نسخه چاپی

تنها خبرنگاری كه سه هفته با بن لادن زندگی كرد

عکس خبري -تنها خبرنگاري که سه هفته با بن لادن زندگي کرد


نها ۶ خبرنگار در دنيا هستند که ملامحمد عمر، رهبر طالبان افغانستان را از نزديک ديده اند ولي فقط شايد يک خبرنگار در دنيا وجود داشته باشد که سه هفته با اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده زندگي کرده باشد و او کسي نيست غير از رضا برجي، عکاس، مستندساز و خبرنگار ايراني که تاکنون در ۱۴ جنگ بين المللي حضور داشته و وقايع آن ها را ثبت و ضبط کرده است. همچنين برجي يکي از همان خبرنگارهايي به شمار مي رود که ملامحمدعمر را از نزديک ديده است؛ او همراه محمدحسين جعفريان ملاقات کوتاهي با رهبر گروه طالبان افغانستان داشته اند.اما جنگ هاي ايران و عراق، افغانستان، تاجيکستان، کشمير هند و پاکستان، قره باغ، چچن، بوسني،کوزوو، لبنان، سومالي، سودان ، غزه و جنگ هاي خليج فارس از جنگ هايي هستند که برجي در آن ها حضور داشته و به همين دليل است که بين خبرنگاران بحران ايراني رکورددار حضور در جبهه هاي جنگ است.

رضا برجي عکاس و مستند سازي بي قرار است. اين هنرمند ۴۵ ساله از نوزده سالگي عکاسي را در جبهه ها آغاز کرد. و ابتدا براي سپاه پاسداران عکاسي مي کرد و از اواخر سال ۱۳۶۵ به گروه "روايت فتح" پيوست، يکي از اعضاي ثابت اين گروه شد و در ثبت تصويرهاي جنگي و پشت جبهه در مجموعه ماندگار روايت فتح نقش فعالي داشت. در طول همين سال ها در جريان يکي از بمباران هاي شيميايي دشمن آسيب ديد و زخم هاي اين آسيب، هنوز بر جسم و جان اوست و نياز به مداواهاي مداوم و دشوار دارد. چندي پيش تاثير مواد شيميايي بر خونش کار برجي را بار ديگر به بيمارستان کشاند.

بااين حال، روحيه بي قرارش نگذاشته که او آرام بنشيند، گويي بندي پنهان او را با صحنه هاي نبرد پيوند مي دهد، به طوري که پس از پايان جنگ تحميلي هم او به هر جاي جهان که جنگي جريان داشت، سر کشيد و عکس گرفت يا مستند ساخت. از جمله به افغانستان رفت، جنگ هاي آذربايجان و ارمنستان را به تصوير کشيد و به کشمير، چچن، بوسني، کوزوو، عراق، سومالي و... سفر کرد. عکاسي و مستند سازي از صحنه کشمکش هاو برخوردهاي جهاني ومنطقه اي را ادامه داد و به عنوان يک خبرنگار جنگي فعال و پر کار شناخته شد.

نمايشگاه انفرادي عکس هايش در آلمان، بوسني، لبنان، هند، سوريه، پاکستان، ترکيه و اتريش برگزار شده و در نمايشگاه هاي جمعي از يازده کشور جهان شرکت کرده، ضمن اين که نمايشگاه عکس هايش در شهرهاي مختلف ايران هم بر پا شده است. عضويت در هيات داوران جشنواره هاي فيلم مستند و مسابقات عکاسي ايران و جهان، نگارش مقالاتي در زمينه فرهنگ، رسانه و سينما، نوشتن چند کتاب از جمله سه گزارش، تونل گيلاس، پدر- پسر-خون و ... ساخت دوازده سريال تلويزيوني و ۴۴ فيلم مستند بلند وکوتاه، دريافت جايزه بهترين فيلم و کارگرداني در جشنواره سوم سيما براي سريال مدال هاي شکسته و اولين نشان ايثار به عنوان هنرمند جانباز، سر فصل هاي کارنامه حرفه اي اوست.

از آخرين کارهاي او مستند بلند سواحل اشک و زيتون از جنگ ۳۳ روزه لبنان است که در هنگامه حمله ارتش اسراييل به جنوب لبنان در تابستان سه سال پيش ساخته شده است. مادران سربرنيتسا درباره فجايع بوسني هم مستند ديگري اوست. اين فيلم درباره قتل عامي است که صرب ها در اواسط دهه ۱۹۹۰ طي ۴۸ ساعت در بوسني کردند واز آن پس هر سال مادران کشته شدگان مراسمي را در سالگرد آن واقعه به ياد فرزندان شان برگزار مي کنند. اين مستند حاصل پنج سفر برجي طي دو سال به بوسني براي تحقيق و تصويربرداري گفت و گو با مادران کشتگان است.

منبع: وبلاگ چشم سوم


۱۳۹۱/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...