نسخه چاپی

كورترین خریدهای این فصل لیگ برتر

بازیكنانی كه میلیاردی پول گرفتند و میلیونی هم بازی نكردند

پنج هفته به پایان لیگ برتر مانده و كمی بعد بار دیگر رقابت‌ تیم‌ها و مدیران برای خرید بازیكن جدید شروع می‌شود. اتفاقی كه هر سال با شور و حرارت فراوانی میان مدیران باشگاه‌ها شكل می‌گیرد و صید شاه ماهی از دریای فوتبال ایران كه این روزها هیچ طرفداری ندارد ارقام وسوسه‌انگیزی را در صفحه قرارداد بازیكنان ثبت می‌كند.

پنج هفته به پایان لیگ برتر مانده و کمی بعد بار دیگر رقابت‌ تیم‌ها و مدیران برای خرید بازیکن جدید شروع می‌شود. اتفاقی که هر سال با شور و حرارت فراوانی میان مدیران باشگاه‌ها شکل می‌گیرد و صید شاه ماهی از دریای فوتبال ایران که این روزها هیچ طرفداری ندارد ارقام وسوسه‌انگیزی را در صفحه قرارداد بازیکنان ثبت می‌کند. اما همیشه این یک اتفاق تکراری بوده که از میان چندین و چند خرید پر سروصدای باشگاه‌ها چیزی عاید آنها نشده و ستاره‌های میلیاردی در طول فصل کمکی به باشگاه‌شان نکرده‌اند.

به گزارش تابناک، بازار نقل و انتقالات همیشه اقلیمی متفاوت از جریان فوتبالی ما داشته و هرچقدر آنجا حرارت و گرمی دارد همان عوامل در طول فصل چندان برگرمای فوتبال ما نمی‌افزایند. مرور اخبار بازار نقل و انتقالات نشان می‌دهد که چندین و چند باشگاه برای به خدمت گرفتن یک ستاره چه سر و دست‎‌ها که نمی‌شکنند و یک بازیکن در طول فصل نقل و انتقالات با چند باشگاه وارد مذاکره می‌شود.

ماجرای قاسم دهنوی را که با دو باشگاه قراردادبست و سرانجام برای رفتن به باشگاهی دیگر با عددی بزرگتر آ؛ن را فسخ کرد در کناره صرف رقم‌های بالا برای به خدمت گرفتن گوران لاوره و تلاش برای آمدن احمد جمشیدیان به استقلال، رقابت برای خرید آرش افشین که سرانجام با عدد بهتری نسبت به سایر پیشنهادها سر از سپاهان درآورد و چندین و چند مثال دیگر نشان می‌دهد که مدیران باشگاه‌ها بی توجه به نیاز خودشان میلیاردها تومان از پول بیت‌المال را صرف خرید ستاره‌هایی کردند که مدت حضورشان در ترکیب تیمشان بیشتر از یک بازی کامل هم نبوده است.

سال گذشته سازمان لیگ برتر اعلام کرده بود که نزدیک به 25 درصد بازیکنان لیگ برتر تنها دو یا سه بازی برای تیم خود انجام داده‌ بودند که این بدان معناست که این نزدیک به یک چهارم بازیکنان لیگ برتر دقایق کمی را برای باشگاهشان بازی کرده‌اند که با درنظر گرفتن رقم حداقلی 400 میلیون برای هر بازیکن در طول یک فصل نزدیک به 45 میلیارد تومان در جریان لیگ سال گذشته از محل درآمد باشگاه‌ها به هدر رفته است.

علت اصلی این ماجرا هم نقش دلالان در بازار گرمی و ارتباط با افراد کلیدی باشگاه‌ها در نقل و انتقالات است که این افراد کلیدی می‌تواند الزاما مدیرعامل یا مربی نباشد. خرید بازیکن بدون مشورت با مربی و در نظر گرفتن نیازهای فنی تیم از دیگر عواملی است که در ریختن پول‌های میلیاردی باشگاه‌ها به سطل زباله تاثیر داشته است. بارها شاهد بودیم که مدیران باشگاه‌ها تیم فصل بعد خود را بستند و بعد مربی را به تیمشان اضافه کردند. به هر حال این موضوع هم از مولفه‌های جداناشدنی مدیریت ورزشی در ایران است.

