خارج شوند. رژیم تل آویو با این پیشنهاد مخالفت کرد.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد اسرائیل از توهین به امریکا ابایی ندارد هر چند این رژیم برای بقای خود همواره به حمایت تمام عیار واشنگتن متکی بوده است.

وبر افزود با این وجود «ابراز حمایت تمام عیار امریکا از اسرائیل مورد علاقه مردم امریکا نیست اما این قدرت لابی اسرائیلی، یهودی یا صهیونیستی است که زندگی سیاسی و فرهنگی امریکایی‌ها را تا این اندازه تحت تاثیر قرار داده است.»

رژیم اسرائیل به رغم انتقادهای جامعه بین‌المللی از جمله متحدان خود از سیاست‌های توسعه طلبانه تل آویو همچنان به گسترش ساخت و سازهای غیرقانونی خود در اراضی اشغالی فلسطین ادامه می‌دهد.

۱۳۹۲/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...