نسخه چاپی

خوراكی های نشاط آور زمستانی

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، همیشه به خاطرداریم که تغذیه سالم و متعادل اصلی ترین نکته برای حفظ سلامتی و البته احساس نشاط و سرحالی است. زمستان فصلی است که معمولا برخی بیماری ها و همچنین مشکلات روحی مانند افسردگی وبی حوصلگی شایع تر است. اما می توان با گنجاندن بعضی از مواد غذایی در این روزهای سرد،‌ به خوبی فصل سرما را پشت سر گذاشت و آماده استقبال از بهار شد.

پسته؛ منبع غنی ریزمغذی ها
یکی از بزرگترین مزایای پسته این است که می توان به خاطر طعم بی نظیرش به حالت های مختلف مانند شور، خام یا در ترکیب با شیرینی ها و دسرها مصرف کرد. به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛‌ پسته به خاطر دارا بودن مقدار بالای اسیدهای چرب غیر اشباع و فیتوسترول ( ترکیب گیاهی با ساختاری مشابه کلسترول) تاثیرات مثبتی در کاهش کلسترول خون دارد. برای بهره مندی از این خواص توصیه می شود پسته را به شکل خام و بدون نمک مصرف کرد زیرا نوع شور آن تاثیر عکس دارد و افزایش فشار خون و کلسترول را تسهیل می کند. همچنین پسته منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان هاست که برای مقابله با رادیکال های آزاد و استرس اکسایشی که عامل بعضی بیماری ها هستند، مؤثر است.
ماهی روغنی؛‌ سرشار ازپروتئین های کامل
ماهی روغنی نوعی ماهی کم چرب است که پوست سفیدی دارد. با این حال به ماهی " روغنی" معروف است که این وجه تسمیه به خاطر مقدار اسیدهای چرب امگا3 موجود در آن که برای سلامت قلب تایید شده است. به علاوه،‌ تحقیقی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که امگا 3 برای احساس نشاط و سرحالی نیز مفید است زیرا بسیاری از داروهای ضدافسردگی حاوی این ماده است. ماهی روغنی جایگزین بسیار خوبی برای گوشت قرمز است زیرا مقدار قابل توجهی پروتئین دارد. 100 گرم از این ماهی 8/22 گرم پروتئین دارد که همین مقدار گوشت گاو دارای 28 گرم پروتئین است. همچنین مصرف ماهی به طور کلی برای سلامتی مفید است چرا که ساختار آن 9 اسید آمینه ضروری را دارد که در بدن انسان ساخته نمی شود و باید از طریق مواد غذایی تامین گردد.
سمنه خوراکی؛‌ سبزی زمستانی با آنتی اکسیدان بالا
برگ های نازک سمنه که از آن در تهیه سالاداستفاده می شود بسیار کم کالری است و هر 60 گرم آن فقط 12 کیلوکالری دارد؛ البته اگر همراه با آنها زیادی سس مصرف نشود. این سبزی منبع غنی بتاکاروتن؛ نوعی آنتی اکسیدان است که در بدن به ویتامین A تغییر شکل می یابد.
این ویتامین نقش مهمی در محافظت از چشم دارد اما در رشداستخوان ها و تحریک سیستم ایمنی نیز مؤثر است. همچنین روند تحلیل شناختی را کاهش می دهد و از بروز بعضی سرطان ها پیشگیری می کند.
قارچ؛ مفید به خاطر فیبرها
معمولا قارچ را به خاطر خوشمزه تر شدن به بعضی غذاها اضافه می کنیم اما هنوز بسیاری از فواید آن بر سلامتی شناخته نشده است. قارچ حاوی مقدار زیادی فیبرهای حل نشدنی است که با نفخ و یبوست مقابله می کند. به علاوه، بعضی از انواع قارچ ها مانند قارچ سفید حاوی ویتامین D است که به ندرت ممکن است در مواد غذایی یافت شود. این ویتامین همراه با کلسیم سلامت استخوان ها و دندان ها راتضمین می کند.
منبع:‌www.Passportsante.fr

۱۳۹۲/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...