نسخه چاپی

دلایل مسمومیت پردیسی ها

در هفته‌ای كه گذشت، بیش از سه‌هزارو500نفر از شهروندان شهر جدید «پردیس»، به‌دلیل استفاده از آب لوله‌كشی در این شهر دچار مسمومیت و مجبور به مراجعه به مراكز درمانی شدند.

به گزارش نما به نقل از شرق: در هفته‌ای که گذشت، بیش از سه‌هزارو500نفر از شهروندان شهر جدید «پردیس»، به‌دلیل استفاده از آب لوله‌کشی در این شهر دچار مسمومیت و مجبور به مراجعه به مراکز درمانی شدند.

در همین رابطه «حسین طلا»، دبیر مجمع نمایندگان استان تهران پیش از این از اعلام نتایج مسمومیت شهروندان پردیس پس از بررسی‌های چندباره و جلسات با فرمانداری پردیس، مسوولان وزارت بهداشت و آبفای شرق تهران خبر داد.

در همین رابطه او روز گذشته با اشاره به نتایج نهایی بررسی مسمومیت شهروندان پردیس، شکستگی لوله‌های انتقال آب و نفوذ میکروب‌های آلودگی سطحی و فاضلابی به لوله‌های انتقال آب پردیس را علت مسمومیت بیش از سه‌هزارو500نفر از شهروندان پردیس اعلام کرد. او گفت: طی روزهای گذشته اطلاعاتی که مجددا از مجموعه وزارت بهداشت و شرکت آبفا گرفته شد، نهایتا به‌دلیل نیازمندبودن برای بررسی بیشتر و نقطه‌گذاری کسانی که دچار آلودگی شده بودند و تطبیق با مسیر جریان و همچنین به دلیل انجام چند نمونه‌گیری مجدد، اعلام نتیجه به تعویق افتاد.

طلا تاکید کرد: با این حال پس از بررسی‌های چند باره ما، مشخص شد دلیل این مسمومیت شکستگی لوله‌های انتقال آب بوده است که به دلیل اینکه در ساعاتی از روز فشار آب کم شد، مقداری آلودگی سطحی و فاضلابی وارد لوله‌های انتقال آب شد و منجر به مسومیت مردم شد. دبیر مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید بر اینکه هم‌اکنون آب لوله‌کشی در این منطقه از سلامت کافی برخوردار است، اظهار کرد: «در حال حاضر نگرانی خاصی درمورد سلامت آب آشامیدنی در شهر پردیس وجود ندارد و مشکل انتقال آب رفع شده است.»

اظهارات حسین طلا، دبیر مجمع نمایندگان استان تهران در شرایطی است که طی روزهای اخیر شایعه‌ای در شهر پردیس دهان‌به‌دهان مردم این شهر می‌چرخید که حکایت از وجود لاشه حیوانات مرده در کنار لوله‌های آب شکسته‌شده و تاثیر آن بر آلودگی آب داشت. در همین رابطه یک مقام مسوول در فرمانداری شهر پردیس که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به این مساله می‌گوید: «در آزمایش‌های گرفته‌شده از آب شهر پردیس، میکروب «ای‌کولای» دیده شده است که میکروب معروفی است و طبق اعلام پزشکان میکروبی است که در مدفوع انسان‌ها و حیوانات خونگرم وجود دارد.» او می‌افزاید: مسوولان در جلسه‌های خود سعی دارند، وجود میکروب «ای‌کولای» در آب پردیس در زمانی که مردم را مسموم کرد رسانه‌ای نکنند اما جواب آزمایش‌های صورت‌گرفته وجود دارد و نشان می‌دهد، میکروب «ای‌کولای» از نوع فاضلابی در آب این شهر وجود داشته است.

«ای‌کولای» چیست؟

باکتری «اشریشیا کولای» (Escherichia coli) که معمولا با نام مخفف «ای‌کولای» (E coli) نام‌برده می‌شود، باکتری گرم منفی میله‌ای شکل است که به‌طور شایع در بخش تحتانی روده حیوانات خونگرم یافت می‌شود. اغلب گونه‌های «ای‌کولای» بی‌‌ضرر هستند، اما برخی از انواع آن باعث مسمومیت وخیم غذایی در انسان‌ها می‌شوند و گهگاهی شیوع بیماری ناشی از آنها به جمع‌آوری موادغذایی مشکوک به آلودگی با آنها می‌انجامد. گونه‌های بی‌ضرر این باکتری به‌طور طبیعی در روده انسان وجود دارند و ممکن است با تولید نوعی از ویتامین K و با پیشگیری از استقرار باکتری‌های آسیب‌رسان درون روده به میزبان سود برسانند.

