نسخه چاپی

دولت گندم 500 تومانی را 390 تومان می‌خرد!

عکس خبري -دولت گندم 500 توماني را 390 تومان مي‌خرد!

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاستهای دولت در خرید تضمینی گندم، گفت: از قدیم رسمی میان كشاورزان وجود داشت كه دادن گندم خوراكی به دام را گناه می‌دانستند اما با سیاستهای دولت، قبح این كار هم ریخته شده و گندم خوراكی به دام داده می‌شود.


به گزارش نما، محمد دهقان در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه قیمت اعلام شده خرید تضمینی گندم از طرف دولت غیر قانونی است، اظهار داشت: بر اساس قانون، باید افزایش قیمت خرید تضمینی دولت حداقل بر اساس نرخ تورم تعیین شود.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اعلام دیر هنگام نرخ خرید تضمینی گندم از طرف دولت، افزود: دولت نرخ خرید تضمینی گندم در سال 91 را 395 تومان اعلام کرده در حالی که قیمت خرید تضمینی گندم در سال 90 حدود 360 تومان بود که با احتساب تورم 20 درصدی باید قیمت خرید دولت بیش از این باشد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت گندم دامی 550 و جوی دامی 600 تومان برآورد می شود، اظهار داشت: با این وضع قیمتها، کشاورزان حاضر نیستند گندم خوراکی خود را به سیلوهای دولتی بفروشند و زحمت انتقال آن را نیز بکشند و گندم سرخرمن خود را به دامداران و مرغداران با قیمت بالاتر از قیمت دولتی می فروشند.

وی ادامه داد: امسال باتوجه به بارندگی های مناسب وضعیت کشت گندم کشور بسیار خوب بود و دولت می توانست با اتخاذ سیاست درست نیاز داخلی کشور را تامین کند تا نیازی به واردات این محصول استراتژیک وجود نداشته باشد اما با این سیاست خرید تضمینی با قیمت 395 تومان ، کشاورزان گندم خوراکی خود را به دامداران می فروشند و ما مجبور به واردات گسترده گندم خواهیم شد.

وی با انتقاد از عملکرد وزیر جهادکشاورزی در عدم حمایت از کشاورزان، افزود: چرا دولت خود را برای واردات 6 تا 7 میلیون تن گندم آماده کرده است؟ این کار از نظر سیاسی و امنیتی درست نبوده و مغایر با سیاستهای نظام در راستای خودکفایی است.

دهقان ادامه داد: دولت مجبور است با نرخ بالاتر از 500 تومان از خارج گندم وارد کند اما با این قیمت گندم کشاورزان داخلی را خریداری نمی کند، این کار به ضرر منابع ارزی کشور بوده و فقط به نفع دلالان و وارد کنندگان گندم است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح هزینه های تولید گندم گفت: هزینه تولید یک کیلوگرم گندم 480 تومان است در صورتی که هزینه های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز به این هزینه ها اضافه شود هزینه تولید هر کیلو گندم بالاتر از 500 تومان نیز خواهد شد.

دهقان با تاکید بر اینکه اقدام دولت در قیمت گذاری خرید تضمینی گندم تعجب بر انگیز است، اظهار داشت: از قدیم رسمی میان کشاورزان وجود داشت که دادن گندم خوراکی به دام را گناه می دانستند اما با این سیاستهای دولت، قبح این کار هم ریخته شده و گندم خوراکی به دام داده می شود.

وی با بیان اینکه گندمهای وارداتی بعضی اوقات از نظر بهداشتی تایید نمی شوند، افزود: چرا ملت ایران نباید امکان استفاده از گندم مرغوب ایران را داشته باشند و مجبور به استفاده از گندم نا مرغوب خارجی شوند و گندم مرغوب داخلی به خاطر سیاست های غلط قیمت تضمینی خوراک دام شود.

دهقان تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی نباتات امسال 16 درصد نسبت به سال 90 افزایش داشته است در حالی که قیمت گندم کمتر از 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این امر ناعادلانه است.

۱۳۹۱/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...