نسخه چاپی

شاهراه‌ جاسوسی آمریكا لو رفت

لو رفتن شاهراه جاسوسی آمریكا، سرقت اطلاعات شخصی ۷۰ میلیون آمریكایی، ساخت كنسول بازی چینی، ورود نوكیا به دنیای اندروید و ساخت گوشی‌های ویندوز فونی از سوی سونی از مهمترین رویدادهای فناوری در هفته‌ای كه گذشت بود.

به گزارش نما، رویدادهای قابل توجهی در هفته‌ای که گذشت در دنیای فناوری اطلاعات رخ داد. در اینجا مروری بر خلاصه این تحولات داریم.

شاهراه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا لو رفت

آژانس امنیت ملی آمریکا با نصب نرم‌افزاری خاص بر روی نزدیک به صد هزار رایانه به دولت آمریکا امکان داده شاهراهی اطلاعاتی برای جاسوسی به وجود آورد. این اقدام دست کاخ سفید را برای جاسوسی باز می گذارد و بزرگراهی دیجیتال برای طراحی و اجرای حملات سایبری به وجود می آورد.



مهم‌ترین وظیفه این نرم افزار تسهیل دسترسی به شبکه‌های رایانه‌ای است و فناوری رازآلود به کار رفته در آن افزودن داده به شبکه‌های رایانه ای یا جلوگیری از انتقال داده هایی خاص را برای آژانس امنیت ملی آمریکا ممکن می کند. جالب آنکه این نرم افزار پیشرفته حتی در صورت متصل نبودن رایانه به اینترنت هم قادر به اجرای دستورات اخلال‌ گرانه است.

سرقت اطلاعات شخصی ۷۰ میلیون آمریکایی

منابع آگاه آمریکایی از حملات سایبری به شرکت‌های خرده فروشی در آمریکا در فصل خرید تعطیلات و سرقت اطلاعات شخصی نام، آدرس، شماره تلفن و پست الکترونیک ۷۰ میلیون آمریکایی خبر دادند.

مقامات آگاه آمریکایی می‌گویند که شرکت های تارگت و نیمن مارکوس تنها شرکت های خرده فروشی در این کشور نیستند که در فصل خرید تعطیلات سال گذشته مورد حملات سایبری قرار گرفته‌اند.



چاپگر همراه مخصوص گوشی‌های هوشمند


به دنبال افزایش علاقمندی کاربران موبایلی به سرویس‌های تصویری مانند Instagram، شرکت ژاپنی Fujifilm چاپگر قابل ‌حملی را تولید کرده است که به اینترنت متصل می‌شود و امکان چاپ اطلاعات داخلی گوشی هوشمند شما را فراهم می‌کند. این چاپگر موبایلی Instax Share SP-۱ نام دارد و برای آن قابلیت چاپ تمام عکس‌های داخلی گوشی هوشمند شما به اندازه کارت ویزیت فراهم شده است.

نسل جدید شیشه محافظ گوشی‌های هوشمند با قابلیت میکروب‌کشی

به دنبال افزایش استفاده از نمایشگرهای لمسی در گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی، این ابزار به بستری مناسب برای جمع شدن میکروب‌ها و آلودگی‌ها تبدیل شده است.

اما شرکت Coring بزرگترین تولیدکننده شیشه‌های محافظ مخصوص نمایشگرهای لمسی ادعا می‌کند که این مشکل را با ساخت نخستین سیستم محافظ ضدباکتری حل کرده است.

شیشه محافظی که این شرکت تولید کرده است به فرمول ویژه‌ای حاوی ماده ضدباکتری و یون نقره مجهز شده است. این مواد در شیشه بیرونی به کار رفته‌اند و هیچ گونه تاثیری در تصاویر پخش شده از نمایشگر برجا نمی‌گذارند.

نخستین دوربین فیلمبرداری ۴ هزار پیکسلی جهان

شرکت سونی با حضور در بزرگترین نمایشگاه فناوری جهان که در لاس‌وگاس آمریکا برگزار شده است، از فناوری جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند چهار برابر بهتر از تمام دوربین‌های دیجیتالی فیلم موجود در جهان تصویربرداری کند.

این شرکت الکترونیکی ژاپنی در نمایشگاه CES ۲۰۱۴ از نخستین دوربین فیلم برداری دیجیتالی جهان با کیفیت ۴ هزار پیکسل رونمایی کرد و توضیح داد که این Handycam با قیمت ۱۰۹۹ دلار فروخته می‌شود.


هیتلر برای گوگل دردسرساز شد

اشتباه گوگل در نمایش نام قدیمی یک میدان در شهر برلین آلمان باعث اعتراضات گسترده به این شرکت و عذرخواهی از آن شد.

