نسخه چاپی

اصرار‌هایی كه كار دست دولت داد

اگرچه سبد كالا با اصرار یكی از مقامات بلند پایه دولتی اجرا شد؛ اما در ادامه و با به وجود آمدن اشكالات زیادی در روند توزیع سبد كالا، نعمت زاده مورد انتقاد صریح روحانی قرار گرفت.

به گزارش نما؛ کمتر از ۴ ماه از عمر دولت یازدهم گذشته بود که رئیس جمهور در برنامه زنده گزارش صد روزه خود در صدا و سیما اعلام کرد که سبد حمایتی دولت در قالب یک سبد کالا به مردم نیازمند تعلق می گیرد.
توزیع این سبد کالا در ابتدا با استقبال گسترده ای مواجه شد اما در ادامه بسیاری از کارشناسان با این شیوه کمک به مردم مخالفت کردند.
مخالفت ها از نوع اقلام شروع شد و در ادامه با مشخص نبودن جامعه هدفی که سبدکالا را دریافت می کرد، این مخالفت ها افزایش یافت.
در حالی که بسیاری از کارگران از پس مخارج زندگی خود بر نمی آمدند، از لیست دریافت سبد کالا حذف شدند و برخی از مسئولین که حقوق های بالایی از دولت در یافت می کردند در لیست سبد کالایی نامشان پیدا بود.
این اتفاقات در حالی رخ می داد که سامانه های اطلاع از وضعیت سبد کالا پاسخگوی مردم نبود و مردم نمی توانستند با استفاده از این سامانه از وضعیت خود در خصوص شمول یا عدم شمول سبد کالا مطلع شوند.
یکی دیگر از اشکالات وارد به این سبد کالا، برابر بودن میزان این سبد برای یک خانواده ۲ نفره و یک خانواده ده نفره بود؛ یعنی همه خانواده ها از یک میزان سبد کالایی بهره مند می شوند.
خارجی بودن برخی از اقلام، مشخص نبودن بودجه مربوط به این سبد، جامع نبودن قشر دریافت کننده و ... بسیاری از مشکلات سبد کالا قبل از توزیع سبد کالا بودند.
این درحالی بود که هنگام توزیع سبد کالا مشکلات بیشتری گریبان گیر مردم شد؛ وحتی برخی مردمی که برای دریافت سبد کالا مراجعه کرده بودند مصدوم به خانه های خود باز می گشتند.
نبود برخی از اقلام سبد کالا در بسیاری از شهرها، عدم بهره‌مندی برخی از محرومین از این سبد، صف های طولانی مردم برای دریافت سبد کالا و ... مشکلات زیادی بود که مردم با آنها دست و پنجه نرم می کردند.
۲ کشته و تعدادی مصدوم حاصل یک سبد کالا بود که به طور کارشناسی نشده توزیع شد؛ در حالی که دولت از خزانه خالی گلایه می‌کرد سبدی معادل سرمایه یکی از وزرا به صورت ناعادلانه توزیع شد.
در همین رابطه شنیده شده که حتی رئیس جمهور در یکی از جلسات هیئت دولت با عصبانیت ازاین موضوع انتقاد کردند.
این وضعیت در حالی است که قبل از توزیع این سبد کالا، در یکی از جلسات هیئت دولت تقریباً تمام اعضا با این موضوع مخالفت کردند و اظهار داشتند که این طرح با مشکلات اجرایی زیادی همراه می شود؛ اما یکی از مقامات بلند پایه دولتی شخصاً بر روی این موضوع تأکید کرده و گفته است باید این سبد کالا توزیع شود.
این در حالی بود که تعدادی از وزرای اقتصادی در مواجه با این پافشاری تصمیم به استعفا گرفتند.
سید محمد بیاتیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض‌های گسترده مردمی به نحوه توزیع سبدکالا در کشور، تصریح کرد: دامنه اعتراضات به نحوه توزیع سبد کالا به درون دولت هم کشیده شده است و شنیده ها از استعفای برخی وزرای مرتبط با بحث سبد کالا حکایت دارد.
وی بدون اشاره به نام وزرائی که به گفته وی استعفا داده‌اند، تصریح کرد: نابسامانی در نحوه توزیع سبد کالا موجب نارضایتی گسترده مردم شده است.
به هر صورت با وجود کاستی های فراوان در خصوص توزیع سبد کالا و همچنین مخالفت های بسیاری از سوی دولت مردان در این خصوص، شنیده ها حاکی از اختلاف نظرهای دولت مردان در جلسات اخیر هیئت دولت دارد.
گفته می شود در این جلسه زمانی که گزارشی از نحوه اجرای سبد کالا به رئیس جمهور داده می شود، روحانی خطاب به نعمت زاده می گوید این وضعیت باید اصلاح شود و مدیریت شما در این مورد درست نبوده است.
همچنین روحانی خطاب به ربیعی، وزیر کار گفته است شما باید این موضوع را بررسی کنید.
البته سخنگوی دولت با اشاره به مشکلات به وجود آمده در توزیع سبد کالا در همین رابطه گفته بود که رئیس‌جمهور با هدف ساماندهی وضع موجود به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد مسئولیت وحدت مدیریت توزیع سبد کالا را به عهده بگیرد.
محمدباقر نوبخت گفت: طرح توزیع سبد کالا در عمل و اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شد که برای رفع این مشکلات مقرر شد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای وحدت مدیریت میان دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشکلات را شناسایی کند و به کمک سایر دستگاه‌ها به یک وحدت مدیریت برسیم.
نوبخت افزود: آقای رئیس‌جمهور با هدف سازماندهی به وضع موجود به آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد تا مسئولیت وحدت مدیریت توزیع سبد کالا را به عهده بگیرد.
در ادامه این جلسه نیز قرار بر این شده تا بازرسی نهاد ریاست جمهوری گزارشی در رابطه با سبد کالا تهیه کرده و مقصرین بی برنامه‌گی ها و اتفاقات را معرفی کند؛ اما قرار نیست نتایج این بازرسی علنی شود.
هم چنین اخیراً در یکی از جلسات هیئت دولت رئیس جمهور با لحنی تند خطاب به برخی وزراء گفته که چند هفته ای است که تحریم ها لغو شده است؛ اما هنوز اقدامی توسط دولت انجام نگرفته تا مردم نتایج این رفع تحریم را احساس کنند.
وی در ادامه گفته است: نباید منتظر بنشینید که طرف غربی بگوید این پول، این جنس و این کالا؛ بلکه باید از فرصت های به وجود آمده نهایت استفاده را ببرید و راه را برای ورود کالاهای اساسی به کشور هموار کنید.
در ادامه این جلسه برخی وزرا با بهانه جویی علت کم کاری های خود در این زمینه مطرح کردند که روحانی در جواب آنها گفته است این موارد باید قبل از لغو تحریم ها صورت می گرفت اما اکنون هم اگرچه دیر شده است ولی باید این کار صورت بگیرد.

۱۳۹۲/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...