نسخه چاپی

خاطره رهبر معظم انقلاب از علامه طهرانی

عکس خبري -خاطره رهبر معظم انقلاب از علامه طهراني

حضرت آیت الله خامنه‌‏ای در مورد مرحوم علامه طهرانی فرمودند: براى من به قطع اثبات شده است كه پدر شما از عنایت الهى براشراف به نفوس برخوردار بوده است، زیرا دربعضى از اوقات كه من با ایشان ملاقات داشتم ایشان از مسایلى صحبت به میان مى‏آوردند كه من آن مطالب را با احدى در میان نگذاشته بودم وفقط خودم از آنها خبر داشتم.


به گزارش نما به نقل از مهر، این کتاب که آن را می‌توان یادنامه‌ای برای علامه طهرانی دانست، به صورت اجمالی به عمر پر برکت ایشان پرداخته است که برخی از عناوین ابتدایی کتاب عبارتند از: نشو و نما در مهد علم و تحصیلات ابتدایی، هجرت به قم و کسب معارف الهیه به عنوان تنها راه سعادت، نقش به سزای علامه طباطبایی در ساختار علمی و معرفتی علامه طهرانی، هجرت به نجف اشرف و اساتید ایشان در علوم مختلف.

از جمله اساتید ایشان در قم می‌توان از آیات عظام شیخ محمد صدوقی یزدی، شیخ عبدالجواد سدهی اصفهانی، حاج سید رضا بهاءالدینی، شیخ مرتضی حائری یزدی و سید محمد داماد نام برد و اساتید ایشان در نجف اشرف عبارتند بودند از: آیات عظام حاج شیخ حسین حلی، حاج سید ابوالقاسم خویی، حاج سید محمود شاهرودی و حاج شیخ آغا بزرگ طهرانی. علاوه بر اینکه ایشان با مرحوم علامه طباطبایی، شیخ عباس هاتف قوچانی و سید جمال الدین گلپایگانی ارتباط سلوکی داشتند؛ رضوان الله علیهم اجمعین.

آشنایی علامه طهرانی با اساتید عرفان مرحوم آیةالله انصاری همدانی و حضرت حاج سید هاشم حداد _ رضوان الله علیهما_ بازگشت به وطن به امر استاد، اصول تربیتی و سیره عملی علامه طهرانی، کیفیت هدایت و ارشاد عامه مردم، اتقان و صحت در طریق به جهت تجربه علمی و عملی، سعی و اهتمام علامه طهرانی بر تحفظ شاخصه های فرهنگی اسلام و تشیع، شخصیت سیاسی و طرح ایجاد حکومت اسلامی، ارتباط با رهبر فقید انقلاب و مشارکت در نهضت مقدس، هجرت به مشهد مقدس و شروع به تألیفات و انگیزه آن، معرفی اجمالی تألیفات ایشان وغربت و عدم شناخت شخصیت علامه طهرانی از دیگر عناوین این کتاب هستند.

آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی، مؤلف کتاب در دیباچه کتاب چنین آورده است: «روزى پس از ارتحال مرحوم والد- قدّس سره- به اتّفاق سایر اخوان درمحضرآیت الله خامنه‏اى- مدّظله- بودیم. ایشان درضمن صحبت مطلبى را از مرحوم والد بیان کردند و فرمودند: براى من به قطع اثبات شده است که پدر شما از عنایت الهى براشراف به نفوس برخوردار بوده است، زیرا دربعضى از اوقات که من با ایشان ملاقات داشتم ایشان از مسایلى صحبت به میان مى‏آوردند که من آن مطالب را با احدى در میان نگذاشته بودم وفقط خودم از آنها خبر داشتم. و پس از آن روکردند به ما و فرمودند: همانطور که والد شما کتابى در احوالات استاد عرفانى خود حضرت حدّاد به رشته تحریر درآورد، برشما لازم است که مانند آن کتاب (روح مجرد) براى پدر خود تألیف نمائید و این وظیفه شماست. و نیز فرمودند: من وقتى این کتاب (روح مجرد) به دستم رسید، همیشه آن را با خود داشتم، حتّى در سفرها، تا اینکه آنرا تمام کردم.»

مؤلف در قسمتی دیگر از کتاب در تبیین اهداف متعالی علامه طهرانی از تألیف کتب چنین نگاشته است: «یک روز مرحوم علامه پس از زیارت امام رضا علیه السلام در راه برگشت به منزل به بنده فرمودند: فلانی! ما سفره ای پهن کرده ایم که همه ملل و اقوام را از تمام دنیا بر سر آن سفره جمع کنیم. تو خیال نکن که این کتاب‌ها را فقط برای چند نفر از دوستان و رفقای خود نوشته ایم بلکه برای آن پیرزن مسیحی در اقصی نقاط دنیا که یک روزی این کتاب ما به دست او خواهد رسید و او را منقلب کرده و دلش را به نور ایمان منور می نماید و مسلمان و شیعه علی بن ابی طالب خواهد شد، نیز نوشته ایم.»

لازم به ذکر است این کتاب تلفیقی از دو مقاله مهر فروزان و جلوه حق (نور ساطع) است که مولف محترم چندی پس از ارتحال علامه طهرانی به رشته تحریر درآمده بود که با ویرایشی جدید توسط انتشارات مکتب وحی در 248 صفحه و شمارگان 5000 نسخه و قیمت 5500 تومان به زیور طبع آراسته شد.

مرحوم علامه آیةالله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه از عرفاء ومجتهدان معاصر است که 17 سال پیش در سن 71 سالگی رحلت فرمودند.

۱۳۹۱/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...