نسخه چاپی

ادعای خسارت چند هزار میلیارد تومانی مترو

عکس خبري -ادعاي خسارت چند هزار ميليارد توماني مترو

حجم خسارات وارده از سوی شهرداری 21 میلیارد تومان اعلام شده، هرچند برآورد ریالی ما (حتی هزینه وارده بر خود شهرداری) هم چندین برابر این عدد است اما خسارات جبران ناپذیری كه بواسطه تعطیلی این خطر بر شهروندان تهرانی وارد شده، اعم از: افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، افزایش ترافیك مسیر، اضطراب و آشفتگی روانی در شهروندان و ... مشابه هزینه‌ای چند هزار میلیاردی است كه بدلیل عملكرد غلط بخشی از زیر مجموعه شهرداری تهران اتفاق افتاده و به هیچ وجه قابل جبران نبوده و مسئولیت آن فقط بر عهده شهرداری تهران بوده است.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور گفت: شایسته است شهرداری دلیل اصلی وقوع سیلاب را اعلام کند. در این حادثه خسارت چند هزار میلیارد تومانی به شهر وارد شده است.

سیدمجتبی شفیعی در گفت‌وگو با فارس درباره وقوع آبگرفتگی در خط 4 متروی تهران، اظهار داشت:‌ براساس گزارشات ارائه شده از سوی مبادی ذی‌صلاح بر خلاف ادعای شهرداری تهران اساساً بارندگی اخیر نه تنها در طی پنجاه سال اخیر بی سابقه نبوده و حتی در پنج سال اخیر هم بارش‌های مشابهی ثبت شده است. بنابراین ادعای اینکه این بارندگی سیلی نادر و ویرانگر بوده که در صورت عدم ورود به مترو جان و مال مردم تهران را به خطر می‌انداخت اساساً سخنی غیر واقعی است.

وی ادامه داد: همه کسانی که تنها یکبار از محل حادثه بازدید کرده‌اند می‌دانند که علت ورود آب از کانال به تونل مترو، شکستگی دیواره کانال در محل مجاور ایستگاه بوده و صرفاً فعالیت‌های عمرانی نادرست متروی تهران باعث بروز این خسارات چند صد میلیاردی بوده است. بنابراین شایسته است شهرداری به جای فرافکنی مسئولیت، دلیل اصلی وقوع این حادثه را اعلام کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: تقدیر و تشکر از عملکرد شهرداری تهران از سوی برخی مسئولین و مجموعه‌ها بصورت کتبی و شفاهی صورت گرفته اگر مربوط به عملکرد ایشان پس از وقوع این حادثه بوده که طبعاً این عملکرد صرفاً در راستای جبران کوتاهی‌ها و اشتباهات زیر مجموعه خود صورت گرفته است، اما اگر در ازای اتلاف میلیاردی منابع بیت المال صورت گرفته، آن هم با این حجم و گستردگی جای تأسف و تعجب همگان را دارد.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور افزود: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در طی خدمات چندین ساله دولت که بعضاً در طول تاریخ بی سابقه بوده است، چنین تقدیر و تشکرهایی را بیاد نداریم و این هم نمودار مظلومیت دولت خدمتگزار است.

وی گفت: اگر حضور به موقع و فعالیت سنگین مجموعه‌های دولتی از قبیل وزارت نفت، وزارت نیرو، و وزارت کشور در اولین ساعات حادثه و بکارگیری همه امکانات و تجهیزات لازم نبود، قطعاً تخلیه آب و لجن‌ها و راه‌اندازی این خط، هفته‌ها بطول می‌انجامید و خسارات جبران ناپذیر دیگری هم به شهر وارد می‌شد. این نکته هم در اغلب اظهار نظرها و تقدیر و تشکرها مغفول ماند.

وی یادآور شد: حجم خسارات وارده از سوی شهرداری 21 میلیارد تومان اعلام شده، هرچند برآورد ریالی ما (حتی هزینه وارده بر خود شهرداری) هم چندین برابر این عدد است اما خسارات جبران ناپذیری که بواسطه تعطیلی این خطر بر شهروندان تهرانی وارد شده، اعم از: افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، افزایش ترافیک مسیر، اضطراب و آشفتگی روانی در شهروندان و ... مشابه هزینه‌ای چند هزار میلیاردی است که بدلیل عملکرد غلط بخشی از زیر مجموعه شهرداری تهران اتفاق افتاده و به هیچ وجه قابل جبران نبوده و مسئولیت آن فقط بر عهده شهرداری تهران بوده است.

شفیعی یادآور شد: موضوع دیگری که در بروز این حادثه و در مدت زمان رفع موانع و اصلاح خرابی‌ها کاملاً مشهود و حیرت آور است، بایکوت خبری و اطلاعاتی رسانه‌ها و مسئولین شهرداری تهران است. به نحوی که نه تنها اجازه تهیه گزارش دقیق از خسارات وارده به بسیاری از رسانه‌ها و مسئولین ذی‌ربط داده نشده بلکه حتی از ورود برخی مسئولین دولتی برای بازدید از محل و کمک به حل مشکل هم از طرف شهرداری تهران جلوگیری شده است. البته درخواست این دفتر برای دسترسی به برخی مستندات و نقشه‌ها هم تا کنون از سوی شهرداری تهران بی پاسخ مانده است!

وی گفت: با توجه به حکم وزیر کشور که استاندار تهران را مسئول کمیته بررسی علل وقوع این حادثه تعیین کرده‌اند، شایسته بود مجموعه‌هایی نظیر شورای اسلامی شهر تهران قبل از تقدیر و تشکر از شهرداری، که متأسفانه به رویه‌ای مستمر تبدیل شده منتظر نتیجه این بررسی‌ها می‌ماندند تا نهایتاً جمع بندی این کمیته ملاک قضاوت در مورد تقدیر یا تنبیه شهرداری قرار می‌گرفت و خدای نکرده شائبه عدم استیفای حقوق شهروندان تهرانی از سوی شورای شهر در افکار عمومی تقویت نشود.

۱۳۹۱/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...