نسخه چاپی

میزان ذخایر ارزی ایران در سراسر جهان

درحالی كه صبح امروز جزئیات كاهش تحریم های اتحادیه اروپا بر روی ایران منتشر شد، یك مقام آمریكایی اذعان كرده است كه ایران 100 میلیارد دلار ذخایر بلوكه شده در كشورهای مختلف دارد. این مقام آمریكایی در خصوص چگونگی دسترسی ایران به 4.2 میلیارد دلار از آن را تشریح كرده است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، یکی از مقامات دولت ایالات متحده اعلام کرده است که ایران در حدود 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه شده در سرتاسر جهان دارد که بر اساس توافق اخیر هسته ای میتواند به 4.2 میلیارد دلار آن دسترسی داشته باشد.

ایم مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در مصاحبه ای با خبر گزاری رویترز عنوان کرده است که این میزان از ذخایر ارزی ایران در کشورهای مختلفی وجود دارد و بخش اعظم آن شامل درآمدهای نفتی ایران است که به دلیل تحریم های مالی اران توان دسترسی به آنها را ندارد.

طبق توافق صورت گرفته میان ایران و 5 + 1 ایران میتواند به میزان 7 میلیارد دلار در قالب تخفیف تحریم ها کسب درآمد کند که 4.2 میلیارد دلار آن به شکل دسترسی به ذخایر ارزی بلوکه شده است.

ایم مقام آمریکایی در خصوص چگونگی انتقال این وجه عنوان کرده است که: ایران میتواند تعیین کند که از کدام منبع میخواهد به این رقم دسترسی داشته باشد و دولتهای غربی نقل و انتقال آن را به شکل اقساطی طی شش ماه آینده ممکن میسازند.

پیش از این کاخ سفید نیز در گزارش خلاصه ای که از توافق هسته ای در روز پنج شنبه منتشر کرده بود، اشاره به رقم 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه شده ایران کرده بود.

رویترز اذعان کرده است که رقمی که در قبال توافق هسته ای ایران توان دسترسی به آن را خواهد داشت، بخشی کوچک از کل ذخایر ارزی بلوکه شده است.

همچنین توافق ژنو غرب و آمریکا را از اعمال تحریم های جدید نفتی بر علیه ایران در مدت زمان اجرای توافق ممنوع میکند. مقام دولت آمریکا عنوان کرده است که اگر چنانچه بهای نفت طی شش ماه اجرای توافق کاهش یابد، میزان صادرات نفت ایران که اکنون به 1 میلیون بشکه رسیده است، افزایشی نخواهد داشت.

این مقام آمریکایی همچنین با هشدار به شرکتهای غربی برای عجله نکردن در خصوص از سر گیری کسب و کار با ایران، اشاره کرده است که برداشته شدن تحریم ها طبق توافق ژنو محدود و قابل بازگشت است.

رویترز به شکل جالبی به مزایای کاهش تحریم های ایران برای شرکتهای غربی اشاره کرده است و نوشته: شرکتهای اروپایی در حال بررسی ظرفیت های اقتصادی یک ایران در انزوا هستند که به شکل ضروری نیازمند بازسازی زیرساختهای اقتصادی خود است و از جمعیت جوان 76 میلیون نفری و همچنین ذخایر عظیم نفت و گاز بهره مند است.

پیش از این، این خبرگزاری گزارش داده بود که شرکت شیمیایی بلژیکی «تسندرلو» طی هفته های آینده محموله کود شیمیایی خود را به سمت ایران روانه خواهد کرد و ایران نیز قادر خواهد بود با کاهش تحریم ها اولین مناقصه کربنات دو سود خود را طی دو سال کامل کند.

این مقام آمریکایی در ادامه هشدار خود به شرکتهای غربی برای عدم حضور سریع در اقتصاد ایران گفته است: باز کردن مجدد باب مراودات اقتصادی و تجاری با ایران در حال حاضر گزینه مطلوبی نیست. زیرا هنوز تحریم ها نقل و انتقال پول به ایران را محدود کرده است.

گفتنی است که امروز نیز اتحادیه اروپا جزئیاتی از کاهش تحریم های ایران منتشر کرده بود که بر اساس آن ایران قادر خواهد بود صادرات پتروشیمی خود را از سر بگیرد و همچنین به تجارت طلای خود ادامه دهد. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که نقل و انتقال پول از طریق بانکهایی که از تحریم خارج شده اند تا سقف 40 هزار یورو به غیر از موارد انسان دوستانه برای ایران میسر خواهد بود.

۱۳۹۲/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...