نسخه چاپی

تصمیمی كه نتانیاهو به كری اعلام كرد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جان كری وزیر امور خارجه آمریكا گفته است این رژیم قصد دارد چهارمین بلوك از شهرك های یهودی نشین كرانه باختری رود اردن را به مناطق اشغالی ضمیمه كند.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته است این رژیم قصد دارد چهارمین بلوک از شهرک های یهودی نشین کرانه باختری رود اردن را به مناطق اشغالی ضمیمه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، رادیو نظامی اسرائیل روز یکشنبه گزارش داد اسرائیل همیشه از قصد خود برای الحاق سه بلوک از شهرک های کرانه باختری در مذاکرات آینده با فلسطینیان، صحبت کرده است. این سه بلوک عبارتند از: اتزیون در جنوب، معال آدومیم در شرق بیت المقدس و آریل در شمال.

بر اساس این گزارش نتانیاهو همچنین پیشنهاد داده است اسرائیل همچنان کنترل تعدادی از شهرکها را کرانه باختری از جمله بیت ال، افرا و یکی از شهرکهای دیگر را که تا شمال و شرق رام الله امتداد دارند، در اختیار داشته باشد.

بر اساس گزارش رادیو نظامی اسرائیل اگر اسرائیل بخواهد کنترل خود را بر «بلوک بیت ال» و دیگر شهرک نشینها تثبیت کند این بدین معناست که حدود 13 درصد از خاک کرانه باختری را ضمیمه خود خواهد کرد. این گزارش این مقدار از خاک کرانه باختری را «درصد بسیار عظیمی» از این مناطق توصیف کرده است.

خبرنگار این رادیو گزارش داد نتانیاهو در آستانه مذاکرات بر 13 درصد از این مناطق تاکید دارد.

نتانیاهو در حال حاضر مبادله سه تا چهار درصدی زمینها را پیشنهاد داده است تا پس از آن به بقیه این اراضی بپردازد.

در مذاکرات قبلی بین فلسطینیها و اسرائیلیها،‌ ایهود باراک نخست وزیر اسبق اسرائیل در سال 2001 پیشنهاد کرده بود شش تا هشت درصد از این اراضی به اسرائیل ضمیمه شود. این در حالی است که اولمرت در سال 2008 در این زمینه هفت درصد را پیشنهاد داه بود.

این در حالی است که فلسطینیها تلاش می کنند مبادله اراضی را در حد دو درصد یعنی پایین ترین حد ممکن نگه دارند.

دفتر نتانیاهو هنوز درباره گزارش رادیو نظامی اسرائیل اظهار نظری نکرده است.

فلسطینیها و اسرائیلیها اواخر ژوئیه مذاکرات خود را از سر گرفتند اما پیشرفت کمی در این مذاکرات حاصل شده است.

در حال حاضر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تلاش می کند طرفین در ماههای آینده بر چارچوبی که این مذاکرات را جلو خواهد برد، توافق کنند.

۱۳۹۲/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...