با این مقدمه طولانی نگاهی داریم به ستاره‌ها گران‌قیمتی که امسال به کار باشگاه‌شان نیامدند و تنها قیمت نیمکت را بالار برده‌اند.

مجتبی جباری (سپاهان اصفهان)- قیمت: 1,700,000,000تومان

باشگاه سپاهان اصفهان از جمله باشگاه‌های متمول ایرانی است که البته به خرج کردن دقیق و با وسواس شهره بوده و کمتر دیده شده که این باشگاه خریدی انجام داده باشد که بکارش نیاید. اما امسال از آن سال‌ها نبود و این باشگاه با خرید دو ستاره باشگاه‌های استقلال فولاد به هیچ وجه نتوانست از آنها بهره بگیرد و به نیم فصل نرسیده این ستاره‌ها را راهی باشگاه‌های دیگر کرد.

مجتبی جباری، هافبک خلاق همیشه ناراضی استقلال یکی از خریدهای امسال سپاهان بود که می‌توانست با رفتنش از استقلال و پیوستن به سپاهان زردپوشان را به قهرمانی رهنمون کند اما جباری هیچ‌گاه درخشش دوران استقلال را در سپاهان نداشت. جباری که با قراردای حدود یک میلیاردو هفتصد میلیون تومان به سپاهان پیوسته بود و در حالی که در ابتدای فصل 400 میلیون هم به عنوان پیش‌قرارداد دریافت کرده بود به عنوان یکی از گران‌ترین بازیکنان فصل راهی سپاهان شد اما تنها بعد از پنج بازی و نزدیک به 446 دقیقه حضور درمیدان اصفهان را به مقصد قطر ترک کرد و برای هر دقیقه حضورش در زمین حداقل 900 هزار تومان از سپاهان دریافت کرد.

بازیکنانی که میلیاردی پول گرفتند و میلونی هم بازی نکردند

آرش افشین (سپاهان اصفهان) – قیمت: 1,400,000,000

رقابت شدید در ابتدای فصل برای به خدمت گرفتن مهاجم جوان فولاد میان استقلال و سپاهان درگرفته بود و سرانجام این سپاهانی‌ها بودند که رقم وسوسه‌کننده 1.4 میلیارد تومانی خود افین را به خدمت گرفتند. اما کمی از نگذشت که سپاهانی‌ها از خرید خود حسابی پشیمان شدند بعد از آنکه افشین در نیم فصل نخست تنها 551 دقیقه بازی و تنها یک گل برای سپاهانی‌ها به ثمر رساند او را به فولاد سپردند تا خیال خود را از این خرید راحت کنند.

بازیکنانی که میلیاردی پول گرفتند و میلونی هم بازی نکردند

یعقوب کریمی (سپاهان اصفهان) – قیمت: 1,200,000,000

یعقوب کریمی هم از آن بازیکنانی بود که در فصل نقل و انتقالات با یک تیم قرارداد بست و سرانجام از تیم دیگری سر درآورد. گلزن‌ترین هافبک باشگاه نفت که در ابتدای فصل مشتریان فراوانی داشت علی‌رقم قرارداد داخلی با پرسپولیس سر از سپاهانی درآورد که برای دریافت رضایت‌نامه او از نفت 400 میلیون پرداخت کرد و با یک قرارداد 1.2 میلیاردی او را به نیکمت گران‌قیمت خود دوخت. کریمی تا کنون تنها 703 دقیقه برای سئاهان به میدان رفته که از این مقدار تنها دو بازی را به صورت نود دقیقه در میدان بود و مابقی را یا به عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمد و یا روی نیمکت نشسته بود.