این میدان شهر برلین در زمان حکومت نازی ها در دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی میدان آدولف هیتلر نام داشت و علیرغم اینکه بیش از ۸۰ سال از منسوخ شدن این نام می گذرد، گوگل در سرویس نقشه خود میدان مذکور را آدولف هیتلر نام گذاری کرده است.

گوگل علیرغم عذرخواهی از کاربرانش در مورد علت این اشتباه هیچ توضیحی نداده است.

فرانسه به جنگ آمازون و گوگل رفت

دولت فرانسه سال ۲۰۱۴ را با اعلام جنگ به گوگل و آمازونن شروع کرد.سنای فرانسه به تازگی قانونی تصویب کرده که سایت های آنلاین فروش کتاب مانند گوگل و آمازون را از ارسال رایگان کتاب در داخل خاک فرانسه محروم می‌کند.

این اقدام بر مبنای قانونی موسوم به لانگ مصوب سال ۱۹۸۱ صورت گرفته که بر اساس آن محدودیت‌هایی بر میزان تخفیف تعلق گرفته به کتب چاپی اعمال می‌شود.

گوگل ایجاد مزاحمت برای کاربران جیمیل را ساده‌تر کرد

به تازگی قابلیت جدیدی به گوگل اضافه شده که به کاربران امکان می‌دهد برای هر کسی که در جهان دارای حساب کاربری در شبکه اجتماعی گوگل پلاس است، ایمیل ارسال کنند.

کارشناسان معتقدند چنین اقدامی ایجاد مزاحمت برای کاربران جیمیل را بسیار ساده خواهد کرد، زیرا تنها کافیست یک حرف را در زمان تایپ گیرنده پیام جدید خود در جیمیل وارد کنید تا علاوه بر افراد موجود در فهرست تماس، اسم و مشخصات دهها نفر دیگر در معرض دید شما قرار بگیرد.

فیس بوک عقب‌نشینی کرد

شکایت کاربران از فیس‌بوک به دلیل انتشار پست‌های تبلیغاتی منجر به شکایت کاربران و پرداخت غرامت ۲۰ میلیون دلاری شد و فیس‌بوک به این نتیجه رسید که ضرر این شیوه تبلیغاتی بیش از نفع آن است و در نهایت آن را متوقف کرد.

فیس بوک از سال ۲۰۱۱ با هدف افزایش درآمد خود ارسال تبلیغات در قالب پست های مورد حمایت را آغاز کرد.

هوواوی هم کنسول بازی ساخت

شرکت چینی هوواوی نخستین کنسول بازی خود را تولید کرد؛ البته این محصول که مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ساخته شده است را فعلا فقط به دست مردم چین رساند.

نخستین کنسول بازی هوواوی در حالی وارد بازار چین شده است که مقامات بلندپایه این شرکت چندی پیش از آغاز یک طرح آزمایشی مبنی بر ممنوعیت فروش کنسول‌های بازی خارجی در این کشور خبر دادند.


معرفی نخستین گوشی نوکیا اندرویدی

شایعات مربوط به گوشی هوشمند Normandy نوکیا مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید همچنان منتشر می‌شود و منابع آگاه اخباری در این زمینه منتشر می‌کنند.

ماه گذشته اعلام شد، شرکت نوکیا مدل مفهومی گوشی هوشمند جدیدی را با نام Normandy تکمیل کرده است که مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید روانه بازار می‌شود.

در این اخبار گفته شد که Normandy از طرح سری گوشی‌های هوشمند Lumia نوکیا استفاده می‌کند و با رنگ‌های متنوع‌تر، مانند سری گوشی‌های Asha و Lumia وارد بازار می‌شود.

اما مرکز خبری evleaks با قطعیت بیشتر اعلام کرد که گوشی هوشمند Normandy مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ساخته می‌شود. این مرکز تصاویری از نخستین گوشی اندرویدی نوکیا منتشر کرده است که در آن ابزارهای Viber و Skype نیز اجرا شده‌اند.


اپل و سامسونگ آشتی می‌کنند

مدیرعامل اپل و مدیرعامل شرکت سامسونگ تا یک ماه آینده جلسه‌ای را با یکدیگر برگزار می‌کنند تا از این طریق راهکارهای موجود برای خاتمه دادن به نبردهای چند ساله خود را پیدا کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دادگاه قضایی، دو شرکت اپل و سامسونگ متعهد شدند تا در جریان نبردهای چندساله خود در زمینه حق امتیازهای به‌ثبت رسیده به دنبال راهکار باشند و این درگیری‌ها را پایان دهند.

