نسخه چاپی

سمعك «كاسترو» چقدر برای كوبا آب خورد؟

«خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP)، هفت عكس از فیدل كاسترو رهبر پیشین كوبا را از خروجی خود حذف كرد. به دلیل اینكه مسئولان بخش عكس این خبرگزاری متوجه شدند در این تصاویر (كه سورس یا نسخه اصلی آن در خبرگزاری دولتی كوبا منتشر شده بود) سمعك فیدل كاسترو با تكنیك‌های نرم‌افزاری از گوش او حذف شده است. این دو خبرگزاری كه دولت‌هایشان روابط حسنه ندارند، با هم قرارداد همكاری خبری دارند.»

به گزارش نما به نقل از ایسنا،«سناتیاگو لیون، مدیر بخش عکس آسوشیتدپرس گفت: به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از عکس‌های فیدل کاسترو دست‌کاری شده‌اند و برداشتن عناصری از عکس غیرقابل قبول است. در اصول حرفه ای آسوشیتدپرس قید شده که عکس‌ها باید نمایشگر واقعیت باشند و نمی‌توان چیزی را به آنها اضافه کرد و یا از آنها کاست.

مدیران آسوشیتدپرس گفته‌اند به خاطر "اصول حرفه‌ای خود و حقوق مخاطب" 150 عکس اخیر کاسترو را نیز بازبینی خواهد کرد. دولت کوبا و خبرگزاری این کشور هنوز نسبت به این اقدام آسوشیتدپرس واکنش نشان نداده‌اند.

واقعا حذف سمعک کاسترو چقدر برای خبرگزاری دولتی کوبا آب خورد؟ آیا این هزینه قابل محاسبه است؟ به اعتبار و مخاطبین کدام خبرگزاری افزود؟ آیا واقعیت را عوض کرد؟ کاسترو جوان شد؟!

کاسترو مبارزی قابل احترام است. برای مخاطبین و حتی دوستداران او خیلی عجیب نیست که یک پیرمرد 87 ساله به کمک سمعک بهتر بشنود. اما چنین اقدامی وقتی از سوی یک رسانه رسمی صورت می‌گیرد، هم اعتبار رسانه و هم محبوبیت سوژه را به حراج می‌گذارد. رسانه وقتی حرفه‌ای و اخلاقی عمل نکند، مخاطب و میدان را به رسانۀ رقیب پیشکش می‌کند.

چه بسا پس از اقدام غیرحرفه‌ای خبرگزاری کوبا، سوال بهتر این باشد که سمعک کاسترو چقدر برای کوبا آب خورد؟»

۱۳۹۲/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...