بازیکنانی که میلیاردی پول گرفتند و میلونی هم بازی نکردند

غلامرضا رضایی (فولاد خوزستان) – قیمت 900,000,000 پرسپولیس و 500,000,000 فولاد

با آمدن علی دایی به پرسپولیس شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند که غلامرضا رضایی، مهاجم محبوب دایی جای ثابتی در ترکیب این تیم دارد اما این مهاجم پرسپولیس بعد از 410 دقیقه بازی و بدون حتی یک گل زده در نیم‌فصل به فولادی سپرده شد که هنوز هم نتوانسته برای این تیم گلزنی کند. رضایی برای تمدید قراردادش با پرسپولیس در ابتدای فصل قراردادی به ارزش 900 میلیون تومان امضا کرد و در نیم فصل هم با یک قرارداد 500 میلیونی راهی فولاد شد.

بازیکنانی که میلیاردی پول گرفتند و میلونی هم بازی نکردند

احمد جمشیدیان (استقلال تهران) – قیمیت 750,000,000

قرار بود جمشیدیان جای خالی جباری را در میانه میدان استقلال پر کند و برای همین هم با یک قرارداد 750 میلیونی به عنوان اولین خرید استقلال در ابتدای فصل نام گرفت که از سایپا راهی این تیم شد. اما شاید کمتر هوادار استقلال این بازیکن را با پیراهن استقلال به خاطر بیاورد. جمشیدیان در مجموع در این فصل 335 دقیقه برای استقلال به میدان رفت و بعد به دلیل مصدومیت حتی در تمرینات آبی‌ئوشان هم حاضر نشد.

بازیکنانی که میلیاردی پول گرفتند و میلونی هم بازی نکردند

مهرداد پولادی (پرسپولیس تهران) – قیمت 1,200,000,000

بازیکن مصدوم فصل پیش که قراداد سال گذشته‌اش یا سرخ‌ها یک میلیارد تومان آب خورده بود امسال هم با 1.2 میلیارد تومان با تیم پرطرفدار پایتخت تمدید کذد اما تهنا 3 دقیقه برای این تیم به میدان آمد و مابقی را به دلیل مصدومیت حتی در تمرینات هم حاضر نبود.

شهاب گردان (سپاهان اصفهان)- 900,000,000 تومان

گردان از آن بازیکن‌های استثنایی در این زمینه است. او سال گذشته یک قرارداد یک میلیاردی با پرسپولیس امضا کرد و کمتر به میدان رفت و بعد امسال با یک قرارداد 900 میلیونی راهی سپاهان شد تا ذخیره رحمان احمدی شود و حتی یک دقیقه هم برای این تیم به میدان نرود.

گوران لاوره (استقلال تهران) – قیمت 600,000,000 تومان

این بازیکن که به مصاحبه‌های جنجالی‌اش علیه قلعه‌نویی شهرت یافته است یکی از کورترین خریدهای استقلال بود که تنها 33 دقیقه برای این تیم بازی کرد و بعد هم مجبور به بازگشت به کشورش و شکایت از استقلال شد.

مارکو سپانویچ (پرسپولیس تهران) - قیمت 600,000,000 تومان

سپانویچ هم خرید 600 میلیونی پرسپولیس بود که تنها نود دقیقه برای این تیم بازی کرد و بعد به نیمکت ذخیره‌ها چسبید و در نیم فصل در فهرست مازاد قرار گرفت اما نتوانست تیمی پیدا کند و از پرسپولیس جدا شود.

حسن اشجاری (ملوان بندر انزلی) – قیمت 700,000,000 تومان

بازیکن ذوب‌آهن، استقلال و سپاهان با یک قرار داد 700 میلیونی سر از ملوان درآورد اما بعد از یک نود دقیقه دیگر حتی در تمرینات ملوان هم حاضر نشد.

۱۳۹۲/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...