«ای‌کولای» یک‌جزو عمده در مدفوع است و انتقال مدفوعی- دهانی راه عمده انتقال گونه‌های آسیب‌رسان این باکتری است. این باکتری می‌تواند در بیرون از بدن برای مدت محدودی زنده بماند و در نتیجه به‌عنوان یک میکروب برای آزمایش نمونه‌های محیطی آلودگی مدفوعی ایده‌آل است. این باکتری همچنین می‌تواند به سادگی و به ارزانی در شرایط آزمایشگاهی رشد داده شود و بیش از 60سال گذشته بررسی‌های زیادی روی آن انجام شده است.

روی «ای‌کولای» به‌عنوان مدل ارگانیسم پروکاریوتی (فاقد غشای هسته) گسترده‌ترین تحقیقات انجام شده است و یک گونه مهم در حوزه‌های مهم بیوتکنولوژی و میکروب‌شناسی است که به‌عنوان ارگانیسم میزبان در اکثریت‌ کارها روی DNA نوترکیب مورد استفاده بوده است. بر اساس اطلاعات موجود در منابع علمی، به نظر می‌رسد منبع اصلی این عفونت حیواناتی چون گاو، شتر و سایر نشخوارکنندگان باشند و این بیماری از راه مصرف موادغذایی خام یا پخته مثل فرآورده‌های گوشتی و شیرخام به انسان منتقل می‌شود.

آلودگی آب و موادغذایی دیگر و آلودگی هنگام آماده‌سازی غذا (ظرف یا محصولات غذایی آلوده) ممکن است باعث انتقال این باکتری شود. همبرگر، کالباس خشک سالمی، ماست، شیر و پنیر در شیوع این عفونت موثرند. تعداد زیادی از موارد شیوع به خاطر مصرف میوه‌ها و سبزیجات، جوانه گیاهان، کاهو، کلم و انواع سالاد گزارش شده است که به علت وجود آلودگی مدفوع حیوانات اهلی یا وحشی در برخی مراحل کشت یا تماس دست‌های آلوده بوده است. ‌

ای‌کولای در آب برکه‌ها، نهر‌ها و چاه‌ها تا ماه‌ها می‌تواند زندگی کند و از راه آب آشامیدنی یا آب‌های مکان‌های تفریحی به انسان منتقل شود؛ ضمن اینکه انتقال شخص به شخص از سایر راه‌های انتقال بیشتر است. افراد ناقل باکتری به‌طور معمول علامت خاصی ندارند اما می‌توانند دیگران را آلوده کنند. مدت دفع‌ EHEC حدود یک هفته است و بیشترین خطر در مزارعی که با حیوانات در تماس مستقیم هستند، وجود دارد.

ارسال پرونده و آزمایشات به دادستانی تهران

با این حال حسین طلا، دبیر مجمع نمایندگان استان تهران، از برکناری دو مقام مسوول در شهر پردیس خبر می‌دهد که این اتفاق در بخش‌های مدیریتی آنها صورت گرفته است. او همچنین می‌گوید: «مستندات، آزمایش‌ها و پرونده این مسمومیت به مراجع قضایی و دادستانی تهران ارسال شده است تا آنها به‌عنوان مدعی‌العموم اقدام به بررسی بیشتر این اتفاق کنند.»

از سوی دیگر اظهارات دبیر مجمع نمایندگان استان تهران در شرایطی است که پیش از این مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران پاسخی به روانه‌شدن سه‌هزارو500پردیسی به مراکز درمانی داد و گفت: علت حادثه باید مشخص شود ولی همین که حادثه تلخی به وجود نیامده است، جای شکر دارد.

محمد پرورش در ارتباط با مسمومیت سه‌هزارو500شهروند پردیسی و تکذیبیه‌های آبفای تهران و شرق استان تهران و صحبت‌نکردن در رابطه با شکستگی خط لوله فاز سه پردیس به «فارس» گفت: شبکه آبرسانی همیشه روزانه چهار تا پنج‌بار دچار شکستگی می‌شود. این شبکه 12ساله بوده و شکستگی‌های آن طبق استاندارد است.

او گفت: تایید این شبکه باید استانداردی داشته باشد که مردم به آب شرب اعتماد پیدا کنند و استاندارد شبکه توزیع طبق WHO سازمان جهانی فعال است و استاندارد را دارد. ما از استان تهران به‌صورت ویژه به منطقه وارد شدیم و بر کارهای دوستان نظارت کردیم تا خدای نکرده کم‌‌کاری انجام نداده باشند.

پرورش گفت: من با قاطعیت اعلام کردم که این شبکه پایدار است و چون یک شکستگی موردی پیش ‏آمده، نمی‌توانیم بگوییم علت از این است ما تمام شکستگی‌ها را روزانه تعمیر می‌کنیم و اتفاق خاصی هم نمی‌افتد. دیروز شورای تامین شهرستان پردیس، من و مسوولان بهداشت و درمان را دعوت کرد و ما در این رابطه پاسخگو هستیم.

۱۳۹۲/۱۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...