نسخه چاپی

دختران محجبه در دانشگاه های هنر مظلوم اند

همه ما اهالی هنر كننده كار و در میدان هستیم. صحبت من بر سر مدیریتی است كه باید نقشه راه را هدایت كند وگرنه ما سربازان فرهنگی هستیم و خودمان را فرمانده نمی دانیم. فرمانده باید از رهبری حكم بگیرد.

در بخشی از مصاحبه با جمال شورجه با محوریت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، این کارگردان سینما بر ضرورت تشکیل یک نهاد فراقوه ای با محوریت ولایت جهت اجرای امور فرهنگی کشور تاکید کردند. در ذیل ادامه گفت و گو با جمال شورجه کارگردان سینمای ایران را می خوانید:
همیشه حرکات انقلابی ناخالصی ها را دور می کند و الحمدالله به برکت انقلاب اسلامی ایران، این اتفاق در کشور ما هم افتاده و جبهه های مشخص شده اند و افرادی که پای کار ارزشها و آرمانهای انقلاب اند، مشخص اند.
مدیران فرهنگی از نهادهای انقلابی باید این افراد را در هنرهای گوناگون من جمله هنرهای تجسمی، شعر، نقاشی، تئاتر، سینما و ... دور یکدیگر جمع کنند چراکه از وزارت ارشاد نمی تواند انتظار داشت چون این وزارتخانه تحت تاثیر سیاست های دولت ها متغیر است. البته وزارت ارشاد نام پر طمطراق «فرهنگ و ارشاد اسلامی» را یدک می کشد. یعنی باید با آموزه های اسلامی فرهنگ را هدایت کند اما تابحال این اتفاق افتاده است؟ به عقیده من ارشاد باید به یک سرویس دهنده محدود در حوزه فرهنگ تبدیل شود چراکه همه جریان فرهنگی کشور باید از سوی رهبری تغذیه فکری و هدایت شود و این کفش برای وزارت ارشاد خیلی بزرگ است. برای نمونه شاید بتوان گفت وزارت فرهنگ هنر و سپس یکسری وظایف در حوزه اجرا در این جبهه مانند تولید فیلم، نشر کتاب و ... در اختیارش قرار دهیم.
ما امروز به یک مدیریت کلان و جامع برای فرهنگ نیاز داریم که ذوب در ولایت و مورد وثوق مقام معظم رهبری باشد نه اینکه بخواهد مقاصد و اندیشه های خود را رهگیری کند.
سراج24: جناب آقای شورجه شما مدعی هستید که در بین اهالی هنر در چند سال اخیر انشقاق بوجود آمده است. آیا فردی در این جامعه (جامعه هنری) وجود دارد که بتواند بعنوان ریش سفید و امین طرفین بار دیگر این افراد را دور یکدیگر جمع کند و مدیریت این تشکلی که شما پیشنهادش را دادید بر عهده بگیرد؟
همه ما اهالی هنر کننده کار و در میدان هستیم. صحبت من بر سر مدیریتی است که باید نقشه راه را هدایت کند وگرنه ما سربازان فرهنگی هستیم و خودمان را فرمانده نمی دانیم. فرمانده باید از رهبری حکم بگیرد و حیطه اختیاراتش گسترده باشد و ما در رکاب ایشان خدمت کنیم.
از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به عنوان یک بازوی محکم باید حضور داشته باشد و با سیاست گذاری در این جبهه و تزریق فکر کمک نماید. در این شورا دانشمندان بزرگی من جمله روسای سه قوه عضو هستند که براحتی می توانند فرمان هماهنگی امور فرهنگی را صادر کرده و برنامه ها را اجرایی نمایند.
به نظر من ما در امور فرهنگی به یک قوه فرهنگی انقلاب اسلامی هم تراز با سه قوه دیگر نیازمندیم. فرهنگ شوخی بردار نیست و همین امروز نیز هر سه قوه سایه فرهنگ را بالای سر خود حس می کنند و مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید کرده اند که فرهنگ را زیر سایه اقتصاد و سیاست قرار ندهید، چراکی فرهنگ اولی تر بر این دو مورد است.
ما امروز قوه فرهنگی انقلاب اسلامی را کم داریم که در عین استقلال زیر بیرق ولایت از دولت و بودجه دولتی ارتزاق کرده و در سیاست گذاری کلان هم درآمدزایی داشته باشد تا بتواند این جبهه های منشق فرهنگی را مدیریت کند. چون این جبهه زیرنظر ولایت است چندان هم دچار اعوجاج و انحراف نمی شود. البته اعوجاج تا حدی مانع نیست چون بحث سلیقه مطرح می شود. برای مثال در سازمان صدا و سیما شما فکر می کنید همه افراد مانند آقای ضرغامی فکر می کنند؟ و یا در سازمان تبلیغات اسلامی که رئیس آن با حکم مقام رهبری منصوب می شود، همه افراد تفکرات شان مانند رهبری است؟ خیر اینگونه نیست. اینها سلیقه است اما نکته ای که مهم است، جهت گیری های کلان است که باید در راستای ولایت باشد و از سوی رهبری صادر شود.
تشکیل چنین جبهه ای شاید بتواند مشکل ما را در حوزه های فرهنگی حل نماید. این سپاه فرهنگی انقلاب را هرچه زودتر باید تشکیل دهیم. حتی اگر یک روز هم تشکیل این جبهه به تاخیر بیفتد شاید ما را با ده ها روز ضرر و زیان مواجه کند چراکه هم اختلافات بیشتر شده و هم دشمن روز به روز قوی تر می شود و هجه اش را علیه ملت ایران بیشتر می کند.
