نسخه چاپی

ایران جای آمریكا را در موازنه جدید خاورمیانه می‌گیرد

اندیشكده نومحافظه‌كار امریكن اینترپرایز در گزارشی هشدار داد آمریكا در حال عقب‌نشینی از خاورمیانه (غرب آسیا) است و ایران در مركز توازن جدید قرار می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از کیهان ،مری ‌هابک و توماس دانلی دو تن از پژوهشگران این اندیشکده با اشاره به حضور نظامی آمریکا به بهانه القاعده و بدون اینکه به نقش دولت آمریکا در راه‌اندازی این شبکه بپردازند، نوشتند: یک شکست و ناکامی بزرگتر، ناتوانی ما در برقراری منافع پایدار و تعریف پیروزی بوده است. از این رو، پرزیدنت باراک اوباما تلاش می‌کند تا جنگ خاورمیانه را به چیزی بیگانه با ماهیت آن تبدیل کند: جنگی که آمریکا به سادگی بتواند از آن خارج شود. القاعده اکنون قوی‌تر از دهه 1990 است. ما بن‌لادن را کشتیم اما القاعده سر جای خود است.
نویسندگان با اشاره به اینکه «رژیم‌های قدیمی عربی در منطقه، شکننده و یا در حال فروپاشی هستند و این فروپاشی از مصر به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشور عربی آغاز شده» تأکید می‌کنند: در این شرایط دولت اوباما تنها منبع نیرو و مشارکت راهبردی در منطقه یعنی اسرائیل را نیز وبال گردن می‌داند.
در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: تا یک دهه پیش از این قابل تصور نبود که ایران در مرکز توازن قدرت جدید خاورمیانه قرار گیرد. تعبیر غلط دولت آمریکا از مذاکرات هسته‌ای این بوده که فشار تحریم‌ها تهران را به بررسی محدود کردن برنامه هسته‌ای خود مجبور کرده است. اما یک ارزیابی واقع‌بینانه‌تر این است که جمهوری اسلامی امیدوار است دستاوردهای خود را تثبیت کند. آنها آشوب 2009 را به طور مؤثر سرکوب کردند. ایران همچنین بدون هزینه جانی یا مالی بیش از حد، دولت حامی خود را در دمشق نجات داده و دولت همسوی ایران در بغداد نیز جای پایش محکم شده است. امریکن اینترپرایز معتقد است: حتی دورنمای مذاکرات هسته‌ای به ایرانی‌ها اجازه داده که ادعای معتبرتری از مشروعیت را مطرح کنند و مهم‌تر از همه اینکه آمریکا- شیطان بزرگ- ظاهراً آماده است تا برتری ایران را در منطقه به رسمیت بشناسد مادام که ایرانی‌ها این امر را خیلی آشکار نکنند. به طور خلاصه، نظمی که از زمان جنگ دوم جهانی به این سو توازن قدرت را در خاورمیانه تعریف می‌کرد، در حال دگرگونی است.
این تحلیل خاطرنشان می‌کند، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است آمریکایی‌ها را متقاعد کرده باشد که آنان از خاورمیانه و مشکلاتش خسته شده‌اند، اما خاورمیانه هنوز برای جهان بسیار مهم است. جهان به منابع انرژی این منطقه نیاز دارد.
تحلیلگران امریکن اینترپرایز همچنین نوشته‌اند: رویگردانی اوباما از جنگ خاورمیانه نه تنها یک خطای راهبردی بلکه لکه ننگی بر دامان آمریکاست. اکنون جهان در حال ارزیابی عقب‌نشینی آمریکاست و همین عربستان و اسرائیل را نگران کرده است. به طور خلاصه آنها از خلأ ایجاد شده نفرت دارند و می‌خواهند به نوعی این خلأ را پر کنند که احتمالاً اوضاع را بدتر می‌کند.

۱۳۹۲/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...