نسخه چاپی

نگرانی ما گرانی نیست كم‌رنگ‌ شدن ارزش‌هاست

عکس خبري -نگراني ما گراني نيست کم‌رنگ‌ شدن ارزش‌هاست

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: نگرانی اهالی فرهنگ ایثار و شهادت، مسئله گرانی نیست، بلكه كم‌رنگ شدن ارزش‌های اسلامی است و تنها برای دفاع از این حوزه نگران می‌شوند.

به گزارش نما؛ به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در ششمین یادواره شهدای موسسه امام خمینی که در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه محبت اهل‌بیت (ع) هدیه‌ای نجات بخش از سوی خداست، گفت: انسان از عاطفه و عقلانیت شکل گرفته است؛ کمال هر یک به وسیله دیگری به دست می‌آید، یعنی باید در کنار مباحثی که ارضا کننده عواطف است، برنامه‌هایی را برای تعالی رشد و عقل و فکر برگزید.
وی افزود: یکی از مباحثی که باید برای تعقل و تفکر در نظام خلقت جدی‌تر گرفته شود، مبحث مرگ است که از سوی اولیای الهی همیشه گرامی داشته شده است، چون راهی است که آن‌ها را به خداوند متعال می‌رساند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: عشق به خدا موجب شیرین شدن طعم مرگ می‌شود و کسانی که واقعاً عاشق خدا هستند از این طریق به خداوند می‌رسند؛ البته نباید از نظر دور داشت که دعا برای طول عمر نیز از سوی این بزرگان انجام می‌شده است که نکته‌ای عمیق در خود نهفته دارد.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: نباید کسی این تلقی کوته فکرانه را در خود بارور کند که ائمه اطهار (ع) برای رهایی از غم و غصه مرگ را دوست دارند؛ این در حالی است که رابطه بین خداوند و ولی خود طرفینی است و این دوستی دو طرفه است، ولی مرگ مبحث خاص خود را دارد؛ البته وقتی کار به دوستی دو طرفه می‌رسد باید در این توضیح داد که این دوستی، متعالی‌ترین نوع دوست داشتن است زیرا اهل‌بیت (ع) خداوند را نه برای خود بلکه برای خود وجود اصیل خداوند دوست داشتند.
آیت‌الله مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: دوست داشتن خداوند و عبادت نیز در همین مسیر است، به همین دلیل است که برخی نافله شب را برای اینکه دعاهایشان مستجاب شود، دوست دارند و خدا را وسیله استجابت دعای خود قرار می‌دهند؛ این دوستی دوستی کم‌ارزشی است. کسی که عاشق خداست در دنیا هیچ چیزی را به رضایت خداوند هرچند به ضررش باشد ترجیح نمی‌دهد.
وی با اشاره به مسئله جهاد در اسلام تصریح کرد: در این مبحث است که عنوان شده اگر امام بفرمایند جبهه‌ها را پر کنید و کسی تعلل و بهانه‌جویی کند مشخص می‌شود که محبت این شخص درجه پایینی دارد، به همین دلیل است که محبت بسیاری از مردان بزرگ و الهی از دفاع مقدس و ترجیح خواست خدا از سوی آنان نسبت به مباحث دیگر آغاز شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری دفاع مقدس را نسیمی الهی برای ملت ایران دانست و گفت: این نسیم در کشور ما وزیدن گرفت و هر کسی که استعداد استفاده از آن را داشت شکوفا شد؛ یکی از تجلی‌گاه‌های پرثمر در دفاع مقدس، تعالی روحیه ایثار و شهادت در ملت ایران بود.
رئیس موسسه امام خمینی ادامه داد: به همین دلیل است که باید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام‌های اساسی برداشت تا این روحیه متعالی در ملت زنده بماند، هر فیلمی که بتواند منادی این روحیه در ملت ایران باشد همانند این است که هر روز یک شهید در جامعه حاضر شده و اثر بگذارد زیرا احیای آثار شهدا به هیچ وجه کمتر از خود آن شهید نیست.
عضو خبرگان رهبری یادآور شد: تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در همین راستا است و قطعاً احیای این روحیه عامل از بین برنده همه ناپاکی‌هاست؛ باید قدردان نعمت شهدا و فرهنگ شهادت باشیم و از این فرصت ناب برای اشاعه روح ایمان در جامعه استفاده کنیم.
آیت‌الله مصباح‌یزدی تصریح کرد: اگر کسی با این روحیه رشد کرده باشد از هیچ دشمن و تحریمی نمی‌ترسد چنانکه یاران رسول‌الله(ص) از شعب ابیطالب نترسیدند زیرا به عالم بالا و آخرت ایمان داشتند. این معرفت آنان مانع از تسلیم در مقابل دشمنان شد، اگر به آخرت ایمان داشته باشیم با معرفت شده و از برخی چیزها که حق ما نیست صرف نظر می‌کنیم.
وی گفت: نگرانی اهالی فرهنگ ایثار و شهادت، مسئله گرانی نیست، بلکه کم‌رنگ شدن ارزش‌های اسلامی است و تنها برای دفاع از این حوزه نگران و ناراحت می‌شوند.

۱۳۹۲/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...