نسخه چاپی

مهمانی ناخوانده به نام افغان

عکس خبري -مهماني ناخوانده به نام افغان

البته برخی رفتار های مهاجران افغانی مورد انتقاد جدی و حتی شاید هیچ گونه جای دفاع نداشته باشد اما به واقع نباید همه آنها را به یك دید نگاه كرد.

به گزارش نما ،از جمله مواردی که ما ایرانیها به آن افتخار می کنیم و همواره از آن به عنوان یک خصلت نیک و پسندیده یاد می کنیم اخلاق خوب و یا شاید به عبارتی عادت خوب مهمان نوازی است. این خصوصیت اخلاقی پسندیده که از اجداد و نیاکانمان به ارث مانده بر اثر مرور زمان رنگ و روی خودش را باخته، بطوری که امروز نه تنها درهای خانه هایمان را به سختی به روی مهمان باز می کنیم بلکه درهای کشورمان را نیز هفت قفله کرده ایم که مبادا مهمانی ناخوانده وارد خانه مان شود.
مجاورت و همنشینی افغانستان با ایران و مشکلات عدیده ای که افغانها در کشور خود به واسطه جنگ و حضور طالبان داشته اند خود عاملی بر مهاجرت غیر قانونی آنها از سالهای خیلی پیش تا کنون به ایران بوده است، اما نگاه ما به این پناهجویان افغانی همواره بدبینانه بوده به گونه ای که اغلب آنان را افرادی خلافکار و بزهکار و دزد و معتاد و شاید هم قاتل بدانیم و همواره از اینکه افغانیها حق کارگران ایرانی را خورده اند شکایت کنیم.
چندی پیش ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که مضمون آن اخراج افغانیها از ایران به شیوه ای زشت و سوال بر انگیز بود، از صحت و سقم این ویدیو و نحوه انتشار آن خبری درج نشده است ولی همین موضوع که رفتار با مهاجران افغانی در جامعه جهانی بازتاب بدی پیدا کرده است خود جای ناراحتی دارد.
در اینجا مساله این است که در شرایطی که ایران از نظر تعداد مهاجر به کشورهای دیگر آمار و ارقام بالایی دارد، انتشار ویدیوهایی به این مضمون باعث نگرانی است چرا که انتظار ما از کشورهای دیگر در قبال خودمان این است که با ما در درجه اول به عنوان یک انسان و پس از آن به عنوان یک ایرانی بگونه ای شایسته رفتار شود و کسانی که به هر شکلی و با هر عقیده ای از ایران مهاجرت کرده اند چه به صورت قانونی و چه غیر قانونی به بهترین نحو برخورد شود. اما در عمل هم دولت ایران و هم ایرانیان عزیز در اغلب موارد با مهاجرانی که به ایران پناه آورده اند رفتاری خصمانه پیش گرفته اند به طوی که آنان را ازحقوق طبیعی خود نیز سلب کرده اند.
اخراج افغانیها و بازگشت مجدد آنان از کشورشان به ايران نشان از شرايط ناآرام و نامناسب افغانستان دارد. انسان هايي که حاضرند تحقير، غيرمجاز بودن، ناخوانده بودن و... را بپذيرند ولي در کشور خودشان زندگي نکنند.
البته برخی رفتار های مهاجران افغانی مورد انتقاد جدی و حتی شاید هیچ گونه جای دفاع نداشته باشد اما به واقع نباید همه آنها را به یک دید نگاه کرد.
چندی پیش ایرانیان مقیم امارات توسط دولت امارات از این کشور اخراج شدند، انتشار این خبر بازتاب گسترده ای در ایران داشت به طوری که تمامی ارگانها و سازمانها این اقدام توهین آمیز دولت امارات در قبال ایرانیان را محکوم کردند. این در حالیست که افغانیها به شیوه ای نه خیلی مشابه از ایران اخراج می شوند ولی صدای آنها به گوش هیچ کس نمی رسد.
گزارش :سیده الهام جوادی

۱۳۹۲/۱۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...