اپل بالاخره دوربین آیفون را ارتقا می‌دهد

حق امتیاز جدید ثبت شده توسط اپل که در سایت اینترنتی "مرکز ثبت اختراعات آمریکا" منتشر شده است، نشان می‌دهد که این شرکت در حال توسعه مکانیسم جدید برای تثبیت تصاویر در دوربین‌های دیجیتالی است.

این ماژول فعال کننده تصویری جدید VCM OIS نام دارد و نه تنها میزان تار بودن تصویر را کاهش می‌دهد، بلکه سرعت اتوفوکس را نیز بیشتر می‌کند.

سونی تولید گوشی هوشمند ویندوزی را تایید کرد

مدیر مرکز تلفن‌های همراه سونی در اروپا در جریان گفت‌وگو با خبرگزاری TechRadar اعلام کرد که شرکت ژاپنی سونی مذاکرات خود را با مایکروسافت آغاز کرده است تا دستگاه‌هایی مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز فون را روانه بازار کند.

او گفت که سونی مذاکراتی با شرکت‌های دیگر از جمله مایکروسافت انجام داده است تا گستره فعالیت‌های خود را افزایش دهد. پرون گفت: «ما نمی‌خواهیم کارخانه‌ای باشیم که همه فعالیت‌هایمان مبتنی بر یک سیستم‌عامل جلو برود».

طراحی مدل ریاضی برای پیش‌بینی حملات جدید سایبری

محققان دانشگاه میشیگان مدعی یافتن الگویی برای پیش‌بینی حملات سایبری جدید شده و می‌گویند بر مبنای یک مدل ریاضی می‌توان حملات مذکور را از قبل تشخیص داد.

از جمله نمونه‌های مطالعاتی که مدل ریاضی کشف شده را تایید می‌کند می‌توان به بدافزار استاکس نت و حمله ویروسی به شرکت سعودی آرامکو اشاره کرد.

محققان در مجموع دو مفهوم را ابداع کرده اند یکی مخفی کاری که به معنای توانایی بدافزار برای پوشیده نگهداشتن فعالیت خود است و دیگری ماندگاری که معنای قابلیت بدافزار برای نامکشوف ماندن تا زمان استفاده است. این دو مفهوم به یافتن زمان بندی دقیق اجرای حملات سایبری کمک کرده است.



یاهو بالاخره https را برای ایمیل فعال کرد

با فشار فعالان امنیتی بالاخره یاهو اعلام کرد که پروتکل https را بصورت پیش‌فرض برای تمام کاربران سرویس یاهو میل فعال کرده است.

پیش‌تر به دنبال فشار فعالان امنیتی بر این شرکت، یاهو وعده داده بود که پروتکل امن را برای سرویس ایمیل خود فعال کند. این تصمیم که در اکتبر سال گذشته اتخاذ شده بود، با اعلام مریسا میر در کنفرانس CES اجرایی شد.

کنسول بازی جدید با قابلیت تشخیص حرکات چشم


در پایان سال جاری کنسول بازی جدیدی روانه بازار می‌شود که به سیستم سخت‌افزاری با قابلیت تشخیص چشم انسان مجهز شده است.

شرکت SteelSeries قرار است در پایان سال جاری میلادی کنسول بازی جدیدی روانه بازار کند که به سیستم سخت‌افزاری با قابلیت تشخیص چشم انسان مجهز شده است و می‌تواند حرکت چشم کاربر را تشخیص دهد و کنترل بازی رایانه‌ای را از این طریق به کاربر بسپارد.


ورود ۸۱۴ هزار گوشی با نمایشگر منحنی به بازار جهانی در ۲۰۱۴

پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۱۴ میلادی در مجموع ۸۱۴ هزار نمایشگاه منحنی AMOLED مخصوص گوشی‌های هوشمند وارد بازار جهانی شوند که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۸.۳ میلیون دستگاه می‌رسد.

عرضه این نمایشگرهای منحنی در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ محدود خواهد بود و به ترتیب در این سال‌های ۱.۹، ۴.۵ و ۸.۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند مجهز به نمایشگر منحنی به دست کاربران جهانی خواهد رسید.


کشف صدها دستگاه الکترونیکی جعلی در انگلیس

مقامات مرکز استانداردسازی انگلیس طی بررسی‌های خود در غرب لندن موفق به کشف صدها دستگاه شارژر، دستگاه‌های USB و لوازم جانبی تلفن همراه ناایمن شدند که چهار مرکز تجاری آن‌ها را عرضه می‌کردند.

