نسخه چاپی

انتقاد مجری عربستانی از مبلغان وهابی

در رویدادی بی‌سابقه، مجری سرشناس عربستانی برخلاف رویكرد همیشگی رسانه‌های این كشور در یك برنامه زنده تلویزیونی به شدت از مبلغان وهابی به دلیل تشویق و اعزام جوانان سعودی برای جنگ در سوریه انتقاد كرد.

به گزارش نما - فارس نوشت:


به گزارش نما به نقل از شبکه العالم، "داود الشریان" دیشب در برنامه "الثامنه" در شبکه سعودی "ام بی سی" برای نخستین بار به موضوع تحریک جوانان عربستانی برای جنگ در سوریه پرداخت.

اقدام بی سابقه این شبکه سعودی در مطرح کردن این موضوع جنجالی، درحالی است که این کشور یکی از حامیان اصلی گروه‌های مسلح و تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره در سوریه است.

یک زن عربستانی که خود را مادر "محمد ذهب" معرفی کرد، با حضور در این برنامه به عنوان مهمان، تأکید کرد که پسر 17 ساله اش به بهانه "جهاد" به سوریه فرستاده شده است.

این زن عربستانی گفت: با وجود سن کم فرزندم، افرادی برای خروج او از کشور و رفتن به سوریه برای جنگ برنامه ریزی کردند.

مادر این نوجوان عربستانی تأکید کرد که فرزندش درحالی برای "جهاد" به سوریه اعزام شده که معنی این واژه را نمی داند.

این زن عربستانی از پادشاه، ولیعهد و وزیر کشور سعودی خواست به او کمک کرده و فرزندش را باز گردانند.

وی گفت: "من بیمار هستم و فرزندم از دستم رفته و رنج می کشد؛ می خواهم با محمد بن نایف وزیر کشور دیدار کنم تا برخی مسائل را که در تلویزیون گفته نمی شود، به او بگویم".

این مادر عربستانی خطاب به کسانی که فرزندش را به سوریه فرستاده اند تأکید کرد: از خدا بترسید، ما شما را نفرین می کنیم.

"عبدالله الدوسری" پدر "الحمیدی" یکی دیگر از جوانان عربستانی اعزام شده به سوریه نیز گفت که فرزند 23 ساله اش به لبنان و سپس سوریه رفته است.

دکتر "ابراهیم المیمن" از مسئولان دانشگاهی عربستان در این برنامه اذعان کرد، کسانی که جوانان سعودی را برای اعزام به سوریه فریب می‌دهند، افراد کم سن و سال را انتخاب می‌کنند، زیرا به سادگی می توانند بر آنان تأثیر بگذارند.

وی افزود: این افراد نیازهای روانی جوانان را تأمین می کنند، ولی در مقابل آنان را تحت فشار قرار داده و برای انجام کارهای مشخصی آموزش می دهند .. به آنان وعده بهشت و حورالعین می دهند و برای آنان مثالهایی را از رهبران تاریخ اسلام در دوران جوانی می آورند.

این مسئول سعودی خاطرنشان کرد، بیشتر کسانی که از سوریه بازگشته اند، کسانی که آنان را برای رفتن به جنگ در سوریه تحریک کرده‌اند، نفرین می کنند.

* نحوه تحریک جوانان عربستانی برای رفتن به سوریه

وی تأکید کرد: تحریک به صورت مستقیم از طریق دعوت یا صدور فتوا یا نشستها صورت می گیرد و یا به صورت غیر مستقیم از طریق شبکه ها، فیلم ها و یا تصاویر جنگ در سوریه. بنابراین کسانی هستند که جوانان را با تأثیرگذاری عاطفی برای جنگ تحریک می کنند.

این مسئول دانشگاهی سعودی اذعان کرد: جهاد اصول و قواعدی دارد که باید به آنها پایبند بود.

در ادامه این برنامه "داود الشریان" به شدت از مطالب مطرح شده از سوی مبلغان در شبکه‌های اجتماعی "توییتر" انتقاد کرد و گفت که مبلغان سعودی مانند "سلمان العوده"، "محمد العواجی" و "محمد العریفی" فرزندانمان را به افغانستان، عراق و سوریه می فرستند درحالیکه فرزندان خود آنان در رفاه زندگی می کنند.

وی خطاب به مفتی های وهابی سعودی افزود: "اگر بهشت را می خواهید خودتان به سوی آن بروید ما نیز به دنبال شما می آییم".

الشریان همچنین به "عدنان عرعور" پدر معنوی تروریستها در سوریه که در عربستان زندگی می‌کند گفت: "تو ای عرعور از کجا به کشور ما آمده ای ؟! .. ما را از شر خودت راحت کن".

۱۳۹۲/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...