سراج24: هنر و مشخصا سینما تا چه اندازه می تواند به ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی کمک کند و بر گسترش آن تاثرگذار باشد؟
این یک امری بدیهی است امروز سنیما، تصویر و تلویزیون بعنوان کارآمدترین ابزار برای انتقال فرهنگ در دنیا خدمت می کند. شما شاهد هستید که شبکه های مختلف ماهواره ای نیز از طرق تصویر و فیلم مفاهیم خودشان را منتقل می کنند.
ابزاری مانند سینما، تئاتر و تلویزیون سهل الوصول و سریع الانتقال ترین وسایلی هستند که می توانند مفاهیم را منتقل نمایند؛ خصوصا زمانی که شکل داستانی به خودشان می گیرند.
در حال حاضر شبکه های ماهواره ای با چنین الگوهای نمایشی در افکار دنیا نفوذ می کنند. پس ما هم می توانیم از این ابزار استفاده کنیم و ما هم توانایی بکارگیری از این ابزار و تکنولوژی های روز سینما را داریم اما باید متخصصانش را پیدا کنیم. افرادی که در عین داشتن علم و توانایی، باید در راستای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گام بردارند و بر این اساس تفکر کنند.
ما باید دانشگاه ها را وارد این عرصه کنیم. باید فارغ التحصیلانی تربیت شوند که نگاه شان نگاه انقلابی باشد نه اینکه دانشجویی با تفکر سکولار بعنوان نیروی دشمن در دانشگاه ها تربیت شود. متاسفانه یکی از معضلات امروز، دانشگاه های ما هستند مخصوصا دانشگاه هایی که علوم انسانی تدریس می کنند. برای تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همه سازمان ها باید به کمک و یاری بیایند. دانشجویی که هنر می خواند باید با تفکرات انقلابی تربیت شود تا بتواند به نظام جمهوری اسلامی خدمت نماید. برای مثال از دانشجویی که در رشته پزشکی فارغ التحصیل می شود، انتظار می رود که تخصصش را در خدمت به مردم کشور خودش هزینه کند. در فرهنگ هم باید اینگونه باید. متاسفانه این نظارت ها در آموزش عالی و آموزش و پرورش ضعیف است و اکثر فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی و هنر در جبهه انقلاب فکر نمی کنند. اگر سری به دانشگاه ها مخصوصا دانشگاه های هنر بزنید متوجه می شوید که اوضاع خیلی خراب است. ما نه دروس خوبی برای تربیت نیرو در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ارائه کرده ایم و نه نگاه دانشجو را به نگاه انقلاب اسلامی نزدیک کردیم.
متاسفانه بنده تصویرهای بسیار بدی از دانشگاه های هنر مانند روابط بین آدم ها و عدم رعایت روابط محرم و نامحرم دیده ام. این روابط آدم را فاسد می کند، فساد دل را مریض می کند و دلی هم که مریض باشد مانند سرطان در سراسر جان فرد نفوذ می کند؛ آنوقت چگونه می توان از چنین فردی که فارغ التحصیا رشته هنر است انتظار داشت که با حضورش در فیلمها به مردم درس اخلاقی مداری و انقلابی گرایی بدهد؟
سراج24: متاسفانه جوی براه افتاده که هر فردی که هنری است گویا باید با ادبیات و حال و هوای خاصی رفتار کند و به قول شما انگار هنر با دین غریبه است.
این نتیجه تاثیر فرهنگ غرب است. بخاطر اینکه سیستم آموزشی ما از علوم انسانی گرفته تا علوم دیگر ،متاثر از فرهنگ غرب است. اصل قضیه علوم انسانی ماست که باید تحت نظر علوم اسلامی تدریس شود اما همه چیز غربی است .
از همان این تفکر غلطی که شما به آن اشاره کردید وجود داشت. من پیش از انقلاب رشته گرافیک و نقاشی می خواندم زمانی که وارد دانشکده هنر شدم فکر می کردم وارد رقاص خانه شده ام!
البته امروز هم وضعیت به همین شکل است با این تفاوت که امروز به ناچار و بالاجبار نیمچه چارقدی سرشان می کنند اما روابط و تفکر همان تفکرات غربی و گذشته است.
مججبه های ما دردانشگاه های هنر مظلوم هستند. از اینها بپرسید چه درد و دلهایی دارند که چگونه از سوی اساتید و دانشجوها به سخره گرفته می شوند. انگار نگاه به هنر بایدنگاهی آزاد و ول باشد و متاسفانه این موضوع در سینما هم تعمیم پیدا کرده است.
تنها راه چاره همین تشکیل سپاه فرهنگی انقلاب اسلامی است وگرنه به قول دوست طنزپرداز که می گفت "ما ده نفر بودیم اما تنها" همچنان باید جدا از هم و با تفرقه و دوری از یکدیگر به فعالیت های بی ثمر خود ادامه دهیم.
سراج24: استاد شورجه از شما ممنونیم که وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار دادید.
خواهش می کنم. انجام وظیفه بود. برای شما و همه سربازان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی آرزوی سلامتی تندرستی و موفقیت دارم. یاعلی.

۱۳۹۲/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...