شارژرهای موبایلی، دستگاه‌های USB و لوازم جانبی تلفن همراه که همه آن‌ها به صورت جعلی ساخته شده بود به شرکت‌های اپل، سونی، ‌ال‌جی، نوکیا،‌ مایکروسافت،‌ HTC و سامسونگ مربوط می‌شدند.


وعده سیسکو: همه چیز را به اینترنت متصل می‌کنیم

جان چمبرز، مدیرعامل سیسکو در سخنرانی تازه خود آینده جالبی را از جهان کاملا متصل به اینترنت ترسیم کرد.

وی در سخنرانی خود در نمایشگاه CES ابعاد جدیدی از نسل سوم اینترنت یا اینترنت اشیا را شرح داده که بر اساس آن همه چیز به اینترنت وصل شده و دارای IP خواهد بود. البته این جهان کاملا شبکه‌ای از فرصت‌ها و چالش‌های خاص خود برخوردار خواهد بود.

یکی از جنبه‌های جالب این تحول ارائه خدمات رسانه‌ای و ویدیویی به شیوه‌ای کاملا جدید و متفاوت است که دسترسی به هر نوع محتوای ویدیویی با کیفیت بالا بر روی هر وسیله الکترونیکی را تسهیل می کند.

شکایت گوگل از اپل ناکام ماند

به دنبال شکایت گوگل از اپل در مورد نقض حق اختراعات متعلق به این شرکت، دادگاه تجدیدنظر رسیدگی‌کننده به این پرونده، ادعاهای گوگل را رد کرد.

گوگل پس از خرید واحد موبایل شرکت موتورولا شکایاتی را علیه چند شرکت که از اختراعات ثبت شده به نام موتورولا استفاده می کردند تقدیم دادگاه کرد.


ارتش سایبری سوریه حساب توییتر و وبلاگ مایکروسافت را هک کرد

گروه هکری ارتش سایبری سوریه با حمله به حساب توییتر شرکت مایکروسافت و وبلاگ اصلی این شرکت آن را از کار انداخت.

به دنبال این حمله هکری مایکروسافت موفق شد در عرض مدت کوتاهی کنترل حساب کاربری خود در سایت توییتر را مجددا به دست آورد. همچنین این شرکت توانست کنترل وبلاگ خود را هم به فاصله چند ساعت بعد از این حمله در دست بگیرد.

کاهش۲۰ درصدی درآمد پیامکی اپراتورها تا سال ۲۰۱۷


کارشناسان پیش‌بینی کردند درآمد اپراتورهای جهانی از سرویس‌ پیام‌های متنی و چند رسانه‌ای تا سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰ درصد کاهش یابد.

این طور که مرکز تحقیقاتی Strategy Analytics در گزارش اخیر اعلام کرده است، درآمد اپراتورهای موبایلی از سرویس‌های پیام‌رسان طی سال ۲۰۱۳ میلادی با کاهش ۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن ۱۰۴ میلیارد دلار محاسبه شد.


گوشی هوشمند Xperia Z۲ سونی از راه می‌رسد

شایعات منتشر شده حاکی از آن است که محبوب‌ترین گوشی هوشمند سونی موسوم به Xperia Z۱ در «کنگره جهانی تلفن ‌همراه» (MWC) به ‌روز می‌شود تا مدل جدید آن با نام Xperia Z۲ به دست کاربران برسد.

۶۴ درصد والدین برای رایانه‌های خود بیش از کودکانشان زمان می‌گذارند

نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است ۶۴ درصد والدین آمریکایی که کودکان زیر ۱۸ سال دارند، برای رایانه خود بیش از اعضای خانواده و دوستان نزدیک‌شان وقت می گذارند.

این مطالعه نشان داد بزرگسالان آمریکایی که قصد دارند همه زمان خود را مدیریت کنند، روزانه به‌طور میانگین ۱۶ دقیقه را پشت رایانه شخصی خود هدر می‌دهند.

این زمان هدر رفته به انتظار برای باز شدن یک برنامه، خاموش شدن دستگاه، روشن شدن رایانه و ... مربوط می‌شود.

نسل جدید گوشی‌های مجهز به اندروید KitKat

با نزدیک شدن به "کنگره جهانی تلفن‌همراه"(MWC ۲۰۱۴) که به زودی در بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود، شرکت ال‌جی خود را آمده کرده است تا نسل جدید گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل Android ۴.۴ KitKat را عرضه کند. در نمایشگاه MWC نسل جدید گوشی‌های هوشمند معمولی و متوسط مبتنی بر نسخه KitKat سیستم‌عامل اندروید معرفی می‌شوند.

۱۳۹۲/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...