نسخه چاپی

افزایش ركورد تغییر ریاست دانشگاه ها

فرجی در ادامه توفیقی

عکس خبري -فرجي دانا در ادامه توفيقي

فرجی دانا در حالی به عنوان وزیر بر كرسی وزارت علوم تكیه زده كه وی در مدت سه ماه وزارت، حكم تغییر بیش از 20 رئیس دانشگاه و پژوهشگاه را صادر كرده است.

اختصاصی/به گزارش نما ،26 آبان ماه، جعفر توفیقی به عنوان سرپرست بر صندلی وزارت علوم تکیه زد؛ کسی که در هشتمین دوره ریاست جمهوری نیز وزیر علوم و نامش به عنوان یکی از گزینه های تصدی این وزارتخانه در دولت یازدهم نیز مطرح شده بود.
توفیقی در مدت 71 روزی که سکان وزارت علوم را به عهده داشت البته چندان بیکار هم ننشست؛ او غیر از تلاش برای بازگرداندن دانشجویان ستاره دار و اعضای هیات علمی بازنشسته، دست به تغییر روسای دانشگاه ها هم زد که شاید مهمترین تغییر در ریاست دانشگاه علامه طباطبایی رخ داد.
مساله ای که با واکنش برخی ناظران سیاسی کشور همراه بود؛ همچنانکه لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از همه دستگاه‌ها وظیفه دارد نسبت به عزل و نصب‌ها در وزارت علوم واکنش نشان دهد و با تخلف افراد برخورد صورت گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از تغییرات پیاپی در وزارت علوم از سوی سرپرست این وزارتخانه گفت: وقتی فردی به عنوان سرپرست برای یک وزارتخانه معرفی می‌شود، نهایتا سه ماه می‌تواند در این سمت باقی‌ بماند. درنتیجه، عقل، منطق و مصلحت اقتضا نمی‌کند که به جابجایی و عزل و نصب بپردازد.
وی خاطر نشان کرد: اقدامات شتابزده، جابجایی و عزل و نصب‌های متعدد در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها جز سرگردانی اساتید، ایجاد بی‌نظمی در برنامه‌ دانشگاه‌ها و برهم زدن آرامش فضای دانشگاهی هیچ فایده دیگری نمی‌تواند داشته باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان با بیان این که برخلاف وعده‌های انتخاباتی دولت اعتدال، متاسفانه در ماههای ابتدایی دولت نگاه تند سیاسی در حال حکم فرما شدن بر وزارت علوم است، خاطر نشان کرد: وزارتخانه‌ای که باید در راستای پیشرفت علمی حرکت کند در همین ماههای ابتدایی دولت تدبیر و امید درگیر چالش‌های سیاسی شده و این امر تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست.
اما توفیقی شانس نشستن دائم بر کرسی وزارت علوم را نداشت و جای خود را به فرجی دانا داد؛ اما آن چه که در حرکت رو به جلوی این وزارتخانه بعد از حدود سه ماه پس از حضور فرجی دانا هم ادامه یافت همان روند تغییرات بود.
برخی دانشگاه ها گرفتار موج تغییرات شدند و تاکنون 23 دانشگاه و پژوهشگاه، تغییر را در بالاترین سطح مدیریتی خود احساس کرده اند؛ مساله ای که البته هنوز هم پایان نیافته است.
دانشگاه های خواجه نصیرالدین طوسی با علی خاکی صدیق، پیام نور با ابوالفضل فراهانی، اصفهان با هوشنگ طالبی، گیلان با احمد رضی و علم و صنعت با محمدعلی برخورداری به ترتیب در معرض تغییر قرار گرفتند.
از طرفی محمد کافی به دانشگاه فردوسی مشهد رفت و محمدقاسم سحاب نیز به دانشگاه تفرش راه یافت و عصاری به عنوان رئیس جدید دانشگاه جندی شاپور، رحیم حب نقی به عنوان رئیس دانشگاه ارومیه، محمدجواد فتح آبادی به عنوان رئیس دانشگاه باهنر کرمان، ابوالحسن نایبی به عنوان رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین و سعید حمیدی به عنوان رئیس دانشگاه اراک معرفی شدند.
اخیرا هم سرپرستان دانشگاه علوم کشاورزی گرگان و دانشگاه منابع طبیعی گلستان انتخاب و دانشگاه های شیراز، یزد، تبریز و خوارزمی نیز پذیرای روسای جدید بوده اند.
هرچند به گفته وزیر علوم این تغییرات پس از حضور هیات بازرسی این وزارتخانه و بررسی شرایط دانشگاه ها رخ داده است؛ همچنین فرجی دانا هفته گذشته اعلام کرد که این هیات ها به 56 دانشگاه کشور اعزام شده اند و طبق گزارش های دریافتی آنها تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
البته پژوهشگاه‌های کشور نیز از این تغییرات بی‌نصیب نماندند؛ پژوهشگاه علم و فناوری اطلاعات، تربیت بدنی و علم ورزشی، مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از جمله پژوهشگاه هایی هستند که طی روزهای گذشته با سرپرستان جدید خود آشنا شده اند.
این تغییرات البته در شرایطی صورت می گیرد که فرجی دانا معتقد است که تغییر و تحولات با احتیاط انجام شده و اصولا عجله ای هم برای این مساله وجود ندارد.
وزیر علوم در عین حال بر این نکته هم تاکید کرد که در نظر است در تغییر و تحولات، مکانیزم‌های داخلی دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد: اساسا موضوع تغییر و تحولات در جامعه دانشگاهی مساله‌ ای مخفی نیست و در این زمینه دانشگاهیان قبل از هر کسی متوجه این تغییرات خواهند شد و هیچ حکمی به صورت ناگهانی صادر نمی‌شود مگر آنکه قبل از آن حتما مطالعه انجام داده و با افراد در این زمینه صحبت شود و همانطور که گفته شد با مشورت با دانشگاهیان و صبر و حوصله و تانی این تغییرات انجام می‌گیرد.
اما این تغییرات چندان هم محتاطانه نبود، چراکه 20 آذر خبری مبنی بر عزل یکباره سه رئیس دانشگاه های پیام نور، اصفهان و گیلان در صدر اخبار قرار گرفت.
مساله ای که باز هم با واکنش برخی نمایندگان مجلس همراه بود؛ در این رابطه رضا صابری عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از انجام تغییرات در دانشگاه ها باید مبتنی بر توسعه علمی دانشگاهی و نه صرفا برای تغییر فضای سیاسی دانشگاه ها باشد.
وی ادامه داد: اگر پشتوانه یک تغییر آن هم در سطح ریاست دانشگاه ارتقای سطح علمی باشد جای تقدیر هم دارد اما تغییر روسای دانشگاه ها با اهداف سیاسی نمی تواند توجیه منطقی داشته باشد؛ آنچه که امروز نیاز فضای دانشگاهی است رشد و توسعه علمی دور از فضای متشنج سیاسی است.
به نظر می رسد تنها تغییرات در دانشگاه تهران با رویکرد محتاطانه همراه بوده است. از طرفی برخی معتقدند تغییر و تحولات شامل دانشگاه هایی می شود که هیات بازرسی در آنها حضور می یابند و با این حساب باید منتظر تغییر روسای 33 دانشگاه دیگر طی ماه های اخیر باشیم.

۱۳۹۲/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...